Veterinär vs. Equiterapeut - vem ska man tro på?

Sv: Veterinär vs. Equiterapeut - vem ska man tro på?

och jag skulle sikta in på en veterinär istället för en klinik.
Finns några, väldigt duktiga på ben lite varstans i stan.

Sv: Veterinär vs. Equiterapeut - vem ska man tro på?

Tack för alla svar :bow:! Det verkar som om de flesta menar att jag ska ta kontakt med en annan veterinär. Jag bor i Haninge och har varit på den klinik som ligger närmast, men funderar nu på att åka till Täby eller Solvalla. Hästen har varit halt sedan i juni så att den har stått i tre månader stämmer. Den har dock blivit igångsatt i enlighet med vets rekommendation, och vi kom så långt så att vi skrittade 60 min, travade 5 min. Men sist så sa vet, precis som för inlägget ovan, att eftersom hästen svarade så dåligt på behandlingen så kommer den att bli utdömd om den inte är bättre vid åb :cry:.

Om det är så att man inte har hittat någora förändringar i leden vid röntgen så hade jag bytt veterinär bums.

Min häst vrickade sig i knät när hon drog av sig en sko (också en led där läkningen kan vara lurig pga dålig blodcirkulation). Hon blev behandlad i den största av knäts leder 4 gånger. Hon blev bara marginellt bättre. Bäst svarade hon efter den sista behandlingen men då hade jag också tjatat till mig att hon skulle börjas sätta igång. Då hon hade svarat som bäst på igångsättningen så tyckte vet att "Tömkör du på i två månader och återkom sen". Vet sa också att detta är kanske det friskaste hon kan bli då hon trots allt är 15 år.

Jag har hela tiden ifrågasatt det rätta i att fortsätta behandla just den leden (knät består av tre leder, en stor och två lite mindre kommer aldrig ihåg om den största är den nedre eller övre) då ledvätskan inte har varit speciellt dålig + att hästen i mitt tycke inte reagerade speciellt bra på behandlingen. Det som hon reagerade bäst på var när jag som sagt började sätta igång henne.

Jag vände mig då till en annan veterinär och denne behandlade då inte den största leden utan den lite mindre. Igångsättning och återbesök om 2 veckor. När jag kom tillbaka då så var hästen 90 % och behandlades met tuppkam i blodet + att jag skulle fortsätta att ge henne tuppkam oralt i ca två veckor. Fortsatt igångsättning. Återbesök efter 1 månad. När jag kom tillbaka på återbesök så var hästen helt haltfri.

Här hade jag hållit på och sprutat i över 6 månader och när jag äntligen hittar en vet som lyssnar på mig så blir hästen frisk på en och en halv månad.

Anledningen till att hästen blev bättre efter igångsättning är för att blodcirkulationen kom igång i knät och på det sättet började läkningen i leden. För att citera den senaste veterinären "Att låta hästen vila när det kommer till hältor är inte alltid det bästa för läkningsprocessen".

Jag tycker inte att den första veterinären var dålig på något sätt men han var ung och saknade den erfarenheten som den andra veterinären hade. Detta visar att det är sällan som en människa kan allt. Ibland så måste man vända sig till någon annan för att få hjälp utan att den första var dålig på något sätt. Men alla har olika erfarenheter och infallsvinklar.

När min häst var haltfri så åkte jag även till en eqv. som arbetar på en djursjukhus. Hon hittade en stor låsning i bogen på det ben som hästen var behandlad (hade antagligen hänt när hästen drog av sig skon och stukade knät och var alltså inte orsaken till hältan i benet). Så hade jag bara nöjt mig med att hon var haltfri så är det mycket möjligt att igångsättningen hade varit onödigt seg eller i värsta fall hade hästen blivit halt på något annat ben pga låsningen.

Så först en haltfri häst så gott det går och sedan en eqv. helst i sambarbete med veterinären.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 969
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 205
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 511
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 434
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025