Veterinärbesiktning ettåring

cucoomber

Trådstartare
Hej alla kloka!

Jag står i valet och kvalet att eventuellt köpa en ettåring (född 2013). Självklart ska jag då göra en veterinärbesiktning innan köpet men är osäker på hur man brukar göra med röntgen på en såpass ung häst? För mig skulle det självklart kännas tryggast att röntga också vet dock inte om man ens brukar göra det på såpass unga hästar?

Vad tror ni? Dela gärna med er av era erfarenheter, skulle verkligen uppskatta det!

Sv: Veterinärbesiktning ettåring

Det beror på vilken ras det är, finns det något rasrelaterat problem som kan vara medfött, ja då hade jag röntgat.

Det är en holsteiner, så isf antar jag att det är bra att kolla för OCD bl.a. Frågan är om man kan se ngt så tidigt? Men självklart är det bättre att ta det säkra före det osäkra för att slippa tråkiga överraskningar senare!

För mig hade inköpspriset spelat in, och historiken. Är hästen född i Sverige?

Om övrig besiktning inte ger anledning till fördjupning, och priset är modest, hade jag nog inte röntgat.

Hästen är född i Tyskland och står där fortfarande. Har ingen tidigare skadehistorik och har fått vara ute i stora hagar med kompisar hela sitt liv. Jag tycker självklart att det hade känts mer tillförlitligt om det var en svensk häst då man kan få mer koll på bakgrunden och förhållanden, nu kan jag bara lita på det jag hört från ägarna och sett själv när jag har varit och kollat på hästen.
Priset är för mig rätt överkomligt, det är inget extremt lågt pris men heller inte högt. Enligt mig är det vad man får betala för en häst med de kvaliteterna jag söker.

Jag är fortfarande i valet och kvalet.. Historiken ser bra ut men det är nog mest faktumet att hästen står utomlands som spelar in också.

Om du känner så tycker jag du ska röntga men med vetskapen om att det ju inte är en garanti för att hästen inte tex har ocd när den är två eller tre år.

Limona: Ja precis, finns ju inga garantier för framtiden.

Lovisaeleonora_: Jag har ingen koll på hur hästen fötts upp utan går på det jag fått höra från ägarna tillsammans med intrycken jag fick på anläggningen då jag var där och tittade (alla hästar gick ute i stora fina hagar + att allt var välskött och seriöst). Finns ju x antal fall bara här på forumet till exempel där godtrohet har straffat sig så därför tror jag att jag kommer vända på alla stenar och röntga hästen, vilket som tidigare sagt inte ger ngn garanti för framtiden men kanske kan bespara mig problem. Känns nog värt den lilla kostnaden det innebär.

Jag hade kollat vad försäkringsbolagen säger om det dyker upp nått senare.

Är det en importhäst kommer du ändå att ha ett väldigt urholkat försäkringsskydd, vilket gör att det nog inte spelar så stor roll vad försäkringsbolaget kräver.

Hur menar du med urholkat försäkringsskydd? Jag pratade med försäkringsbolaget just och de sa att om hästens värde är över 50 000 så krävs det röntgen för att försäkra den fullt ut, gör man ingen röntgen i utlandet så kan man låta undersöka hästen i Sverige och få ett svenskt veterinärintyg vilket innebär att man kan försäkra upp den ytterligare i ett senare skede. Tills dess har man den A1 försäkrad upp till 50 och resterande belopp A2.
Så det går att lösa både och men går det att ordna med röntgen innan köp så är det enklast.

Ja, det låter ju bra. Men är en annan femma när man väl står där. Läs villkoren NOGA är mitt heta tips.

Hur menar du nu? Är det just för att det är en unghäst det kan bli problem med försäkringsbolag?

Jag har en importhäst och har precis samma villkor som svenska hästar.

Importerade hästar brukar inte gå att försäkra mot dolda fel, dvs ett fel som inte kunnat upptäckas vid en veterinärbesiktning, men som har funnits eller påbörjats innan ett försäljningstillfälle. Jag har dolda fel försäkring på mina uppfödningar, men en häst jag importerade som åring har inte det då det ej gick att få det, oavsett röntgen eller ej. Förutsättningarna för mina dolda fel försäkringar är att försäkringen hålls obruten.

Delvis KL

Men godtar verkligen försäkringsbolagen/bolaget en röntgen som inte är gjord i Sverige ?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 659
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka