Veterinär varnad efter felaktig avlivning

Sv: Veterinär varnad efter felaktig avlivning

jag vet inte riktigt hur nära man håller när man bultar men tillräckligt så man inte träffar nosen. man blir ju mörkrädd finns det många orutinerade veterinärer i detta land.

Övre delen av näshålan går liksom upp till pannan. Nog var det fel bultat men knappast nere på "nosen", bara för att klargöra den detaljen.

Pannan omfattar även området över övre delen av näshålan. Skottområdet på häst är mindre o ligger högre än på tex nöt.
PL

Jaha på det viset. Men det ursäktar ju inte misstaget tycker man ändå. Antingen är man säker på hur man avlivar eller så ringer man om hjälp så man får det ordentligt gjort. Att den veterinären dessutom skar av halspulsådern trots hästen var vid medvetande och förmögen att resa sig för att gå är fan oacceptabelt.
Bulta tre gånger... En gång ska räcka!

Nej jag blir bara upprörd varje gång jag tänker på den stackars ponnyn.

Jaha på det viset. Men det ursäktar ju inte misstaget tycker man ändå. Antingen är man säker på hur man avlivar eller så ringer man om hjälp så man får det ordentligt gjort. Att den veterinären dessutom skar av halspulsådern trots hästen var vid medvetande och förmögen att resa sig för att gå är fan oacceptabelt.
Bulta tre gånger... En gång ska räcka!

Nej jag blir bara upprörd varje gång jag tänker på den stackars ponnyn.

:bow::bow:

Nej det ursäktar inte misstaget o veterinären fick ett diciplinstraff!
Jag tycker dock inte att oerfarna veterinärer skall bli av med "licensen"(heter legitimation) eller få bulten i knäet, för ett tragiskt misstag, vi behöver även dem!
PL

Jag är kanske dum som inte fattar men vad menar du egentligen? Jag antar eller kanske snarare hoppas att du inte menar det jag tror.

menar det jag skrev, såvitt jag förstår ska både ambulatoriska kliniken och idisslarmedicin på SLU läggas ner inom ganska kort tid (fåtal år).
Vet inte hur den praktiska utb ska fungera då, kanske finns ngn lysande plan, men har svårt att förstå hur det ska gå till.

Då kan de ju söka jobb på klinik där de bara får avliva smådjur med spruta.

VAd menar du, är de på en klinik och får avliva smådjur så är det ju djur de fått utbildning till att avliva. Och andra människor finns i närheten som kan hjälpa vid behov!

Okej, och när alla orutinerade veterinärer jobbar på smådjur, vad händer då tror du?

Bara för att man är orutinerad betyder det inte att man inte kan avliva ett djur, man måste ta ansvar och lära sig själv, läsa och hitta andra ställen att lära sig vad man vet man kan stöta på men inte får lära sig.
BE om att få vara med, be om att få prova. Var så stark att du kan begära att lära sakerna och inte bara bli kastad ut i det som nyutbildad vet.
Man kan inte bara gå dag in och dag ut och hoppas att aldrig stöta på denna situation.
En orutinerad vet kan vara världens bästa men även världens sämsta.

Alla är orutinerade i början men om ingen ger dig kunskaperna så se till att få/ ta dem själv innan du behöver dem.

Utomlands kanske? :idea: Nej vad dum jag är, deras veterinärutbildningar är ju heeeelt värdelösa... (viss ironi ingår i ovanstående)

Hur många år skall en vet behöva använd utöver utbildningen innan h*n vågar jobba självständigt? Var skall vi ta glappet? Från veterinärer utbildade utomlands med ännu sämmre praktisk erfarenhet?
PL

Vet borde ha mer praktiskt övning. Det är bra med fakta, att läsa och kunna, men det hjälper dig inte att förstå djuret och dess reaktioner. De borde få prova på mycket mera ute i praktiken innan de är utbildade helt. Man skulle kunna kombinera de två sakerna, mycket fakta och mycket praktik, och det är viktigt med både praktik på stora och små djur.

Ja, på något sätt vore det ju bra om alla kunde få mer praktisk färdighet i hästbultning, men det är inte så bara, om man ska få öva måste det ju finnas hästar att bulta. Långt ifrån alla får prova att bulta häst, och jag skulle inte våga mig på det utan att träna under överinseende först. Men då är vi tillbaks vid problemet.

När jag lärde det på får så gjorde vi det så här;
( dock får du inte se hästens reaktion och resultat men det kan du se i verkligheten som åskådare.)
Vi hade ett får som skulle avlivas, pappa avlivade det och när det var över och allt var slut så fick jag testbulta det med bulten ett par gånger för att få kännslan för det. Det är en konstig känsla och man bör ha provat det innan. Man bör lära sig var man ska bulta, olika från får, gris, ko och häst, och sedan ha provat att överhuvudtaget hållit i en bult när den går av, så man känt hur det känns.

Men då vet du oxå hur det känns, då gäller det bara att själv ha kollat upp var man bultar de olika djurslagen.
Jag vet att det är kännsligt att stå framför en häst och behöva göra det, men bättre att vara förberädd. ( sorry min usla stavning i dag, kan inte tänka klart)

Denna veterinären hade också bara bultat kossa innan och sedan troligen bultat för långt ned. Och sedan gjort en hel del andra misstag i samband med avlivningen som jag uppfattar som värre. Men som jag ser det säkerligen inte fått tillräcklig träning av en eller annan orsak, då ingen vill att en avlivning ska gå fel. Olika personer kan också behöva olika mycket praktisk träning, beroende på hur man är.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 340
Senast: mmbot
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 838
Senast: Hoppsin
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (ATL) Veterinära ansvarsnämnden har varnat en veterinär sedan man funnit allvarliga brister i hans hantering och förskrivning av...
Svar
4
· Visningar
1 345
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 713
Senast: sajelka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka