Veterinärbesiktning på tävling......

Sv: Veterinärbesiktning på tävling......

Om jag fattat det rätt så får du inte böja på en tävling, då du kan böja fram en hälta om du inte vet vad du gör. Har även hört att det kommer att utbildas fler vet just för quarter eftersom gångarterna är lite annorlunda. Och ingen tävlingsarr kan väl ta en vet beskitning innan halter om den nu ligger först, då får dom nog lägga den kvällen innan, eftersom det är småttingar med. Men sen å andra sidan när koklasser ligger först då är det vet besiktning, så jag vet inte riktigt hur dom har tänkt här. Det är väl bara att vänta och se, och göra sin röst hörd om man inte tycker som dom.....

Ja att lägga vet bes kvällen innan är inget alternativ som jag ser det eftersom en del ju faktiskt inte kommer förrän samma morgon....

Ska bli intressant att se hur dom har tänkt det.

Ja vilket kaos det kommer att bli.... Tänk de stora showerna med närmare 300 hästar....

Åå hemsidan står att läsa att veterinären kommer att vara på plats flera förmiddagar. Det står också att det är obligatoriskt. Gäller det de som endast ska ställas i Halter också? I såfall så är det jättetidiga morgnar som veterinären behöver finnas på plats om den ska hinna besikta alla.

Ska man besikta hästen varje morgon under tävlingarna och sen har man tillåtelse att tävla just den dagen? Och sen upp och ställa sig i besiktningskön morgonen därpå också? Eller räcker det att man besiktar typ torsdag morgon och sen kan tävla hela helgen?

I så fall eliminerar detta bara hästar som kommer halta el.dyl. till tävlingen. Och frågan är: vem tusan åker med en halt häst till tävling?

Skulle det ha någon som helst effekt så vore det ett mycket vettigare alternativ att göra som på travtävlingar, att det finns en veterinär på plats som håller koll på hästarna och plockar ut den som skulle vara ofräsch.

Men trots allt så är det ju så att domaren har befogenhet - och ska - plocka bort hästar som inte har på banan att göra.

Och hur håller man koll på att alla hästar är vet.besiktade före start? Vi vet ju alla hur omfattande efteranmälningarna är....

Jag tror tyvärr att man får bereda sig på extremt tidiga morgnar och kaos.... :confused:

Skulle det ha någon som helst effekt så vore det ett mycket vettigare alternativ att göra som på travtävlingar, att det finns en veterinär på plats som håller koll på hästarna och plockar ut den som skulle vara ofräsch.

DET hade varit en bättre ide´.....

Men trots allt så är det ju så att domaren har befogenhet - och ska - plocka bort hästar som inte har på banan att göra.

Exakt! Vilket också har hänt!

Och hur stort är problemet med halta hästar i klasserna? Jag har själv inte varit på tävlingsbanorna på flera år, så jag vet inte hur det ser ut där idag (förhoppningsvis senare i år :d). Men hur ofta händer det att halta hästar får tävla utan att bli avplockade - nu pratar jag "ridklasser"?

Inte så ofta, jag har varit med om det ett par gånger varav en gång i halter... Många som inte är vana vid quarterhästar tycker ofta däremot att hästarna ser halta och stela ut fast dom inte är det.

Jag har dock varit med om att hästar plockats av framridningsbanan av tävlingsledningen pga hälta, de har inte ens fått komma in i klassen.

Hur stort problemet är på WRAS tävlingar har jag ingen aning om.

jag har varit på WRAS tävlingar där ritten avbrytits pga att domaren ansåg att hästen var halt! dock såg jag inte ekipaget men hörde i speakern/läktryttarna.
nu vet jag inte om alla domare gör så.. men en tex travhäst kan ju bli "tygelhalt" om den är pigg och hålls in... så det är ju lite svårt ibland... å se när de rids...

Jag lyfter på hatten för SQHA's initiativ, och hoppas att alla westernorganisationer följer efter.

/Mike[/QUOTE]

Nyfiken, vet du vad den nya styrelsens motiveringen till detta beslut är? Hur är det tänkt praktiskt?

Som flera påpekat så fungerade det dåligt, ska man införa något så skall det vara till det bättre!
Har behovet ökat? Eller varför anses detta inte fungera som det är idag?

Bra fråga!

Och sedan känner jag lite såhär...

Bara för att vi reagerar över detta och undrar hur det ska fungera praktiskt, och om det ens kommer att fungera då det uppenbarligen inte gjort det innan, så betyder inte det att vi alla sitter på hästar som vi inte tror går igenom en veterinärbesiktning. Det är jag tämligen övertygad om att ingen här gör. :cool:

Ville bara förtydliga det innan någon hoppar in och börjar anklaga oss för det, vilket med all säkerhet skulle hända förr eller senare.
Det kan okcså börja gapas om bakåtsträvande och allt vad det brukar handla om, men jag sätter fortfaradne min tilltro till domarna och deras syn. En veterinär som följer tävlingarna och plockar ut hästar som uppenbart är halta, kanske i samråd med domare, det är en annan sak!

Det handlar inte om rädsla för veterinärbesiktningen, utan om att det inte fungerar. och jag vill inte ha nåt papper där det står att min häst inte får tävla pga stelhet bara för att en veterinär inte kan se skillnad på stelhet och annorlunda rörelsemönster.
Böja den skulle vet aldrig få, det överlåter jag endast till veterinärer jag VET kan böja! :crazy:

Bra fråga!

Och sedan känner jag lite såhär...

Bara för att vi reagerar över detta och undrar hur det ska fungera praktiskt, och om det ens kommer att fungera då det uppenbarligen inte gjort det innan, så betyder inte det att vi alla sitter på hästar som vi inte tror går igenom en veterinärbesiktning. Det är jag tämligen övertygad om att ingen här gör. :cool:

Ville bara förtydliga det innan någon hoppar in och börjar anklaga oss för det, vilket med all säkerhet skulle hända förr eller senare.
Det kan okcså börja gapas om bakåtsträvande och allt vad det brukar handla om, men jag sätter fortfaradne min tilltro till domarna och deras syn. En veterinär som följer tävlingarna och plockar ut hästar som uppenbart är halta, kanske i samråd med domare, det är en annan sak!

Det handlar inte om rädsla för veterinärbesiktningen, utan om att det inte fungerar. och jag vill inte ha nåt papper där det står att min häst inte får tävla pga stelhet bara för att en veterinär inte kan se skillnad på stelhet och annorlunda rörelsemönster.
Böja den skulle vet aldrig få, det överlåter jag endast till veterinärer jag VET kan böja! :crazy:

Amen to that!
Kunde inte skrivit det bättre själv! :)

Jag lyfter på hatten för SQHA's initiativ, och hoppas att alla westernorganisationer följer efter.

/Mike

Nyfiken, vet du vad den nya styrelsens motiveringen till detta beslut är? Hur är det tänkt praktiskt?

Som flera påpekat så fungerade det dåligt, ska man införa något så skall det vara till det bättre!
Har behovet ökat? Eller varför anses detta inte fungera som det är idag?

Jag tror väl att detta har att göra med att vet besiktning blev obligatorisk för alla reiningklasser?

Kanske blev det så att de då tyckte att alla ekipage skulle vet besiktas då vet ändå måste vara där för reiningen?

Senast ändrad:

När blev vet. besiktning obligatorisk för alla reiningklasser?

From i år, så det är nytt.
Stod i någon tråd innan nyår att det var nya bestämmelser, ska se om jag kan leta upp den...

From i år, så det är nytt.
Stod i någon tråd innan nyår att det var nya bestämmelser, ska se om jag kan leta upp den...

Tydligen ska reglerna om de klubbas börja gälla from 1 jan 2009, så jag var lite tidigt ute.
Men det kan ju vara så att de redan nu gör så som det ska bli i framtiden?

Tycker att det är löjligt att ens föra den här diskutionen. Har tävlat engelskt o många år innan och där va de självklart att hästarna skulle besiktigas innan start. Varför skulle en quarter inte beöva besiktigas innan start. Man får ju helt enkelt lära sig att planera tidsschemat så att de stämmer. Många hästar e väl stela men då e de väl upp till ryttaren/handlern att värma sin häst innan så att den e mjuk å uppvärmd innan besiktningen.att skylla på att paint/quarter har ett anorlunda rörelsemönster e de dummaste jag har hört.:( En veterinär ser skillnaden mellan anorlunda rörelsemönser å hälta.
Har sett många bedrövliga westernhästar på banorna så jag applåderar detta initativ.:bump:

Tycker att det är löjligt att ens föra den här diskutionen. Har tävlat engelskt o många år innan och där va de självklart att hästarna skulle besiktigas innan start. Varför skulle en quarter inte beöva besiktigas innan start. Man får ju helt enkelt lära sig att planera tidsschemat så att de stämmer. Många hästar e väl stela men då e de väl upp till ryttaren/handlern att värma sin häst innan så att den e mjuk å uppvärmd innan besiktningen.att skylla på att paint/quarter har ett anorlunda rörelsemönster e de dummaste jag har hört.:( En veterinär ser skillnaden mellan anorlunda rörelsemönser å hälta.
Har sett många bedrövliga westernhästar på banorna så jag applåderar detta initativ.:bump:

Vilken typ av tävlingar har du sett detta på?
Tyvärr är inte min erfarenhet att alla veterinärer faktiskt har den kompetensen, skulle önska att det vore så.

Min undran är fortfarande om det inte fungerar idag med domaren (ridklasser/halter)? Har behovet ökat? Eller varför anses det inte fungera som det är idag? Det måste rimligtvis finnas en motivering till varför man tar detta beslut! Ingen som vet?

Nu tror jag inte att det är någon som motsätter sig vet. besiktning på western tävlingar här. Att hästar rör sig olika tycker jag absolut är ett argument och man borde ha en veterinär som är van att se just quarterhästar, t.ex. rör sig inte en travhäst och ett halvblod lika dant och en halter eller pleasure häst kommer aldrig att få ett lika rörelsemönster som en hunterhäst. Så är man inte van, ser man ingen skillnad. Det som jag med andra undrar över är just halter hästarna i alla fall för min del gäller de dom som är under 3 och inte får ridas på tävling. Det känns faktiskt väldigt onödigt med vet. beskitning för så unga hästar speciellt eftersom domaren i halter tittar just på hur hästen rör sig som en del i bedömningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka