Veterinärbesiktning vid köp

T

Tootikki

Har läst igenom en del trådar och är klar över att jag som köpare ska stå för besiktningen vid köp. Dock undrar jag om jag verkligen behöver vara fysiskt närvarande vid besiktningen (hästen står på Gotland + jag finns i Östergötland = dyrt att närvara om negativt besked på besiktning :( )? Förstår att det är en klar fördel att vara det, men... Kan det bli krångel rent juridiskt om jag inte är det?

Tacksam för åsikter och/eller egna erfarenheter gällande detta. :bow:

Sv: Veterinärbesiktning vid köp

Jag har min blivande (troligen) pålle ståendes i Piteå som skall besiktas på måndag utan att jag kommer vara närvarande. Jag hänger kvar och kollar om det kommer några bra inlägg:)

Ett bra tips kan vara att ha telefonkontakt med veterinären när besiktningen görs. Så att det går att ställa frågor etc.

alltså jag tror inte det är några problem juridiskt. jag hämtade min pålle i södra småland och åkte på vinst eller förlust med släp ner dit för att jag ville närvara på besiktningen. hade ju som sagt blivit en dyr och onödig resa om pålle inte gått igenom men det gjorde han..

men jag tror inte du behöver vara med vid besiktningen men det är ju bra om du vill se vad vet går igenom och du kan ställa frågor, men som ngn annan skrev så kan ni ju kanske ha telefon kontakt under tiden. det är nog iaf billigast om hästen inte går igenom.:idea:

blev lite rörigt men du kanske fattar nått av vad jag skrev:crazy::angel:

mvh Chanell_86

Den ordinarie besiktning ska säljaren stå för! Vill du röntga osv så är det du som får ta den kostnaden. Du behöver inte närvara vid besiktningen. Fråga säljaren om hur dom har tänkt sig besiktningen, ta ut en veterinär eller klinikbesiktiga. Känner du dig inte nöjd med det dom väljer föreslår jag att du erbjuder dig att betala mellanskillnaden så att du får den besiktningen som du vill ha (förslagsvis en klinikbesiktning, det minimerar risken att säljaren väljer att ta ut en veterinär som h*n känner etc och som kanske inte är helt opartisk i sin bedömning).

Köparen fullgör inte sin undersökningsplikt om hon inte anlitar "egen" veterinär för besiktning i samband med köp.

Som säljare har jag dock alltid även gjort en egen besiktning, så jag vet att det är en frisk häst jag säljer.

Man ska fysiskt närvara samt "beställa" vetrinär vid en besiktning för att ha full gjort sin undersökningsplikt.

OAVSETT VAR HÄSTEN/DU BEFINNER DIG

Köparen fullgör inte sin undersökningsplikt om hon inte anlitar "egen" veterinär för besiktning i samband med köp.

Som säljare har jag dock alltid även gjort en egen besiktning, så jag vet att det är en frisk häst jag säljer.

:bow:

Så ska det gå till! Säljaren gör en egen besiktning först på klinik eller hemmavid av sin vet., då behöver man inte närvara som köpare. Om hästen går igenom u.a så åker hästen iväg till köparen. Jag har av vet. plus andra blivit rekomenderad att efter ca två veckor göra en ny besiktning på klinik vald av mig för att kolla hästen igen. Under tiden bör man ha hästen på prov. För om det skulle vara så att hästen t ex fått medicin och därför inte reagerat på böjprov så kan det ge utslag på böjprov två veckor senare när medicineringen gått ur kroppen och hästen blivit riden. Säljaren tar dock en risk som lämnar hästen på prov så det kan hända att man får göra besiktningen snabbare.

Säljaren ska garantera en felfri vara (=vet.besiktning) och köparen ska fullgöra sin undersökningsplikt (=egen vet.besiktning). Det är viktigt att man som köpare närvarar vid besiktningen tycker jag, för att ställa frågor och främst för att se undersökningen. Böjprov utförs på väldigt olika sätt och får då olika resultat. Det är skillnad på hur länge vet. böjer samt hur dom böjer med tanke på hårdhet och hur högt benet hålls upp. Helben eller högt/lågt är även det stor skillnad. Underlaget som hästen springer på är en annan viktig sak.

De flesta köpare tänker nog inte så ändå, de ser veterinärbesiktningen som något som ingår i köpet och hur många gör en andra besiktning själva? Som du skriver så är det en risk för säljaren att lämna iväg en häst på prov. Om jag säljer en häst så ska den vara besiktigad och klar och den ska vara betald och försäkrad hos ny ägare innan den lastas till den nya ägaren. När sista hoven lämnat marken hos mig är hästen den nya ägarens ansvar. Jag har själv också köpt häst utan att närvara vid besiktningen, dock har jag ringt upp veterinären och diskuterat besiktningen efteråt. Juridiskt är man starkare om man själv beställer besiktningen.

Naturligtvis vill jag att hästen ska få det bra om jag säljer en häst, så vill de nya fråga mig något efter köpet så är jag mer än gärna engagerad. I vårt stall fick vi en ny häst för något år sedan, tjejen som köpte hästen var ute och galopperade på ett fält efter att ha haft hästen ca 1 vecka, hästen snubblade och fick en senskada, en ren olyckshändelse. Inte kul att vara säljare om hästen skulle varit på prov i två veckor. Nu fick hästen stå i nästan 6 månader innan den var ridbar igen.

I vårt stall fick vi en ny häst för något år sedan, tjejen som köpte hästen var ute och galopperade på ett fält efter att ha haft hästen ca 1 vecka, hästen snubblade och fick en senskada, en ren olyckshändelse. Inte kul att vara säljare om hästen skulle varit på prov i två veckor. Nu fick hästen stå i nästan 6 månader innan den var ridbar igen.

:bow: :bow:

Instämmer helt! Jag skulle aldrig lämna ut en häst på prov med dom förutsättningarna ansk skriver.
Det kan hända så mycket med en ny häst!
Den springer extra i hagen, ska kanske gå med nya hästkompisar och göra upp rang, den är extra spänd vid ridning pga nya ryttare och ny miljö.
Tusen saker kan hända som är rena olyckshändelser!

För att ha saken på sin sida så räcker det att DU beställer besiktningen OCH NÄRVARAR! Då är din undersökningsplik uppfylld och man slipper vidare klabb...

Det här är svårt men HUR ska du kunna vara säker på att hästen inte fått t ex butta eller liknande innan besiktningen??? Annat exempel kan vara att säljaren vet att om hästen vilar i x antal dagar före besiktning så går den igenom men inte om den är riden senaste veckan. Sånt har man inte heller en aning om som köpare och får med andra ord bort om man gör en egen besiktning efter någon vecka.

Nej, jag håller med dig. Men kan nog aldrig vara helt på den säkra sidan när det gäller sånt fusk. Och det finns nog heller ingen metod som funkar på ALLA fuskare heller.

Som du själv skriver så finns det ju hur många sätt som hellst att fuska på, lugnande, smärtstillande, vilor osv. Ska man vara nitisk så skulle man ju isf bo på samma ställe som hästen och bevaka den 24-7 i x antal veckor och det funkar ju bara inte. Jag tror nog att vi alla får hoppas på det bästa och att man köper av en ärlig säljare.

Men som säljare med rent mjöl i påsen skulle jag ändå aldrig låna ut en häst under dom förutsättningarna, just på grund av att skade risken är så mycket större med en ny häst.

Och har du sen fullföljt din undersökningsplikt så är det inget som hindrar dig från att kunna reklamera köpet om du skulle komma fram till att du ändå blivit lurad fastän att du gått efter konstens alla regler...

Tack alla för era svar.

Kontentan av det hela verkar vara att jag inte behöver vara fysiskt närvarande vid besiktningen - även om det självklart är bäst om jag är det. Att få säljaren att göra en besiktning innan leverans och jag själv gör en hemma, verkar också vara en god idé. Men frågan är om säljaren går med på det. Det innebär ju i så fall att hon är ansvarig för allt som eventuellt händer fram tills dess hästen är besiktigad och fullbetald. Om säljaren accepterar de villkoren, får väl jag som köpare lägga en handpenning, och resterande belopp betalas till fullo den dagen "min" veterinär säger att hästen är u.a.

Frågan är hur man i ett sådan fall formulerar själva kontraktet. Om nu hästen inte skulle gå igenom med blankt papper, blir ju förhandlingssituationen en helt annan. Priset vi gjort upp om förutsätter ju att hästen är fullt frisk och besiktigas u.a. Eller? :confused:

Haha, tänk det fattade jag med :idea:
Men jag skriver bara som det är. Du skall närvara fysiskt för att vid en eventuell tvist ha korten på din hand.
Men sen att man måste kan ju alltid diskuteras. Det är ju inte så att man går in med förhoppningar om att det ska bli en tvist..

Men som svar på hennes egentliga fråga, ja, du ska närvara.

Sen om hon inte kan/vill det är en helt annan sak...

Alltid när jag både har sålt och köpt hästar har säljaren stått för besiktningen... När jag har köpt har jag valt veterinär och när hästen har sålts har det varit i samråd med köparen. Men det har alltid varit säljaren som har betalat. Tydligen brukar det ju inte vara så förstår jag nu... Fel av mig tydligen

Jag tror att som du har gjort är det vanligaste förfaringssättet, jag har också gjort så.
Skulle det bli något strul med hästen så ska man som köpare beställa besiktningen för att vara starkare rent juridiskt. Jag har sagt detta till några som köpte häst, men de ville ändå inte betala någon besiktning eller göra en egen besiktning. Som jag skrev innan så känns det som att det sättet du gjort på är det vanligaste ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 158
Hundavel & Ras Har precis köpt min efterlängtade valp. Följde med uppfödaren och valparna (9st, varav 4 hanar) till besiktningen där alla 4 hanar fick...
Svar
10
· Visningar
4 620
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 652
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama