Veterinärbesiktning utförd INNAN annonsering...

bettysmatte

Trådstartare
Har funderat på detta ett tag. Varför veterinärbesiktigar vissa personer INNAN de ens sätter ut annons på en till-salu häst? Ibland när man kikar på nyinsatta annonser kan man läsa att hästen blivit besiktigad t. ex. en månad tidigare. Varför? Min skeptiska hjärna undrar om man valt att göra så för att man har något att dölja och själv vill välja veterinär och tillfälle... Men det kanske bara är så att man är en superärlig person som vill förvissa sig om att man har en kärnfrisk, felfri häst innan man annonserar ut den. Vad tror ni, och hur uppfattar ni detta fenomen?

Sv: Veterinärbesiktning utförd INNAN annonsering...

Min skeptiska hjärna resonerar precis som din ... :D Vi har alltid låtit köparen välja veterinär. Oftast har de dock valt "våra" veterinärer för att det är mest praktiskt. Köparen får hemskt gärna vara med vid besiktningen också så att h*n kan ställa frågor eller diskutera med veterinären rent allmänt.

Kan ju vara dels för att man vill veta att hästen verkligen är frisk. Dels för att man kanske kan "lura" någon köpare till att godta den och på det viset få ett bättre läge vi ev tvist i ramtiden. Eller att den varit så gott som såld och köparen hoppat av.

Om det är en häst som jag vill ha och som kostar lite mer hade jag inte godtagit säljarens besiktning utan gjort en själv.

Det är väl ganska vanligt att köparen väljer vet. Jag tycker att köparen SKA vara med vid besiktning. Att man besiktigar innan annonsering är väl för att försäkra sej att hästen är ok så man inte får det som en överraskning när köpet nästan är klart..
När jag köpt häst har jag alltid besiktigat i samband med hämtning/betalning.

Jasg besiktade min innan för att se så allt vra okej så att det inte skulle bli en besvikelse för köparen om det visade sig att hästen inte gick igenom sen när dom vill ha den.
men sen när köpare är bestämd får självklart dom välja vet själv plus att jag vetrinär besiktar gärna hästen igen för att vissa. jag gjorde det innan bara för att slippa hamna i den sitsen många hamnar i att det visar sig attd et är något konstigt på vet. bes så hästen går ej att få såld.

Det kan ju vara så att man vill veta att man annonserar ut en frisk häst... Har man efter genomgången procedur med annonsering, besvarande av frågor från otaliga både intresserade och ointresserade eller t.o.m. oseriösa, lagt tid på visningar och provridningar av hästar som sen inte gått igenom besiktningen så vill man nog gärna veta att nästa häst man säljer är frisk först. Naturligtvis ska då veterinärjournalen vara öppen handling för den som köper hästen sen men har man en bra veterinär är det inga problem att en senare köpare ringer och frågar om hästen.

Jag har varit på klinik och besiktat/röntgat ett antal hästar, även sådana som inte haft anmärkningar men där den tänkta köparen sedan dragit sig ur affären. Då bekostar inte jag en ny besiktning utan skriver att hästen är besiktad/spattröntgad samt ibland "åter till salu pga oseriös köpare". Och det finns nog lika många seriösa säljare som blir blåsta av oseriösa spekulanter som tvärtom så dra inte alla över en kam. Personligen ringer jag hellre på en annons på redan besiktad häst än på en som inte är det. Då kan jag prata med veterinären först innan jag åker 50 mil för att provrida något som sedan visar sig ha spatt eller artros.

Om jag nångång skulle sälja min häst skulle jag garanterat göra en vet. besiktning innan ev försäljning för att veta om hästen är frisk eller inte.

Är den inte det så blir ju saker betydligt enklare (eller vad man ska säga..)

Sen är det ju upp till köparen att göra en ny vet. besiktning vid köpet. Skulle säljaren säga emot, ja DÅ är det nog med all säkerhet fel på hästen.

Jag tycker det är jättebra att säljaren i alla fall har en indikation på att hästen är fräsch.

Däremot godtar jag inte den besiktingen som underlag för mitt köpbeslut, köpet genomförs inte innan min veterinär har sagt sitt i min egen besiktning

(nu har jag i of s köpt de senaste hästarna helt utan veterinärbesiktning - och i två fall utan att ha provridit -men det är en annan sak)

det är ju bara bra både för köpare och säljare att veta att hästen är fräch inför försäljning. på så sätt slipper ju även säljaren förhoppningsvis stora fel på nästa besiktning och mister därmed köparen.

självklart gör man ju en ny besiktning vid köp. jag skulle absolut besiktat hästen även innan försäljning för att veta redan innan om hästen har några fel.

Vi besiktigade vår ponny innan vi satte in annons. Detta för att veta att det var en frisk ponny vi sålde. Dessutom skulle vi köpa en ny häst, men kunde inte göra det förrän ponnyn var såld, och då är det ju bra att veta att hästen är frisk, eller om man ska ställa in sig på att behöva stå med en halt häst, behandlingar, igångsättning etc innan man kan sälja och köpa ny... Den som sedan köpte ponnyn godtog vår besiktning (som då var cirka en månad gammal) och gjorde ingen ny. De fick såklart en kopia av besiktningsprotokollet.

Är på gång att köpa en häst nu. Den var redan besiktigad innan jag tittade på den, men såklart vill jag att min vet ska besiktiga den också. Henne känner jag väl och vet att hon skulle säga till om hon inte tyckte att jag borde köpa den.
Men visst är det bra att den är kollad innan.

Nu ska ju inte min häst säljas utan ut på foder. Hon gick inte igenom besiktningen och ska skos om och sättas igång och besiktas igen.

Det kan hända att fodervärden under tiden hittar en ny häst.

Kan även vara så att de haft en intresserad som vill ha hästen besiktad och sen drar sig ut.

Oseriösa köpare finns det överallt!

Kan ju vara att man själv vill veta att allt är ok INNAN man lägger ut annons. Alla människor är ju inte ute efter att luras...

Kan ju även vara så att hästen är behandlad för någon skada, och besiktigad för att friskförklaras från den. Skulle aldrig acceptera en förhandsbesiktning, eftersom saker kan hända efter besiktningstillfället, och jag vill ha intyget rykande färskt. Har gjort så att vi bokat tid på hästklinik, säljaren har transporterat dit hästen, och om den gått igenom besiktningen så har den lastats i min trailer för transport hem till mig. Färskare än så kan det ju knappast bli, och fördelen att vara på klinik är att de har tillgång till röntgen/UL ifall det skulle vara något man vill kolla närmre.

Jag har lärt mig den hårda vägen och kommer från och med nu alltid att veterinärbesikta innan jag lägger ut annonsen. Sålde en häst för ca 10 månader sen trodde den var kärnfrisk, och det var hon säkert också, men köparen ville vara med vid besiktning så distriktaren kom ut, en övernitisk kvinna som jobbade första dagen efter en mammaledighet, hon överböjde enligt min mening och hästen visade lätt hälta på ena fram. Veterinären skrämde livet ur den stackars köparen och allt blev pankaka.

När jag säljer häst i framtiden ska jag noga välja veterinär/klinik och göra det själv, vill köparen sen göra en egen besiktning får de ombesörja och betala för det helt själva. Gör inte om samma sak igen, därför besiktar folk först och kan sen garrantera att hästen är ok, så om någon bestämmer sig för den vid provridning kan de ta den på en gång.

Jag ser en besiktning som en färskvara så därför är det dumt att besiktiga före annonsering. Om det går några veckor tills hästen säljs så måste ju ändå en ny besiktning göras. Det är ju oekonomiskt att göra två besiktningar.

Skulle jag sälja mins sa skulle de besiktigas innan, jag vill inte att folk ska behöva komma och prova och titta på en häst som sedan ändå inte går igenom, sen vill jag självklart att de gör en egen besiktning av hästen också när de bestämmer sig för den.

Har funderat på detta ett tag. Varför veterinärbesiktigar vissa personer INNAN de ens sätter ut annons på en till-salu häst? Ibland när man kikar på nyinsatta annonser kan man läsa att hästen blivit besiktigad t. ex. en månad tidigare. Varför? Min skeptiska hjärna undrar om man valt att göra så för att man har något att dölja och själv vill välja veterinär och tillfälle... Men det kanske bara är så att man är en superärlig person som vill förvissa sig om att man har en kärnfrisk, felfri häst innan man annonserar ut den. Vad tror ni, och hur uppfattar ni detta fenomen?

jag tror att folk som har haft hästen länge å inte tror att det är några problem gör en vet. bes. just för att få bekräftat att det inte är fel...
vid köp så tycker JAG att ägaren betalar bes. om hästen INTE går igenom, å går den igenom så bet. köparen...
så som ägare så vet man ju att den är hel å ren med gott samvete innan och slipper en större chock...

har en kompis som skulle köpa häst, å hon betalade alla bes. å typ INGEN gick igenom... dyr läxa... så det är ju ett fult sätt för säljaren att få sin häst gratis vet. bes....

för att hästen ska bli såld snabbt när "allt är klart".
det funkar i många fall.

...

har en kompis som skulle köpa häst, å hon betalade alla bes. å typ INGEN gick igenom... dyr läxa... så det är ju ett fult sätt för säljaren att få sin häst gratis vet. bes....

Men där kan man ju avtala med säljaren innan, att om inte hästen går igenom så står säljaren för besitkningen om den går igenom så betalar köparen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka