Veterinärbesiktning före köp

S

Sweet

Ska köpa islandshäst är det tänkt och undrar om det "räcker" med en vanlig veterinärbesiktning eller om man bör röntga? Är det skillnad på om hästen är ung och oriden/lite riden eller äldre och mycket riden? Något mer jag ska tänka på när jag besiktigar?

Jättetacksam för svar! :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Veterinärbesiktning före köp

Hej!

Jag skulle rekomendera röntgen.. Om en unghäst som iinte har ridits in visar förändringar i hasleden är det alvarligt. Jag har sett oinridna unghästar med förändringar, men oxå sådana som inte har visat något på en bes. men ett år senare visa små förändringar. Inget han lider av men inte kul att ha i bakhuvudet.Det är en chans man tar! Och som ska beaktas i priset!
Annars tycker jag att men ska besikta hästen hos en vet. som är van att titta på isisar, speciellt om den är ynre, då det kan vara svårt att få dom att trava rent i handen när man kommer till en främmande miljö.
Och ta referenser. Tyvärr är inte alla vet. super noga och kan ha "överseende"....

Lycka till!!

Om jag köper hästar på högst 5 år(oridna) så låter jag inte röntga hästen.Det är väldigt ovanligt att hästen skulle ha fått förändringar så pass tidigt.Men är det en riden häst å dessutom 6-7 år å äldre, samt om man är förstagångsköpare å känner sig osäker så skulle jag vilja skriva att röntgen är ett krav.Det blir inget trassel sedan, som det skulle bli om man köpte en häst som visade sig ha förändringar.

Jag skulle inte röntga. Om hästen klarar en vanlig vet.bes med böjprov utan anm så är det OK för min del.

Är det dock en häst för avel - hingst eller sto, då skulle jag röntga.

Jag skulle mer se efter om hästen är eksemfri. Är det ett sto som ev ska betäckas senare för egen del ska det vara - om möjligt det går att kolla!-eksemfritt minst 2 generationer bak.

Vad med importerade hästar då? De kan ju ha eksemfri släkt men själva få eksem nu när de kommit till sverige?

Är eksem ärftligt?

Vad jag har hört så rekomenderas det att man ska spattröntga islandshästar.
Jag har visserligen aldrig köpt en isis, men skulle jag så skulle jag iaf röntga. Inte så kul att stå med en spatthäst sen.

Men jag vet ingen häst som visat symptom att den haft spatt genom ett böjprov, det kan ju vara en tidig förändring å då sitter man i skiten för att man haft undersökningsplikt.Fast nu är du ju en van islandshästmänniska å vet vad du ger dig in på, jag skulle till å med kunna köpa en spatt häst om den funkar som ridhäst, eller till det ändamålet jag vill använda den(en sällskapshäst eller promenadridhäst behöver ju inte ha kroppskapacitet som en elithäst precis) å inte har problem av det+ inte är t-märkt redan, men då är man ju beredd på att det kan börja krångla igen. :crazy:

Jag måste ju kanske vara lite knäpp, men jag skulle till å med kunna köpa en eksemhäst om enda ändamålet var att tävla träna eller ha den som sällskap eller en trevlig ridhäst.Beror på hur illa det är, men många kan ju hålla sig bra med eksemtäcke eller annat förebyggande.
Men aldrig om man ska avla, nu är det nog inte så mkt första gångsköpare som planerar att avla heller iofs.,..

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 458
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur