Veterinärbesiktning vid köp

Sv: Veterinärbesiktning vid köp

En röntgen är bara giltig en månad efter den är gjord ur försäkringssynpunkt, så om säljaren röntgar innan annonsering är risken att den ändå får göras om vid försäljningen, om nu inte hästen blir såld inom en månad.

Ja, precis. Men har du röntgat hästen och skickar in pappren till försäkringsbolaget så är den ju redan försäkrad utan reservationer med röntgen. Då är det bara att övertag försäkringen för nya ägaren.

Men jag ska helt ärligt säga att jag vet ej om man behöver göra en ny om man ska byta försäkrings bolag...

Tack för svar.

Försäkringsbolaget kräver röntgen för försäkring över 100.000:-. Hypotetiskt kan vi säga att hästen ej är försäkrad i den summan nu, men den är röntgad ua för några år sedan. Jag har inte kollat, men jag tror att försäkringsbolaget vill ha en ny röntgen om man ska försäkra upp hästen.

Peter. Tack för att du la upp denna. Läste den för inte så länge sedan och är intresserad av reaktioner från andra användare här.

I arbetet hänvisas till ett rättsfall där både tingsrätt och hovrätt ansett att om köpet genomförs under förutsättning att veterinärbesiktning är ua så har köparen fullgjort sin undersökningplikt även om den godtar ett veterinärintyg från säljaren. Detta är under köplagen.

Vad har ni för kommentarer på detta? Förändras den sakliga grunden för detta om konsumentköplagen skall tillämpas?

Edit: Målnummer är T 17-00 Lidköpings tingsrätt samt T 385-00 Göta hovrätt

Senast ändrad:

Jag har själv köpt en häst som bodde 94 mil från mig - alltså ingen möjlighet att närvara vid besiktning. Besiktningen gjordes på klinik och jag fick ner protokollet (UA) i original INNAN hästen skickades ner till mig och innan jag hade betalat något. Eftersom intyget räcker för att jag skulle kunna A1-försäkra hästen, så tolkar jag det som att det inte spelar så stor roll om köparen är närvarande eller ej. Sedan kan det ju vara av intresse att närvara både för att höra vad vet säger OCH för att se hur hästen uppför sig. Men är det inte också lite beroende på hur dyr häst man köper?:angel:

Eftersom intyget räcker för att jag skulle kunna A1-försäkra hästen, så tolkar jag det som att det inte spelar så stor roll om köparen är närvarande eller ej.

Jag skiljer på 1) att få ett papper på hästen UA och 2) få veta att hästen är frisk.

Om hästen går på fyra ben har jag inga problem att få den gårdsbesiktigad UA, jag vet vilka veterinärer jag ska använda mig av.

MEN om jag själv köper häst är jag mer intresserad av att hästen är frisk än att pappret är UA och försäkringen kirrad. Det är inte alls säkert att försäkringen täcker om det uppstår problem med hästen. Om det är något problem som förelegat innan försäkringen tecknades får du ju varken liv- eller veterinärvårdsdel.

Ett alternativ är att låta säljaren stå för den här besiktningen, betala en handpenning och sedan skriva in i kontraktet att köpet fullföljs och full betalning erläggs när du fått hem hästen och själv besiktat den (inom en viss tid). Det bör också regleras vem som då ska stå för transporten.

Väljer du att besiktiga hästen på Gotland så ska du se till att besiktningen betalas och bokas av dig så att du har avtalet med vetrinären (möjlighet att stämma honom/henne om besiktningen inte gått rätt till). Sedan är det en fördel att själv vara med men inte nödvändigt.

Hej alla. Tack för alla kommentarer och synpunkter! Hästen är nu besiktigad utan att jag var närvarande och kommer imorgon.

I arbetet hänvisas till ett rättsfall där både tingsrätt och hovrätt ansett att om köpet genomförs under förutsättning att veterinärbesiktning är ua så har köparen fullgjort sin undersökningplikt även om den godtar ett veterinärintyg från säljaren. Detta är under köplagen.

Vad har ni för kommentarer på detta? Förändras den sakliga grunden för detta om konsumentköplagen skall tillämpas?

Edit: Målnummer är T 17-00 Lidköpings tingsrätt samt T 385-00 Göta hovrätt

Skyddsintresset är ju än större för en konsument än mellan två jämbördiga parter så jag tror/förutsätter att samma sak gäller om konsumentköplagen tillämpas.

Det man dock glömmer bort är vetrinärens del i det hela. När man inte själv valt vetrinär och inte heller kan delta vid undersökningen så finns en större risk att råka ut för en ohederlig vetrinär (som inte gör undersökningen på rätt sätt, kanske får procent utav säljaren för varje besiktigad såld häst etc.). Ovanligt men kan förekomma.

Står säljaren för besiktningsavtalet med vetrinären så har man svårt att själv ställa vetrinären till svars. Har man själv beställt besiktningen så har man själv avtal med vetrinären och kan komma i process ang. besiktningen utförande.

Jag har själv kännedom om ett fall där säljaren stod för besiktning och röntgen, röntgenplåtarna var dock tagna från en "icke vedertagen" vinkel där en befintlig fraktur inte syntes. Köparen fick här stå sitt kast.

Tack gumman! Kuse står i nya stallet nu. Trött som attan. Han var inte ett dugg intresserad av kel när vi kom fram, åt sin mat och ställde sig sedan i hörnet med klippande ögon och stora gäspningar. Lång resa igår från Gotland, nytt ställe att övernatta på, och sedan ytterligare 3 timmar i transporten idag. Han har stått som ett ljus i transporten, ruskat lite på huvudet ibland (kompisen har övervakningskamera) som för att säga att "är vi aldrig framme???".

HAN ÄR HÄR!!!

Jag är på väg att sälja min islandshäst och köparen vill klinikbesiktiga, ganska långt från stallet. Vem har ansvaret för hästen under transporten?
Kan jag begära att vi gör gårdsbesiktning och gör upp köpet innan hästen lämnar gården? Man kan ju tänka sig öppet köp om hästen inte går igenom spattröntgen?

Gör 2 bes då?

Vi gjorde 2 bes på min nya häst. Först blev han bes + rönkad på sin vanliga klinik.
När vi hämtade honom så gjorde vi även en bes hos våran vanliga veterinär för vi ville att hon skulle kolla på honom och han gick igenom ua hos båda. Dock rönkades han bara första gången men vi hade med plåtarna till vår veterinär så hon kollade dem också.

Oj lite sent såg jag :D

Men grattis till nya pollen :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 158
Hundavel & Ras Har precis köpt min efterlängtade valp. Följde med uppfödaren och valparna (9st, varav 4 hanar) till besiktningen där alla 4 hanar fick...
Svar
10
· Visningar
4 620
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 652
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama