Veterinärbesiktning vid tävling?

Ramona

Trådstartare
Eftersom jag har sa liten erfarenhet fran tavlingar i Sverige (det var maaaaaanga ar sedan jag tavlade i Sverige) och det pa senaste tiden varit sa mycket diskussion om det hela, undrar jag vad som ingar i veterinar besiktningen vid en hopp-tavling?

Ar det pa regionala och nationella tavlingar det finns besiktningar, eller ar det pa ALLA tavlingar (kanske inte klubbtavling)?

Från regional tävling och uppåt är de krav på veterinär, de har faktiskt hänt att de funnits på lokal tävling också men de är väldigt ovanligt.

vad som ingår: Tja har du TUR så tittar veterinåären ca 1 minut på din häst när du travar upp den, ibland på väldigt djupt/ojämn underlag så att hästen ändå ser halt/ojämn ut...
Ibland är de sk "flygande veterinär" då brukar veterinären stå vid framhoppning/framridning o titta på ekipagen när de värmer upp...

Som du kanske märker ger jag inte mycket för veterinärbesiktningarna vid tävling, de finns så klart undantag där veterinären tar sig tid att titta i mungipan, mellan ganascherna drar handen längs rygg/ben osv, men som sagt VÄLDIGT sällsynt. 99% av de veteriunärbesiktningar jag gjort med mina hästar så har veterinären inte haft en chans att avgöra om hästen faktiskt är fräsh, de måste vara rejält halta då...
Men Jordbruksverket kräver detta så de är bara att "lyda" o framför allt betala ju :crazy:

Skulle vetrinärbesikta min kompis ponny för ett par veckor sedan. Han är en väldigt seg individ och jag hade inget spö, så jag vi honom bara att trava på tillbaka vägen, men det såg bra ut. Han travade kanske fyra steg. :crazy: 100% av de vetrinärbesiktningar vid tävlingar jag varit på ha varit så. :confused:

Jag tycker det beror väldigt mycket på vilken nivå hela tävlingen ligger på. En en-dags regional har enligt mig oftast inte en besiktning som är värd en tredjedel av de pengar man betalar för den. En tre-dagars nationell däremot brukar ha en betydligt bättre besiktning.
Men jag tror att vi ryttare får ta på oss lite av ansvaret också. Jag brukar fundera på hur många ekipage per tävling det är som kommer springandes med sin häst och har femton minuter till start? Jag tycker inte att det är rätt att veterinären "slarvar" igenom en besiktning för det, men någonstans har jag ändå en förståelse för att det blir en utveckling som över några år blir till vad det är nu.

Hur veterinärbesiktningarna är på nationell nivå nu kan jag inte svara på , inte ridit på nationell nivå senaste 1,5 året.

Men att vi som ryttare själva måste ta mer ansvar tror jag säkert du har helt rätt i, hur ofta händer de inte att man står i besiktningskön o de kommer någon med andan i halsen o vill gå föra pga att de är efteranmälda o har 5 til start :crazy:

Sen kan jag känna ibland att ryttarna på lokala tävlingar har inte lika bra koll på sina hästar så ibland är en besiktning MER befogad på en lokaltävling, detta gäller givetvis inte ALLA lokal-ryttare, men de är bara mina tankar...

nu var det ett tag sen for mig ocksa, men sa vitt jag kommer ihag (regional o lokal niva) sa fragar veterinaren om alder, gar over hasten snabbt med handerna, kande over rygg etc sedan springa. oftast var det ju over pa nagra minuter o inte nagot grundligt. men en snabb titt o 'kanna pa' iallafall.
funderar du pa att komma tillbaks o tavla lite? ;)

Nej, tavla i Sverige kommer jag nog inte att gora i narmsta framtiden. Jag trivs sa bra pa Irland. :cool:
Jag har pa senaste tiden varit lite forvirrad over vet. bes. pa tavling i Sverige, da jag hort sa manga konstiga saker.
Jag tycker att vet. bes. pa tavling fordummar ryttaren lite grann, men det ar ju typiskt Sverige, ingen tror att nagon annan kan eller klarar av nagonting.
Det maste alltid vara en som kontrollerar att allting gar ratt till!! :smirk: For det kan ju faktiskt inte vara sa att agaren vet om att deras hast ar halt eller ofrasch sjalv.

Tack for alla svar dock!! Det hjalpte i min forvirring. :D

Har du ridit på nationell nivå, var det med STORA söta "A"!?

Håller med om att veterinärbesiktning borde vara befogat vid lokala tävling!
Var och tittade på mn gammle ponny i dag, och där fanns ponnysar som hostade m.m.

Hade där funnits en veterinär så hade de aldrig fått startat.
Och jag tycker att man behöver ha veterinär på lokala tävlingar, då där finns en hel del ryttare som inte har så mkt kunnskap och en del som skiter i vilket. Till bekostnad på andras hästar (bla smittspridning av kvarka, influensa m.m)

Var och tittade på mn gammle ponny i dag, och där fanns ponnysar som hostade m.m.

Var det ingen annan av deltagarna som sa till om nagon ponny hostade? Annars ar man ju lite smart sjalv och hor man en ponny eller hast hosta sa haller man ju sin egna sa langt bort fran den hasten som mojligt.
Det handlar nog inte alltid om okunskap, utan mer om att "det gar nog bra i alla fall"-attityden.

Men sedan sa kanske den ponnyn som hostade pa tavlingen var dammallergiker och det var darfor den hostade?? Man vet ju aldrig.

Red själv en häst som var väldigt känslig mot damm.
Fick springa av honom innan han skulle veterinärbesiktas, så han fick rensat sina lunger efter transport turen. Det kan vara lite svårt i bland att få igenom en häst som är känslig mot dam vid en veterinär besiktning (har bla en mkt petig veterinär här i skåne).
Vem som helst kan ju säga att hästen är dammallergisk så fort den hostar....

Jag är ingen veterinär så därför springer inte jag fram mot de som har hostande hästar och undrar vad de gör på en tävling när hästen hostar, där emot så ser jag till att hålla mig en bra bit i från dem.

Tror att det är oftast mixat mellan okunskap och "det går nog i alla fall".

Det här var en liten lokal tävling så jag gissar nog att det var okunnskap och hatt hästen kanske var lite förkyld. Vissa hästar kan ju bli kännsliga runt fällningsperioden.

Nä nu var jag lite förvirrad (jag får skylla på förfesten som jag var en stund på :angel:).

Jag tänkte att du har väll inte tävlat 1,40...
Men sedan komm jag på att det är ju klasser från 1,20 på nationell tävling och du måste ju har ridit det på "Z".

Åren går så fort, för fort. och det måste ju ha varit ett par år sedan du hade "A" hos dig.

på de veterinär besiktingar jag varit med om så har det varit väldigt lamt... jag undrar varför jag slänger ut pengar på det...men det är ju krav på det... men endel veterinärer tittar ju knappt på hästen... lite valuta vill man ju ha för pengarna man slänger ut på dem?!

Tyvärr så finns det alltför många hopp-ryttare som chansar och åker till tävling trots att hästen inte är helt fräsch "den är ju inte halt", eller de kanske inte ens har upptäckt det själva. Jag har varit med som lagledare på hopptävling där flera hästar och ponnyer skickades hem av veterinären (det var junior cup distriktsfinal, där både häst och ponny deltog), så nog behövs veterinär besiktningen, tyvärr.
På dressyrtävling så har domaren större chans att upptäcka sådana ekipage och kan då utesluta ekipaget pga hälta, men i hoppning är det i princip omöjligt att se det inne på hoppbanan, då ska hästen vara jättehalt för att det ska synas.

Axina tävlade jag tom 135 klasser, men de va ju när man va "ung o dum" :D o de är mååånga år sen nu ju, hon avlivades -99

"Z" har också gått lite nationellt, men som sagt de va ett tag sen nu ju...

I vilket fall så blir jag lika förbannad/besviken på veterinärerna på tävlingarna VARJE gång :crazy:

-99, var det så länge sedan!!

Hm, de felsta veterinärer är inte bra.
två gågner så gick Leyla igenom veterinärbesiktingen en gågn så tävlade hon MSV fälttävlan och en gågn så var det LA hoppning. Och på hoppningen så tyckte vi att hon inte var så snabb i benen.

Det visade sig att hon var kraftigt halt (vid hältutreding) och hade hovledsinflamation.
Och en sådan häst går genom veterinärbesiktning!!

man betalar ju 100 spän och då tycker jag att en veterinär ska undersöka hästen ordentligt, samt ha engångshandskar som bytas mellan varje häst. Men sådana veterinärer stöter man inte ofta på¨. :(

Tiden går fort när man blir gammal de vet du väl :D

De där med engångshandskar vet jag bara EN veterinär häromkring som använder sig av, håller de på o klämmer o känner vill jag att de har hadskar på, vem vet vad föregående häst/-ar har i pälsen...

Man kanske enbart ska hålla sig på lokal nivå och på dressyrtävlingar så att man slipper ha veterinären att reta sig på :devil:

he he, jag forstar precis vad du menar!! fast samtidigt, iallafall pa lagre niva sa finnse det sa manga pa olika niva, precis som namndes tidigare. fast man maste ju vara sa gott som blind for att forbise ett problem som skulle dyka upp i den sortens veterinarbesiktning :smirk:
hur funkar det egentligen pa irland?
jag ar ju i england o har bara varit pa en tavling an sa lange (o tittat) o jag kan inte komma ihag nagon veterinarbesiktning...?

På dem jag har varit på så har dom iaf kännt igenom hästen, rygg ben o kollat runt i övrigt.
Sen skritt o trav oxå då..

haha den hästen ja rider nu skulle ju bli tokig om dom gjorde så på henne :D

Pa Irland har vi ingen veterinar besiktning. Dar far man sjalv ta ansvar for att man aker pa tavling med en frisk och frasch hast.
Det finns EN tavling pa hela aret som besiktigar, och det ar Dublin International Horse Show. Man maste kvalificera till Dublin, och nar man kvalificerat och aker dit blir hastarna besiktigade nar de kommer fram till tavlingsplatsen. De kollas igenom EN gang (vid ankomst), aven om de tavlar flera dagar i rad.

Jag har aldrig varit med om att nagon akt pa tavling med en halt hast. Att nagon hast eller ponny hostar har man hort lite da och da under vintern, men inga storre saker. Jag tror att irlandarna kanske inte har mer kunskap, men de har fler hastar och ponnier att aka med, och om en hast inte ar frasch far den stanna hemma, for ryttaren/agaren har fler att tavla pa. Det ar valdigt sallan en ryttare bara har en hast.

Dessutom sa tror jag att veterinarbesiktning inte skulle funka pa Irland vid varje tavling. Jag har mer eller mindre en tavling varje dag (aven vardagar) hela aret runt som jag kan aka till inom 1 h avstand.
Lordagar och sondagar jag ett val pa ca 8 tavlingar.

De flesta som har hast/ponny och rider tavlar. Det finns aven manga som har en hast eller ponny som nagon annan tavlar for dem. Tavling ar allting!!
Jag tror att irlandarna forst och framst hade tagit det som en forolampning ifall nagon skulle foresla att de akte till en tavling med halta hastar, och dessutom sa tror jag de flesta veterinarer har mer att gora an att besiktiga ponnier och hastar infor tavling var och varannan dag under veckan!!

Rörande vad som ingår så är det största bekymret att det inte finns sagt vad som ska ingå från djurskyddsmyndigheten. Men om du tycker att det är för lite är det ju bara att jämföra med FEIs regler ( där det faktiskt finns specificerat...)

Fritt översatt och avkortat :D

7.1.1 Den som är ansvarig för hästen ska visa den om inte undantag medgivits i förväg

7.1.2 ...

7.1.3 Veterinären ska gå runt hästen för att göra en ytlig visuell inspektion av hästen. Palpation av ben eller annan kroppsdel ska bara göras om det bedöms nödvändigt. Inga andra kliniska undersökningar får göras, tec böjprov eller gå runt i liten cirkel.

7.1.4 Efter visuell kontroll får hästen gå en kort sträcka i skritt och sedan travas för lös tygel med handlern på vänster sida. Veterinären iakktar hästen från mitten av banan.

Det är ingen särskilt omfattande undersökning det heller... den kan iofs utökas om man inte kan fatta ett beslut, men ändå.

Sedan håller jag med de andra som skrivit att besiktningen mest behövs på lägre nivå för att hjälpa ryttare som kanske missar en hälta eller liknande. Att vi ska ha veterinär är ju förordnat för att säkerställa djurskyddet och det jag medt stör mig på är att det helt plötsligt ska vara en veterinär som gör det när det alltid annars är djurskyddsinspektörer...

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
890
Senast: Kakis
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
11 853
Senast: Cambrie
·
Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
18 794
Senast: 95johsv
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 033
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar