Pa Irland har vi ingen veterinar besiktning. Dar far man sjalv ta ansvar for att man aker pa tavling med en frisk och frasch hast.
Det finns EN tavling pa hela aret som besiktigar, och det ar Dublin International Horse Show. Man maste kvalificera till Dublin, och nar man kvalificerat och aker dit blir hastarna besiktigade nar de kommer fram till tavlingsplatsen. De kollas igenom EN gang (vid ankomst), aven om de tavlar flera dagar i rad.
Jag har aldrig varit med om att nagon akt pa tavling med en halt hast. Att nagon hast eller ponny hostar har man hort lite da och da under vintern, men inga storre saker. Jag tror att irlandarna kanske inte har mer kunskap, men de har fler hastar och ponnier att aka med, och om en hast inte ar frasch far den stanna hemma, for ryttaren/agaren har fler att tavla pa. Det ar valdigt sallan en ryttare bara har en hast.
Dessutom sa tror jag att veterinarbesiktning inte skulle funka pa Irland vid varje tavling. Jag har mer eller mindre en tavling varje dag (aven vardagar) hela aret runt som jag kan aka till inom 1 h avstand.
Lordagar och sondagar jag ett val pa ca 8 tavlingar.
De flesta som har hast/ponny och rider tavlar. Det finns aven manga som har en hast eller ponny som nagon annan tavlar for dem. Tavling ar allting!!
Jag tror att irlandarna forst och framst hade tagit det som en forolampning ifall nagon skulle foresla att de akte till en tavling med halta hastar, och dessutom sa tror jag de flesta veterinarer har mer att gora an att besiktiga ponnier och hastar infor tavling var och varannan dag under veckan!!