Veterinärbesiktning utförd INNAN annonsering...

Sv: Veterinärbesiktning utförd INNAN annonsering...

Vi väljer ofta att göra en besiktning innan man sätter ut annonsen. Detta för att veta att hästen är frisk, så man inte ödslar sin egen, och ev spekulanters tid på en häst som ändå inte är OK.

Givetvis görs det sedan en ny besiktning vid ev försäljning.

Jag tycker det är en fin service för spekulanter, och jag har aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara pga ett fel som den är nybesiktigad.

Det vet jag att det förekommer, har själv råkat ut för det vid ett par tillfällen (hästar som efter reaktion behandlats med tuppkam, och sedan besiktigats för att friskförklaras) Det är väl iofs inget fel i att göra så, men då tycker jag att säljaren ska klargöra hur det ligger till för en spekulant redan på telefon, INNAN provridning.

Det vet jag att det förekommer, har själv råkat ut för det vid ett par tillfällen (hästar som efter reaktion behandlats med tuppkam, och sedan besiktigats för att friskförklaras) Det är väl iofs inget fel i att göra så, men då tycker jag att säljaren ska klargöra hur det ligger till för en spekulant redan på telefon, INNAN provridning.

Men det är man ju ändå skyldig att tala om- att som säljare inte undanhålla något angående hästens tidigare skador/sjukdomar...

Jag brukar alltid kolla om ngn längre period av frånvaro ifrån tävlingsbanorna kan tyda på ngt fel som varit...
Men det funkar ju bara på tävlande djur:angel:

Innan vi sätter ut hästarna kollar vi att dom är okej, inte svårare än så.
Naturligtvis gör man en till (med köparen) besiktning precis innan leverans.

vi vetrinärbesiktade våran ponny innan vi satte ut honom på annons pga. vi haft honom under 3 år utan problem men skulle kolla om allt var felfritt och så , för att inte känna att man "lurar" köparen och göra köparen besviken.
Kändes skönt att vetrinärbesikta honom innan så man slapp ora sej inför nästa vetrinärbesiktning när även köparen var med plus att det måste ju vara skönt för dom som provrider att dom vet att hästen är frisk.
Är ju inte så kul om man fäster sej vid hästen jätte mkt och längtar på att få hem den (ännu värre om det är ett barn) då dom berättat för alla sina kompisar sen blir dom jätte besvikna och får berätta för sina kompisar att hästen var sjuk ^.

Men det är man ju ändå skyldig att tala om- att som säljare inte undanhålla något angående hästens tidigare skador/sjukdomar...

Jag brukar alltid kolla om ngn längre period av frånvaro ifrån tävlingsbanorna kan tyda på ngt fel som varit...
Men det funkar ju bara på tävlande djur:angel:

Tyvärr är inte alla så ärliga att de säger något, finns rötägg också (men trots det så måste jag nog säga att de ärliga är i majoritet, tack o lov)
Själv har jag alltid begärt kopior på journalerna på mina hästar vid försäljning, och låtit spekulanterna se dem. Dessa kopior har sedan följt med hästen till nya hemmet.

Bra ide´...om man inte gör som en av de mest oseriösa jag vet här på västkusten...byter vetrinär och djursjukhus hela tiden, så att "den ena inte vet vad den andra bahdlat för"...

Allt för att luras och bedraga kunder,djurskydd och veterinärer:devil::angel:

Så kanske man skulle börja göra...:angel:

Nej, ärlighet varar längst, och eftersom jag bara har några mil till Skara Djursjukhus så samlar jag allt där (iaf det som har med hältor osv att göra, en vanlig sårskada tar jag ut distriktaren till om det är av den mildare varianten som bara kräver penicillin i värsta fall)

Stackars hästar, kan de verkligen få rätt diagnos om de kastas mellan olika veterinärer hela tiden??:(

Det är så synd att alla olika vet. varierar så mycket vissa ger hästen u.a på allt sen kommer en som är jätte petig och så hart den massa konstiga små saker

Det finns sk*tstövlar inom alla brancher...

Mitt X han skrattde alltid åt mig o sa att jag "skrämmer iväg" kunderna eftersom jag är så noga att tala om alla ev skador, samt nackdelar hästarna har:rofl: försöker vara så ärlig som möjligt..:smirk:

Men så kan jag med viss stolthet erkänna att på över 100 sålda hästar så har vi endast ett återtag-och den familjen fick hästförbud pga det skick vår ponny var när vi fick tillbaka den:mad::cry:

Det är väl utmärkt att en säljare gör så!

Jag skulle bara tycka det var bra för då vet man ju att hästen är ok. Sedan kan man ju om man vill begära en egen vetbes där man kan vara med om man så vill.

Vet väldigt många försäljningsstall som bes hästar innan, både innan annonsering och även hästar som kommer dit för försäljning. det är ju knappast lönt att lägga ner en massa tid på en häst som inte är ok

Vet väldigt många försäljningsstall som bes hästar innan, både innan annonsering och även hästar som kommer dit för försäljning. det är ju knappast lönt att lägga ner en massa tid på en häst som inte är ok

DET har jag ofta funderat på. Hur utbildnings- & försäljningsstall kan våga att INTE göra en veterinärbesiktning av de hästar de får in.

Jag tror att det lutar allt mer åt att hästägare försöker skylla hästens begränsningar på alla utom sin egen måttliga kompetens. D v s de ser inte själva att hästen har vissa fysiska begränsningar, lämnar in den för tillridning/utbildning/försäljning och när den sedan är igångsatt kommer helt logiskt problemen som ett brev på posten.

Om man då lyckas bortse från att beridaren kan få rejält på nöten (hästen avviker från förespeglat inlämningsskick) så är det ju dessutom helt meningslöst att försöka utbilda eller sälja en häst som ändå inte är fräsch efter någon månad.

Eg är det ju ganska smart att vet. besiktiga en häst innan man annonserar ut den - då slipper man få otrevliga överaskningar.
Men som köpare skulle jag kräva ytterligare en besiktning innan köp.

om jag säljer häst vill jag gärna veta om det är något fel på den innan jag går igenom besväret med annons, provridning osv.

Sedan får köparen gärna besiktiga om den, det känns bara bra. Jag är nog alldeles för ärlig när jag säljer och berättar verkligen allt. Har tom "tvingat" en köpare att röntga en häst trots att de inte ville. Aallt för att ha torrt på fötterna om det händer något.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka