Veterinärbesiktning?

josefinefreed

Trådstartare
Jag undrar lite om hur en veterinärbesiktning innan köp går till..

Vad exakt är det veterinären går igenom? För det är väl inte bara böjprov på alla 4 ben?

Kommer veterinären ut (är det isf distriktarn?) eller åker man in på klinik? Då är sistnämna alternativet billigast va?

Och ungefär, vad kostar en sån? 1000? 5000? Bara på ett ca-pris, vet att det varierar, men vad kostar det där just DU bor? :)

MVH Jossan

Sv: Veterinärbesiktning?

Förutom böjprov då så kollar veterinären rent allmänt på hästen, lyssnar på hjärtat, kollar tänderna, gör ett hostprov (dvs trycker på ett ställe under huvudet för att se om hästen hostar av det). Det finns ett protokoll med olika punkter som veterinären följer och fyller i efter besiktningen. Man brukar göra ett sk arbetsprov också vilket oftast innebär att man longerar hästen.

Det billigaste är nog att ta ut en veterinär eller distriktveterinären. Nu är det ett tag sedan jag hade häst som besiktigades, men vill minnas att det kostade cirka 1200 för cirka 6 år sedan när distriktsveterinären kom till stallet.

Kan säga att varierar från besiktning till besiktning och kostnaden blir efter hur mycket som ingå.
Den senaste jag var med på innehöll följande:
Noggrann kontroll av tänderna
Kontroll med fiberoptik av luftrör och lungor
Böjprov
Arbetsprov på mjukt och hårt under lag.
Kontroll av ögon, hjärta och muskulatur.

Denna hästen var röntag strax innan och plåtarna från den fanns med till den besiktigande veterinären.

Detta kostade 2200:- plus resan till kliniken.

Men man får det man beställer och vissa raser som har kända saker inom rasen där beställer man givetvis undersökning för det. Som spatt på en islänning eller kissingspine på ett fullblod.

Där jag jobbar ingår:
Vanlig kontroll rent allmänt
Böjprov alla fyra
Longering mjukt o hårt underlag
Munkoll
Endoskopi av luftvägar o svalg
= 1500 kr (om jag inte minns fel)
Därtill är det många som lägger en exportröntgen, med lugnande blir då den totala summan runt 5000 kr :)

Okej, låter bara bra. Men "ta ut en veterinär eller distriktarn".. Vad är det förstnämna för vet? Någon från kliniken? Åker dom också ut?

Okej. Tack så mycket..

Jag hoppas verkligen ägaren går med på att betala halva beloppet, eller hela om hästen inte går igenom..

Okej. Tack så mycket..

Jag hoppas verkligen ägaren går med på att betala halva beloppet, eller hela om hästen inte går igenom..

Tvärt om för att du som köpare ska ha riktigt på fötterna om något går fel med hästköpet så ska du stå för hela besiktningen och även själv bestämma vilken veterinär som ska göra det.

Finns klarlagt i domar från rätten vid tvister att som köpare ska man stå för en egen besiktning om man ska ha något att komma sedan.

Oftast är det privatpraktiserande veteriärer som åker ut. För att det ska vara givande med en veterinärbesiktning vill jag ovillkorligen göra det på klinik, och med ridprov om det är en häst som är inriden.

Att jag väljer klinik är för att det krävs bra underlag för att t ex göra en god bedömning av rörelser, jag vill att man ska kolla tänder noga (krävs lugnande och bra redskap och belysning). Vidare vill jag lätt kunna få ett röntgenutlåtande om det uppstår några frågetecken (vilket det ofta gör hos en god, tänkande veterinär).

Tvärt om för att du som köpare ska ha riktigt på fötterna om något går fel med hästköpet så ska du stå för hela besiktningen och även själv bestämma vilken veterinär som ska göra det.

Finns klarlagt i domar från rätten vid tvister att som köpare ska man stå för en egen besiktning om man ska ha något att komma sedan.

Jaha :O Är det så.. tack för att du sa det! :) Men vad är det för tvister då? Alltså om det uppkommer dolda fel?

Dolda fel uppkommer inte, då har de ju inte funnits vid riskens övergång. Men de kan ju framkomma efter köpet.

Ja, t ex dolda fel.

Okej, låter bara bra. Men "ta ut en veterinär eller distriktarn".. Vad är det förstnämna för vet? Någon från kliniken? Åker dom också ut?
Det finns ju privatpraktiserande veterinärer som inte jobbar på klinik utan åker ut till stallen. "Distriktaren" är en veterinär som är anställd av Jordbruksverket.

Jaha, okej. Här vet jag inte om det finns någon sådan faktist.. ;o De jag vet är distriktarn, Atg och PH vet..

?? Som jag uppfattat det är det väldigt få köpare som betalar besiktningen? Man köper ju inte hästen innan heller= säljarens häst-säljarens kostnad. Däremot väljer ju ofta köparen veterinär. Går inte hästen igenom så blir det ju inga problem sen? Lr menar du att dessa problem uppstår vid dolda fel för att säljaren har betalat?
Däremot är det en del som delar upp det att säljaren betalar besiktning o köparen röntgen.

?? Som jag uppfattat det är det väldigt få köpare som betalar besiktningen? Man köper ju inte hästen innan heller= säljarens häst-säljarens kostnad. Däremot väljer ju ofta köparen veterinär. Går inte hästen igenom så blir det ju inga problem sen? Lr menar du att dessa problem uppstår vid dolda fel för att säljaren har betalat?
Däremot är det en del som delar upp det att säljaren betalar besiktning o köparen röntgen.

Har man tur och det är ärliga säljare och köpare så går det oftast bra. Men om man råkar ut de här lite mindre nogaräknade personerna så kan få ordentliga problem.

Ska man fullt ut uppfylla kraven som finns i köplagstiftningarna och ha ordentligt på fötterna vid en eventuell tvist. Så bör både säljare och köpare göra egna besiktningar av hästen.
Om man som köpare godtar säljarens besiktning så har man redan på förhand erkänt att hästen är felfri och säljaren har ju även papper på att hästen är UA vid försäljningen. Det blir då väldigt svårt för köparen att kunna bevisa att felet fanns innan köpet.

Så rent juridiskt om man delar på kostnaderna eller godtar säljarens besiktning som köpare sätter man säljaren in guldsits. Bara för säljaren att tacka och ta emot. Säljaren har ju papper på att både hästen var OK och upplysningsplikten är uppfylld. Köparen har papper på att man inte uppfyllt sin egen undersökningsplikt. Visst kan det kännas motigt som köpare att betala för besiktningen är ju ofta några tusenlappar, speciellt om inte hästen går igenom. Men den kostnaden kan man ha igen tusenfalt om det skull bli problem senare med hästen.

min närmsta klinik tar 1200kr för besiktning.

Det tycker jag är ett väldigt bra pris, det tar ändå ett bra tag med alla undersökningar och ridprov.

Jag skulle veterinär besikta ett Quarter Sto och då tog vi ut veterinären till våran hästgård. Det skulle kosta 1500kr. Dock så blev det ingen besiktningen då jag såg att hästen var halt när den kom till oss vid longering, så vi åkte hem med henne istället tyvärr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
27 932
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar