Jag har alltid fått förklarat för mig varför de vill göra vissa saker och vilka alternativ det finns, så jag är helt nöjd med mina veterinärbesök, men jag kan tänka mig att det finns veterinärer som kanske märker att det finns en del djurägare som går med på vad som helst bara man säger att det är bra för djuret. Det finns veterinärer som tycker att de kan dra på eftersom det ändå är försäkringen som betalar...
I mitt fall så var det just samma djurklinik och veterinären hade inte ens öppnat journalen för det står väldigt tydligt i den att det är speciella omständigheter runt hans sövning och de har lagt till i datasystemet att det ska plinga till. Nu kände narkosavdelning dessutom igen honom så de hade nog vägrat om han hade kommit in för sövning.
Jag har känt mig överkörd en gång av en veterinär och det var när jag bad dem att ta bort min förra hund om det upptäckte saker under undersökningen som de inte kunde behandla, jag talade även väldigt tydligt om att jag väntade på plats om det var något de ville diskutera innan beslutet togs. Sen ringde samma veterinär till mig och talade om att undersökningen var klar och han var vaken. En sten föll från mitt hjärta och jag trodde att det var behandlingsbart, men nej veterinären talade om att han hade max ett par månader kvar att leva men han var så pigg så han kunde väl få leva lite till... Så istället för att avliva honom när han redan sov så väckte de upp honom, fick en stressad hund eftersom han absolut inte klarade av att vara själv i en bur för att tala om att jag skulle få lov att avliva honom snart... Par dagar senare hade jag samlat kraft nog att åka och avliva honom hos en annan veterinär, när man vet att det är obotligt och inom ett par månader skulle innebära lidande då är det mitt ansvar som djurägare att se till att han slipper det.
Usch så hemskt, såklart inte okej! Man hade ju till exempel kunnat ringa dig under narkosen om man var tveksam till om avlivning var okej eller inte.