Veterinär vs. Equiterapeut - vem ska man tro på?

S

Sandramaria

Jag har ett halvblod, 9 år, som i juni i år fick diagnosen hovledsinflammation bägge fram. Efter en lååång sommar med promenader, sjukhagerekommendation (ensam i hagen) och 4 behandlingar på vänster fram (hö fram var ok efter 2 behandlingar:bow:), så fick vi nu rådet på kliniken att skritta 15 min/dag, in i sjukhage och är han inte bättre om 4 v så blir han utdömd :(. Jättejobbigt. Så tog vi ut ET, som säger att hästen är sned i sin muskulatur och det är därför han är halt- blir han bara rakare/jämnare kommer hältan att försvinna. ET rekommenderar rörelse; rid hästen, longera honom, släpp honom i hagen med sina kompisar så att han kan leka och röra sig - samt naturligtvis ett program med massage och stretching som vi ska göra varje dag. Min fråga är: vad ska man tro när man får så totalt motstridiga råd :crazy:??

Sv: Veterinär vs. Equiterapeut - vem ska man tro på?

Innan du börjar aktivera din häst så mycket som din ET vill att du ska göra så tycker jag att du ska få ett andra utlåtande av en annan veterinär. Det kan ju vara så att hästen är ojämn i muskulaturen för att den har haft olika mycket ont i sina hovleder. Vilket det också tyder på eftersom den ena leden svarade bättre än den andra på behandling.

Blir också konfunderad på hur mycket undersökningar som är gjorda på hästen? Eftersom veterinären börjat prata om utdömning undrar jag om hästen tidigare haft samma eller andra problem? Visar det skelettförändringar? Är det kollat andra leder och rygg? Undrar det eftersom hovledsinflammationer kan vara ett sekundärt problem pga ex ryggproblem.

Jag har själv aldrig ägt en häst med hovledsinl. men däremot hjälpt till att sätta igång en. Den hade haft upprepade infl. båda fram men ägaren var bestämd på att inte dömma ut. Efter ett antal behandlingar så fick den vila i ca 6-8 månader och skoddes under hela tiden med PG-beslag fram. När den sattes igång fick den först bara skrittas en månad. Började på 10 min uppsuttet och efter en månad ca 40 min. Sen fick den inte trava på ytterligare två månader utan bara galopperas uppsuttet eftersom galoppen tydligen skulle vara skonsammare. Det var inga bekymmer med denna häst och hon var mycket kontrollerbar under hela igångsättningen! Såvitt jag vet höll hon bra sen, men fick inte längre hoppas. Hon fortsatte också gå skodd på med PG.

Tack för svar! Ska svara så gott det går på dina frågor och funderingar:

Hästen har varit ojämn i muskulaturen under en längre tid, innan han blev halt. Han började bli svår att nå och sköt ut sin vänster bak:(.

Hästen är röntgad i bägge fram, till kotan. Den har inte (såvitt jag vet, har haft den i 1 1/2 år) varit sjuk tidigare och gick igenom vet bes vid köp ua. Vid det sista besöket på kliniken släcktes hovleden ut och då visade hästen ingen hälta. Jag är helt med dig på att hovledsinflammationer är ett sekundärt problem som uppstår av en skada någon annanstans!

Hästen är skodd med ringskor på kliniken och vi hade kommit så långt i igångsättningen att vi skrittat en timme och travat 5 min:smirk:. Då travade vi uppsuttet och gick resterande 45 min vid sidan av hästen.

Kan bara rekommedndera dig till o konsultera ytterligare en veterinär för ett utlåtande.
För mig känns det helt fel o rida en halt häst men har vet. o ET sagt det så är det väl bara o rida på

Ett andra veterinärutlåtande är nog det första du ska fixa innan du gör mer. Vad sa din nuvarande veterinär om att hästen har börjat bli sned innan du upptäckte hältan? Jag hade letat upp en vet. som samarbetar med någon form av fysioterapeut, ex kiropraktor, som kan känna igenom hästen och ev hitta spänningar och låsningar. Equiterapeuter och deras utbildning är jag lite frågande till när det handlar om hästar som har ett problem, möjligen bra för förebyggande dock.

Men än är det tidigt att ge upp. Har svårt att tro att föräkringsbolaget skulle godkänna en utdömning i detta läget.

Om hästen har skapat en ojämn muskulatur under en tid, bör problemen enligt min erfarenhet finnas någon annan stans. Hovledsinflammationen kan vara en överansträngning i kombination med felaktiga vinklar, tyvärr ofta lång tå men säkert kan även andra saker spela in. Varför har man inte lagt något krut på att kolla bakdelen? Muskler byggs främst genom motorn i baken, börjar den knacka så blir resultatet i musklerna därefter.

Håller med...

Du ska absolut inte förlita dig blint på en vet som enbart bedövar, sprutar och säger att om inte vila hjälper så ska han döma ut hästen! :crazy:

Jag skulle ta hästen till en annan klinik och höra vad dom säger. Om dom också föreslår vila så skulle jag låta den vila och om det inte hjälper, prova ETs förslag.

Hur halt är hästen??

Veterinären bör göra en mer djupgående undersökning av hästen, mer än att bara inrikta sig på benen.
När min ena pålle blev halt igen inom ett år från första gången så gjordes det en rejäl undersökning av hela hennes kropp, bla togs det även plåtar på hennes rygg. Just för att kunna utesluta att något annat på hennes kropp orsakade kotledsinfl.

Om hästen har skapat en ojämn muskulatur under en tid, bör problemen enligt min erfarenhet finnas någon annan stans. Hovledsinflammationen kan vara en överansträngning i kombination med felaktiga vinklar, tyvärr ofta lång tå men säkert kan även andra saker spela in. Varför har man inte lagt något krut på att kolla bakdelen? Muskler byggs främst genom motorn i baken, börjar den knacka så blir resultatet i musklerna därefter.

Håller med. En bekants häst har nyligen fått skada i framben som Et förvarnade om redan innan, som följd av muskelproblem i ryggen. Vet beh enbart benet. MEn eftersom Et är inkopplad kommer helheten att ses över ändå på den hästen.

Jag har börjat undra om vissa vet är som en del läkare, :crazy: ser bara delar och inte helheten:o

börjat undra???? jag har varit fullständigt övertygad om det i 10 år nu...
:cool:

Kan bara rekommedndera dig till o konsultera ytterligare en veterinär för ett utlåtande.
För mig känns det helt fel o rida en halt häst men har vet. o ET sagt det så är det väl bara o rida på

Jag är helt enig med dig, rida honom kommer jag inte att göra förrens han är ohalt, däremot funderar jag på att lyda ETs råd och gå längre promenader med honom i skogen så han får lyfta benen och använda hela kroppen.

Ett andra veterinärutlåtande är nog det första du ska fixa innan du gör mer. Vad sa din nuvarande veterinär om att hästen har börjat bli sned innan du upptäckte hältan? Jag hade letat upp en vet. som samarbetar med någon form av fysioterapeut, ex kiropraktor, som kan känna igenom hästen och ev hitta spänningar och låsningar. Equiterapeuter och deras utbildning är jag lite frågande till när det handlar om hästar som har ett problem, möjligen bra för förebyggande dock.

Men än är det tidigt att ge upp. Har svårt att tro att föräkringsbolaget skulle godkänna en utdömning i detta läget.

Veterinären har inte sagt något om hästens muskulatur, utan koncentrerat sig på hältan.

Hästen har blivit verkad snett under en längre tid :crazy: och jag antar att det har spelat in när den sen har musklat sig snett.

Den är 1/2 grads halt.

Före eller efter böjprov?
Jag skulle nog inte gå ut med hästen i skogen i dagsläget. Risken är att den slår upp sin skada iom att hovledsinflamationer ofta beror på vrickningar. Därmot kan det kanske vara bra att leda hästen över stockar och bommar på ett plant underlag.

Hältor i hovleden är lite luriga. Det kan ta lång tid innan de läker ut helt då blodcirkulationen inte är så bra där. Jag antar att när du har skrivit sommaren så betyder det att hästen har stått i ca 3 månader.

Det är inte alltid en hälta i hovleden läker ut genom att vila. Det är inte ovanligt att vet rekommenderar igångsättning på rakt spår innan hästen är helt haltfri. Detta är som sagt pga av att blodcirkulationen inte är den bästa i hovleden.

Vad du skall göra är att vända dig till en annan veterinär för att få en andra åsikt. Att döma ut en häst efter bara några månader där röntgenplåtarna inte visar något tycker jag låter konstigt. Det bästa är att vända sig till en klinik som samarbetar med alternativbehandlare. Var någonstans i landet bor du?

Mvh

Tora

precis sådär var det för min häst, vi åkte in.. han blev sprutad i alla 4 ben, sen var vi inne 3ggr till o då blev han sprutad i ena bak... när jags edan var inne igen ville vet döma ut honom då hon inte tyckte han svarade som han skulle...
jag ville ändå ge en chans till så fick 2mån på mej av vet att sätta igång han med mkt tömkörning....
fick hjälp utav en mkt duktig tjej som även tog ut kiropraktor.. det visade sej att min häst hade låsning i rygg o bog o därför belastade snett o på så sätt inte kunde vara helt ren i sin gång.. det fixades o hästen slutade genast visa hälta o var efter 2mån igång o ridbar.

Att hans sedan igen blev halt o nu är avlivad beror på att hans gaffelband var så utslitna att dom inte skulle hålla för att ens gå i hagen....
säkert kan det ha o göra med att han belv halt en gång i tiden likaväl som låsningen....
mewn jag tror att om han hade haft en bättre benställning o gaffelbanden varit okej, så hade han fortfarande stått i stallet o väntat på mej...

jag önskar dej lycka till med allt!!

Tack för alla svar :bow:! Det verkar som om de flesta menar att jag ska ta kontakt med en annan veterinär. Jag bor i Haninge och har varit på den klinik som ligger närmast, men funderar nu på att åka till Täby eller Solvalla. Hästen har varit halt sedan i juni så att den har stått i tre månader stämmer. Den har dock blivit igångsatt i enlighet med vets rekommendation, och vi kom så långt så att vi skrittade 60 min, travade 5 min. Men sist så sa vet, precis som för inlägget ovan, att eftersom hästen svarade så dåligt på behandlingen så kommer den att bli utdömd om den inte är bättre vid åb :cry:.

Tack för alla svar :bow:! Det verkar som om de flesta menar att jag ska ta kontakt med en annan veterinär. Jag bor i Haninge och har varit på den klinik som ligger närmast, men funderar nu på att åka till Täby eller Solvalla. Hästen har varit halt sedan i juni så att den har stått i tre månader stämmer. Den har dock blivit igångsatt i enlighet med vets rekommendation, och vi kom så långt så att vi skrittade 60 min, travade 5 min. Men sist så sa vet, precis som för inlägget ovan, att eftersom hästen svarade så dåligt på behandlingen så kommer den att bli utdömd om den inte är bättre vid åb :cry:.

du har varit på Stav lr??
jag skulle istället rekomendera att åka till Mälarkliniken... väldigt bra på ben där...
hade tagit min dit ifall han inte hade hunnit bli så dålig att fick avlivas...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 969
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 205
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 511
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 434
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025