veterinärbesiktning 2 gånger, onödigt?

B

BebbeBaby

min kompis har tittat på en häst som hon fastnade för. hästen är redan veterinärbesiktad & röntgad på klinik i förra veckan, det finns papper på det & den gick igenom UA. men vore det klokt att låta ens egna veterinär på hemmaplan göra en ny besiktning (utan röntgen) eller är det 'onödigt' att göra det 2 gånger?

Sv: veterinärbesiktning 2 gånger, onödigt?

Det är inte onödigt.
Häldre en gång för mycket..

Jag Vet bes min 3ggr.

Är hästen röntgad så finns det inget mer som din egen veterinär kan upptäcka.

Är bara en onödig kostnad eftersom pappren bara är en vecka gammalt.

Personligen vill jag att "min vette" skall titta på det hästar jag köper. Vi känner varandra och förstår vad vi menar när vi "pratar" hästar. Omvänt låter jag en eventuell köpare till mina hästar själv välja vilken vette de vill använda....

Om de är långväga ifrån rekommenderar jag inte "min" vette utan tar ut någon av distriktsveterinärerna.... Detta för att köparen skall känna att de får en opartisk bedömning av hästen.

Den häst som ni nu har aktuell... Ni vet ju inte om hästen ifråga är behandlad av veterinärerna på den kliniken.... Om de behandlat hästen tidigare för någon åkomma och förklarat den frisk, så kan de ju inte ändra sig bara för att hästen skall säljas...

Håller med syrran i den här frågan! Har man inte varit med själv på besiktningen, vet man inte hur det gick till! Och just det här att de kan vara "snälla" eller inte kolla fullt ut.
Menar inte att alla är så, bara att det finns såna fall och att man i såna här situationer ska vara noga.

Jag skulle ta ut en "egen" veterinär och följa med till stallet och prata igenom hästen med vet. för att ha koll på allt så gott det går. Kan ju hända att den här hästen är mycket väl omskött med bra ägare o s v, men jag vet ju inte. Hellst skulle jag ha med mig den vet. jag planerar använda i framtiden, så att h*n har kollat på hästen redan från början.

Kanske lite jobbigt och omständigt, men det är en trygghets- och säkerhetsfråga. I alla fall för min del.

Om det är en dyr häst så hade jag gjort en ny besiktning med egen veterinär. Du kan ju alltid ringa och prata med den veterinären som gjorde den första besiktningen och fråga lite.

Helst vill man ju vara med själv vid besiktningen.

Beror ju också lite på var den är besiktigad och av vem. Vissa ställen och veterinärer hade jag godtagit den gamla besiktningen medans vissa hade föranlett att jag gjort en egen. Har man en egen bra klinikveterinär så vet dom ofta vilka andra klinikveterinärer man kan godta utan att i fråga sätta medan andra har de inte så god erfarenhet. Det man dock skall göra hur man än gör är att be att få röntgenplåtarna överskickade för granskning av sin egen vet man har förtroende för, har varit med om mer än en gång att veterinärer har missat saker på plåtarna eller haft helt annan uppfattning om det är något att bry sig om eller inte. Sedan skall man naturligtvis själv ringa den besiktigande vet och disskutera besiktningen och inte bara förlita sig till papperet.

Jag hade låtit min egen vet gör en besiktning, men jag hade även bett om röntgenplåtarna från den förra besiktningen så att min vet hade fått titta på dom.

Mvh

Camilla

Precis så hade jag också gjort, i omvänd ordning. Bett min veterinär kollat plåtarna först, är det fortfarande intressant hade hon fått göra en besiktning.

Vet flera fall där en veterinär UA´at plåtar som en annan hittat rätt stora avvikelser på (i ett fall gick det inte att försäkra hästen efter att veterinär 2 hittat en hel del grejor på plåtarna). Det är STOR skillnad på veterinärernas kompetens, inte sällan uifrån var och med vad de jobbar (koveterinär kontra anställd på större stordjursklinik t ex)

När jag säljer en häst besiktigar jag den hemma, med egen veterinär, för att veta (och om så behövs kunna bevisa) att det är en frisk häst som åker från mig.
Sedan brukar köparen besiktiga så snart hästen kommit till sitt nya hem.
Bra för alla inblandade, och för undvikande av konflikter senare.

Mitra skrev:
Är hästen röntgad så finns det inget mer som din egen veterinär kan upptäcka.

Är bara en onödig kostnad eftersom pappren bara är en vecka gammalt.

Totalt fel, det finns massvis av fel som inte syns på röntgen o det finns många röntgenfynd där man inte kan avgöra den kliniska betydelsen.
PL

Men frågan var ju att hästen hade blivit vet bes på klinik med röntgen. Och om det var lönt att vet bes med egen vet UTAN röntgen.

Personligen så ser jag det som en onödig kostnad att vet bes på hemma plan utan röntgen om hästen är u.a röntgad.

Speciellt eftersom plåtarna bara var en vecka gammla.

MEN att det kan var bra att låta någon annan titta på plåtarna för att dubbelkolla.

Du överdriver fortvarande betydelsen av just röntgen.
Om man har en "egen" vet som man litar på kan det fortvarande vara vettigt att låta denne ta en titt på hästen. Självklart kan en duktig vet utan röntgen ha synpunkter eller hitta ngt som en annan vet med röntgen missat.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
577
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 559
Senast: Badger
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka