Veterinären GLÖMDE BORT!

milly

Trådstartare
:confused:

Är det bara jag eller tycker inte ni att det är lite konstigt och oacceptabelt av en veterinär att glömma bort en häst som går o lider och väntar på utdömning?
Eller OAVSETT vad det gäller??

Detta har hänt:
* 29juli STRÖMSHOLM - hästen konstateras ha oläklig spatt (alla tre lederna angripna och hästen haltar rejält i traven) och veterinären ger oss inget hopp utan skriver ut Fiandyne, skickar oss hem och säger att DV får komma ut för en ny titt efter senast 14 dagar. troligtvis utdömning...

* DV kommer ut efter 12 dagar och det ser inte bra ut. Hästen är lika halt och inget verkar hjälpa. Hon har inte blivit bättre, snarare sämre.
DV håller med om utdömning av hästen MEN vill tala med veterinären på Strömsholm först eftersom hon är själv helt ny på min häst...
Hon säger att hon ska ringa Strömsholm och ska höra av sig sen.

* En vecka har gått idag sen hon var ute hos oss och jag hade inte hört nåt - så jag ringde o kolla - då säger hon: "Ja, dig har jag glömt bort, ska ringa Strömsholm idag så fort jag kan". och verkade superstressad! :crazy:

Vad tycker ni om detta?

Sv: Veterinären GLÖMDE BORT!

det är mänskligt att glömma.... :angel:

Anatr att hon haft en stor arbetsbörda...

ring och hör vad strömsholm sa till en om några dagar... :devil:

Har hon inte ringt då, så kankse hon skäms lite och ringer dom ganska omgående iallfall...

Hon måtte ha haft dj.....t bra anledning till att glömma :devil:

Usch vad dumt.
Okej, det är mänskligt att glömma.. Men hon borde väl skriva upp allt som har med hennes patienter att göra, som hon ska komma ihåg.
Tycker man i alla fall.

Jag hade bokat tid på Strömsholm igen och krävt att få hästen utdömd. Troligen hade de kunnat ta bort hästen där och då.

Självklart är det mänskligt att glömma, MEN det är en veterinärs jobb och ansvar att djuren inte ska lida.

Tyvärr så kan inte du KRÄVA att hästen ska bli utdömd, utan det är veterinärerna som tillsammans beslutar om det är enda utvägen.

Det tar tid!!! Ingenting som amn skyndar på i en handvändning...

OM vet.anser att hästen däremot har ett så stort lidande i dagsläget, ja då brukar de besluta om omedelbar avlivning, och sedan får man ta det med sitt försäkringsbolag...

Triangelmärkning däremot kan ta enormt lång tid...

Förra året höll vi på med ett halvblodssto,det tog sex månader...

Allt kan ju hända och är man stressad så kan det ju hända mer... eller mindre ;)
Däremot tycker jag absolut att du förtjänar en ursäkt, inget roligt att gå och vänta på något sånt och sen bli bortglömd...
Lycka till iaf, hoppas det ordnar sig...

Även veterinärer är människor, det är ägarens ansvar att se till att det sker saker och ting.

AnnaKarinA skrev:
Allt kan ju hända och är man stressad så kan det ju hända mer... eller mindre ;)
Däremot tycker jag absolut att du förtjänar en ursäkt, inget roligt att gå och vänta på något sånt och sen bli bortglömd...
Lycka till iaf, hoppas det ordnar sig...

Tack!

Ditt resonemang lät bra - jag skulle väl förtjäna en ursäkt iaf.

CarolaLind skrev:
Även veterinärer är människor, det är ägarens ansvar att se till att det sker saker och ting.

:confused:
Okej... får väl ringa o tjata varje dag då. Det trodde jag inte man behövde :crazy: . Hon sa ju att hon skulle ringa så fort hon visste nåt! Så jag tänkte "Det tar väl några dagar" och väntade tålmodigt...

Hon har inte ringt än - jag får ringa imorn bitti och fråga.

CarolaLind skrev:
:bow:

Dessutom. Är hästen så synbart dålig hade jag ringt försäkringsbolaget, förklarat läget och sagt att jag väljer att ta bort hästen omgående (antar att de vet om att hästen är dålig, eftersom vet. är kontaktad). Sen får de själva ta ställning till hur de vill ha det.
En häst som lider ska Inte behöva fortsätta stå upp bara för att allt ska gå "rätt till". Finns inga rätt eller fel när djur är sjuka.

När jag fick ta bort Vinafina pga spatten hade jag inte fått svar från försäkringsbolaget angående utdömning. Valde dock att ta bort henne ändå, eftersom hon led så.
En dryg halvtimme efter det att hon avlivats ringde de och sa att det var ok för deras del.
Jag resonerar i alla fall som så, att pengarna är Inget värda - däremot är djurets mående det.

Skyll inte på veterinären.
Anser DU att djuret lider är det ditt ansvar att göra något åt det. Det kan ingen annan göra.

Ja det var tufft där med Vinafina..och som du säger också..ägaren måste ibland föregå både veterinärer och försäkringsbolag.

Vi tycker att de ska sköta sina jobb, och det betvivlar jag inte att de gör.

De tycker att vi ska ta ansvaret för våra djur. Och de förväntar sig det. med all rätt.

Lite besvärlig situation för DV, eftersom hon inte har ställt diagnosen o inte har röntgenbilderna är det egentligen klinikens sak att skriva livskadeanmälan med DVs senare bedömning som ett tillägg. När man hamnar i tveksamma försäkringssituationer blir pappren lätt liggandes ett tag mens man funderar.
PL

Dessutom. Är hästen så synbart dålig hade jag ringt försäkringsbolaget, förklarat läget och sagt att jag väljer att ta bort hästen omgående (antar att de vet om att hästen är dålig, eftersom vet. är kontaktad). Sen får de själva ta ställning till hur de vill ha det.

Det här är första gången för mig och jag vet inte hur allting fungerar... vet inte riktigt hur en utdömning går till osv.
Jag försöker bara lyssna på veterinärerna när de säger att det inte finns mycket hopp kvar - med andra ord att det bästa är nog att ta bort henne.

En häst som lider ska Inte behöva fortsätta stå upp bara för att allt ska gå "rätt till". Finns inga rätt eller fel när djur är sjuka.

Visst att hon lider en del och har ont, MEN hon går på bete med sina kompisar och mår helt okej under omständigheterna. Skulle det vara mer akut skulle jag givetvis avliva henne oavsett!
(hon får Finadyne också)

Skyll inte på veterinären.
Anser DU att djuret lider är det ditt ansvar att göra något åt det. Det kan ingen annan göra.

Varför är ni så hårda mot mig?! :(
Jag SKYLLER inte på någon, undrade bara om det är acceptabelt att veterinären GLÖMMER så pass viktiga grejer.
Dessutom är det inte JAG som anser att djuret lider utan veterinärerna och jag litar på vad de säger eftersom jag inte har kunskaper nog - men visst ser jag att hästen haltar och inte riktigt har samma glimt i ögat som hon brukar ha.

Jag försöker verkligen göra det RÄTTA, det bästa möjliga jag kan, men jag VET INTE hur man gör - TYDLIGEN :cry: .

Álin skrev:
Usch vad dumt.
Okej, det är mänskligt att glömma.. Men hon borde väl skriva upp allt som har med hennes patienter att göra, som hon ska komma ihåg.
Tycker man i alla fall.
Håller med där! :(

Jag tycker inte att du har gjort något fel. Jag har inte heller avlivat någon häst så man vet alla skeenden. Dom var lite väl hårda mot dig där tycker jag faktist. Men det är klart har man varit med om det ett par ggr så vet man kanske allt.

Stackars dig. Det är inte nog med att hästen är sjuk utan veterinären glömmer bort dig. Ser att du flyttat nu har du flyttat hästen också? Förstår ju att du inte bara avlivar förrens du verkligen vet om det är dags eller inte. Man gör ju så mycket som är möjligt för sin häst. Det är ju ingen sak precis som man bara kastar bort. En del skriver som om det är hur enkelt som helst att ta bort sin häst. Jag bävar för den dagen redan. Mitt halvblod är ju 21 år och jag vet att han när som helst kan få ålderssymptom. Han kan ju också få leva i många år till. Men sådant vet man ju inte i förväg. :crazy:
Ring Strömsholm igen du om du inte hör något från henne. Hon verkar ha för mycket att göra denna veterinär som du har. En sådan skulle jag inte ha förtroende för. Visst är veterinärer också människor men det är deras jobb att sköta det till fullo. Kommer man inte ihåg en sådan viktig sak som en ev utdömning av häst så......det vore ju skillnad om det gällde en vaccination eller så.
Lycka till och hoppas att det går bra för din häst.
En som verkligen tycker synd om dig och hästen.

Jag tycker inte att det handlar om lidande eller inte, utan du har betalat för en veterinärtjänst och veterinären skall leverera, det är veterinärens jobb. Punkt slut

Om veterinären inte kan hantera den stress som hennes jobb innebär så skulle jag föreslå karriärsbyte. :devil:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 610
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar