Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vill bara klarlägga att vet.besiktningen endast gäller ridhästar, inte halter eller showmanship.
Ja man får ju förutsätta att det kommer att användas veterinärer som har mycket vana av Quarterhästar. Fler än en veterinär (och andra människor som ej är vana vid våra raser) har jag hört anmärka om stelhet osv (särskilt vid böjning) när det helt enkelt handlar om dessa hästars rörelsemönster.
Men den risken hoppas jag är liten eftersom det är quarterfolk som anordnar och därmed kan välja veterinärer man vet har koll!
Däremot kan jag ju tycka att det ska vara onödigt då hälta/orenhet ska innebära diskvalificering i alla klasser, så om behovet finns är det ju snarare ett symptom på att något är fel i någon annan ände....
Kan inte säga att jag har sett så många halta/orena hästar på banan men visst, någon har man väl sett då o då.
Dock har jag varit med om att folk hindrats från att starta av tävlingsledningen redan på framridningen och även folk som blivit kallade av banan.
Positivt som sagt för timed eventsen som säkert får fler chanser nu!
Jag har en 3:åring som är väldigt stel i sitt ena bakben. det är inte så att han har ont men han tar inte riktigt ut steget. Så jag funderar på hur man ska göra om det blir vetrinärbesiktning
Du kanske har något tips på hur man ska göra för att få honom mindre stel?
Är du helt säker på att han inte är halt eller har ont någonstans? Det brukar nämligen vara den vanligast orsaken till att hästen kortar steget. Ett tips kan vara att ta reda på orsaken till att hästen har en rörelsestörning och är stel, vilket bäst görs på en bra hästklinik. Därefter är det kanske inte fel att ta hjälp t ex. av en equiterapeut eller kiropraktor, det kan ju vara så att hästen har någon låsning i ryggen och blir som ny efter behandling?
Att han är stel och bara i sitt ena bakben låter ju lite oroväckande.... Jag ahde kollat upp honom hos veterinär om jag var du. Quarterhästar ska inte vara stelare än andra hästar, men de har ett annat rörelsemönster och många förväxlar det med stelhet. Många ovana hovslagare tex lyfter bakbenen för högt och tar ut det för långt ifrån kroppen vilket inte funkar på en quarter mkt pga dess muskelmassa särskilt i bakdelen och runt bakbenen...
Men i ditt fall hade jag kollat upp hästen först och främst.