Veterinärbesiktning vid köp av treåring

P

pasqi

Jag ska köpa en treåring, halvblod, ej inriden, och den ska nu besiktigas. Vill att det ska göras böjprov (på 2 ställen på varje ben) men veterinären säger att de inte gör böjprov på unga hästar. Vad har ni för erfarenhet? Vad ska man mer tänka på vid besiktning? Det blir en klinikbesiktning och det rör sig om ganska mycket pengar (dyr häst) så jag vill vara noggrann!
Tack för svar!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Veterinärbesiktning vid köp av treåring

mitt halvblod köpte jag när hanvar tre. han var dock riden. så han fick göra ett ridprov, sedan gjorde vi ett fraktionerat(stavning) böjprov, böjer samma ben två gånger. sedan röntgade vi det som behövs på export röntgen + ryggen.

pasqi skrev:
Jag ska köpa en treåring, halvblod, ej inriden, och den ska nu besiktigas. Vill att det ska göras böjprov (på 2 ställen på varje ben) men veterinären säger att de inte gör böjprov på unga hästar. Vad har ni för erfarenhet? Vad ska man mer tänka på vid besiktning? Det blir en klinikbesiktning och det rör sig om ganska mycket pengar (dyr häst) så jag vill vara noggrann!
Tack för svar!

Hej!

Jag köpte ganska så snyligen en oriden 3 åring, hon har väldigt fin stam och det är ett framtids mål, vi hade först tänkt oss en klinikbesiktning, men kände sedan att, nej det är så överdrivet att göra det på en 3 åring, bättre då att ha en bra försäkring som stödejr allt om något skulle hända eller dyka upp, böjer gör man inte på ungahästar pga att dom inte har växt klart, och kan istället få mer problem om dom böjs, dom brukar bara kolla på dom i rörsele, min besiktning gick jätte bra, och nu har jag min fina (dyrbara) bebis här hemma, med framtiden för sig :D :love:

När jag köpte min häst så var han 3 år och ej inriden. han kollades allmänt, gjorde böjprov alla fyra ben, och longerades i trav på böjt spår...

Jag har valt att inte böja så unga hästar, jag röntgar istället, och som någon sa, en bra försäkring.
Genom åren tycker jag mig sett alltför många hästar som "böjs" sönder. Det är ju trots allt en retning du framkallar. Och jag anser det olämpligt på hästar som fortfarande växer.

Att böja en unghäst resulterar ofta i att dom visar hälta pga att dom inte tål en sådan påfrestning på benen. I USA skulle dom aldrig komma på tanken att böja en unghäst. (Jag har bott där mycket)

Jag vet att vissa veterinärer böjer och andra inte. Har varit med om båda delar......

Det verkar som om det finns många olika åsikter, har ringt flera veterinärer idag och alla har olika svar. Vissa tycker böjprov är bra, andra gör det aldrig.

pasqi skrev:
Tack för svar!

:rofl:

OBS !!!!!!!!!!!

Alltid klinik besikta hästen, för att undgå problem, vid osämja eller annat. Det är den som gäller vid alla tillfällen. Och de vet vad som skall böjas eller inte.
Lotta

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 394
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 090
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar