Veterinär varnad efter felaktig avlivning

Sv: Veterinär varnad efter felaktig avlivning

Det behöver inte vara obygden.

Fick ut en nervös, ung, nyutexaminerad veterinär till en stor, präktig kviga där kalven var för stor förra året.
Den gick inte att få ut så hon bultade, ett skott, kvigan reste sig efteråt, hon fick ladda om, byta skott, skjuta igen, avbloda.:cry:

Inget roligt, och jag borde själv förstått, eftersom jag kände bäckenstorleken jämfört med kalv, att det inte skulle gå, vi borde själva skjutit henne, men ville så gärna tro att det kanske skulle gå.
helt ot men plockade ni ut kalven?

Personligen har jag inte alltid med mig avlivningsvätska så det räcker till en häst.
Vad jag förstår har utbildningen inte riktigt tagit till sig att det idag ofta är veterinärens uppgift att avliva stordjur.
PL

Enligt vad som går att läsa så hade din kollega erfarenhet av att avliva nöt med bult. Är utbildningen så bristfällig att NI Veterinärer inte får kunskap om skillnaden på var man bultar nöt/häst,, ex.????

T.o.m jag känner till skillnaden som inte ens är Veterinär..

Din kollegas sista "desperata" försök till avlivning är som hämtat ur filmen motorsågs masakern.

Törs man i dag ringa en veterinär på fältet och be om en vaccination??

Enligt vad som går att läsa så hade din kollega erfarenhet av att avliva nöt med bult. Är utbildningen så bristfällig att NI Veterinärer inte får kunskap om skillnaden på var man bultar nöt/häst,, ex.????

T.o.m jag känner till skillnaden som inte ens är Veterinär..
Jo, vi får lära oss träffytan på häst, nöt, får, get, normalsvin och galt.

Törs man i dag ringa en veterinär på fältet och be om en vaccination??
Kryp upp ur sandlådan och kom med något konstruktivt istället för att spela Allan Ballan:cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 340
Senast: mmbot
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 838
Senast: Hoppsin
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (ATL) Veterinära ansvarsnämnden har varnat en veterinär sedan man funnit allvarliga brister i hans hantering och förskrivning av...
Svar
4
· Visningar
1 345
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 713
Senast: sajelka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka