Veterinär varnad efter felaktig avlivning

Sv: Veterinär varnad efter felaktig avlivning

Undrar en gång till hur många hästar du bultat?
Att avliva en häst är oftast en extremt känslig o stressig situation vilket tex är orsaken till att en hästavlivning enligt DVs taxa kostar 3x en nötavlivning.
PL

Senast ändrad:

Som jag skrev i en annan tråd i frågan finns det ett relativt nyligt ansvarsärende där en veterinär som inte ansåg sig kompetent att avliva blev fälld.
PL

Jag har läst igenom mina inlägg igen och jag kan faktiskt inte någonstans se att jag skrivit att veterinären skulle ha skitit i att avliva hästen och åkt därifrån, kan du påvisa det tack så vi reder ut missförståndet?

Det jag menar är att det som hände i detta fallet är liksom inte acceptabelt det heller, lika lite som det är att inte avliva ett djur som lider. Om jag skulle vara så osäker att det gick som i detta fallet (det är ju faktiskt inte bara bultningen som falerat, vilket jag försökt påpeka men det har ihärdigt ignorerats) så skulle jag göra allt som stod i min makt för att det skulle blir bra. Men visst om all avlivningsvätska är slut, alla kollegor oanträffbara (ens för rådfrågning) och ingen jägare tillgänglig, då måste man chansa. Fortfarande (igen igen) vet vi inget om förhållandena vid avlivningen, jag har inte läst anförandet från veterinären.

Igen, det kan gå fel vid bultning kan hända, det blir man inte fälld för. Men man lämnar inte ett skjutet djur utan att kontrollera att det är dött. Jag inser att jag inte är speciellt "kollegial" i mina åsikter men jag tror ju iofs att veterinärer bara är människor, och alla kan göra fel och man måste leva med och lära sig av sina misstag.

Nej jag menar inte att du skulle påstått det. Däremot menar jag att detta skulle kunna bidragit till att tvinga in veterinären i en situation hon inte behärskade.
PL

Nej, så är det ju såklart. Min kommentar var bara för att alternativen kan ta slut ibland. Men vad det verkar av det vi vet så har ju inte injektion använts i detta fall.

Jag kanske är naiv som tror folk om gott i alla lägen men inte kan detta på något vis varit avsikten... Något måste ha gått fel, inte bara i just denna avlivning utan längst vägen i utbildningen. Att dessa saker händer ser jag som ett symptom, inte som en orsak om du förstår vad jag menar.

Jag förstår precis och jag håller med. Nej jag tror inte heller att detta var avsiktligt och antagligen greps h*n av panik (lätt hänt) och inte tänkte alls efter att bultningen börjat gå fel.

KL Angående folks åsikt att vet som blir fälld i ansvarsnämnden direkt borde bli av med leg.
Jag har en gång varit uppe i ansvarsnämnden o blivit friad i ett ganska solklart fall.
Däremot kan jag inte räkna alla gånder där jag som glesbyggdsveterierinär, i samråd med djurägaren, gett mig på fall som skulle gett mig en varning el dyl från ansvarnämnden om djurägaren backat o anmält i de fåtal fall det inte gick vägen.
PL

Det är ju inte lätt ute i obygden direkt, alternativen blir nog få ibland. Det är lätt att sitta nära en storstad och tycka en massa saker, som säkert är bra och riktigt men ogenomförbart i praktiken...

Hur många år skall en vet behöva använd utöver utbildningen innan h*n vågar jobba självständigt? Var skall vi ta glappet? Från veterinärer utbildade utomlands med ännu sämmre praktisk erfarenhet?
PL

Det där var väldigt generaliserande. Har just tillbringat några månader på en vet skola i Europa där man bara under sista året hade 40 v praktik på kliniken (häst i detta fall). + integrerade veckor i åk 4 och 5. I Swe har man 6 v på häst. Mest stå och glo. De som är framåt får göra lite grejer men det går bra att stå längst bak som en liten tyst mus också, ingen direkt kunskapskontroll.
Och de som genomgått utb i Budapest vet var hjärnan sitter på en häst..
Kan inte tala för alla skolor utomlands men att tro att Sverige är ledande är lite trångsynt, liksom att betrakta studenter som sökt sig utomlands i sin vilja att bli veterinärer som ett nödvändigt ont för att fylla ett glapp i DV-behovet.

Utbildningen behöver bli bättre här, annars får man utarbeta någon slags AT-tjänst där man utvecklas vidare ngt år innan man släpps lös själv på bygden.

Det behöver inte vara obygden.

Fick ut en nervös, ung, nyutexaminerad veterinär till en stor, präktig kviga där kalven var för stor förra året.
Den gick inte att få ut så hon bultade, ett skott, kvigan reste sig efteråt, hon fick ladda om, byta skott, skjuta igen, avbloda.:cry:

Inget roligt, och jag borde själv förstått, eftersom jag kände bäckenstorleken jämfört med kalv, att det inte skulle gå, vi borde själva skjutit henne, men ville så gärna tro att det kanske skulle gå.

Varför ska jag anmäla en veterinär för en miss där veterinären säkert mår lika dåligt som jag gjorde? Kan någon tala om för mig vad som blir bättre? och vad är det som skulle bli så jättebra med borttagandet av leg.?

Och ni som tjatar om att veterinärer måste lära sig allt i praktiken, innan de åker ut till sjukfall, hur ska det gå till?, ska de gå med en erfaren i många år vilket innebär att ni djurägare betalar dubbel taxa? Nej, tänkte väl det.

Jag håller med dig, det är då "lösningen" kan bli den föreslagna i tråden, undvika stordjuren... Jag vet många som säkert skulle bli jättebra på stordjur som tvekar. Men det har ju börjat komma mer "utbildningstjänster" vilket kanske kan avhjälpa problemet?

Det behöver inte vara obygden.

Fick ut en nervös, ung, nyutexaminerad veterinär till en stor, präktig kviga där kalven var för stor förra året.
Den gick inte att få ut så hon bultade, ett skott, kvigan reste sig efteråt, hon fick ladda om, byta skott, skjuta igen, avbloda.:cry:

Inget roligt, och jag borde själv förstått, eftersom jag kände bäckenstorleken jämfört med kalv, att det inte skulle gå, vi borde själva skjutit henne, men ville så gärna tro att det kanske skulle gå.

Varför ska jag anmäla en veterinär för en miss där veterinären säkert mår lika dåligt som jag gjorde? Kan någon tala om för mig vad som blir bättre? och vad är det som skulle bli så jättebra med borttagandet av leg.?

Och ni som tjatar om att veterinärer måste lära sig allt i praktiken, innan de åker ut till sjukfall, hur ska det gå till?, ska de gå med en erfaren i många år vilket innebär att ni djurägare betalar dubbel taxa? Nej, tänkte väl det.

Vet gjorde ett misstag, beklagligt, men det rättades ju till.
I detta fallet i tråden gjordes en rad misstag: 1.felskott, 2. felskott,
3. felskott (har svårt att tro att den kan promenera upp med hål mitt i hjärnan),
4. otillräcklig avblodning, 5. ej kontrollerat att hästen var död innan man lämnade den.
Lite skillnad.
Synd på din kviga men sådana saker kan hända.

Fy, detta har gnagt i mig hela dagen.

Nog för att veterinärer också är mänskliga och gör fel. Men så här fel hade jag inte i mina vildaste fantasier kunnat ana... Usch jag får hemska scener i huvudet när jag tänker på det.

Det är synd om vet. Men hade det varit min ponny hade jag aldrig kunnat förlåta.

Många intressanta synpunkter i denna tråd :bow:

Fy, detta har gnagt i mig hela dagen.

Nog för att veterinärer också är mänskliga och gör fel. Men så här fel hade jag inte i mina vildaste fantasier kunnat ana... Usch jag får hemska scener i huvudet när jag tänker på det.

Delvis knapp.

Även erfarna slaktare missar, kompisens häst missades på slakteriet, rev diverse inredning, skadad,obehagligt, dessutom missas det även på nöt, kanske ovanligt, men jag vet att det missas, men en kokrake är väl inget som ni i tråden skulle bli så upprörda över, eller ska de slaktare som någon gång bultar fel på djur, vilket det än må vara, få sparken?

Jag tror att många, liksom mig, inte är mest upprörda för att hon misslyckades med bultningen för visst det kan hända. ( även om jag anser att man bör ha mer kompetens innan man ger sig på det och misslyckas 3 gånger )

Hon borde dock ha insett sin bristande kompeterns i just bultning och därför ha använt injektion istället. Men visst kan det ha varit omständigheter som gjorde att detta inte var möjligt.

Det som dock gör mig mest upprörd är att, efter det att hon misslyckats 3 gånger med bultningen, (vilket måste vara fruktansvärt för alla inblandade) så väljer hon att avbloda men underlåter att kontrollera att hästen är död utan går därifrån, varav hästen, med brutet ben, 3 misslyckade skott i huvudet och avskuren hals lyckas resa sig och gå ett par steg innan den ramlar ihop!

Att just kontrollera att djuret faktiskt är död efter avlivningen måste väl tillhöra det mest grundläggande i utbildningen!?

Visst hon klantade sig vad gäller bultningen, men det som hände efter var mycket värre anser jag och sammantaget är hela händelsen fruktansvärd.

Att ansvarsnämnden väljer att fälla säger en del, för inte är det ofta !

Senast ändrad:

Jag säger som flera andra här, vi vet ju egentligen inte vad som hände. Men visst är det trist.

I Sverige är utbildning på att avliva häst med bult usel! Kliniken på skolan avlivar med somulose. Jag hade turen att själv få avliva en häst under mitt fjärde år.
Man får lära sig hur man sätter en kanyl, och man vet hur läkemedlet fungerar.
(Men har man otur ute i fält så kan avlivningsvätskan ta slut! En akut dålig häst och en omväg till stationen på en timma...)

Jag tog examen utan att ha bultat vare sig nöt eller häst.
Utbildningen på nöt är bättre, patienterna på idisslarmedicin avlivas med bult, finns det möjlighet får studenterna göra det. Om inte annat får man se på. Dessutom är det obligatoriska veckor på slakteri, där är man också med och tittar på bedövningen. Men inga av slakterierna där det är studenter tar emot hästar.

Man får en kort förevisning av var bulten ska placeras när man läste livsmedelshygien tredje året, om man har tur kanske en repetion någon gång senare.
Med alla har missat att visa hur bulten ska skötas om (smörja, göra rent) eller vilken styrka på patron som ska användas. Eller hur man laddar den...
Att avlivningen går snett kan även bero på att bulten inte är smord eller inte rengjord, de fungerar ju sämre då.

På mitt första jobb såg jag till att få följa med en kollega ut för att bulta en häst, det kändes skönt med en riktig genomgång av förfarandet.
Tyvärr finns det inte alltid resurser för att hjälpa nya kollegor, det är massor av resor och få som jobbar. Dessutom är det få akuta avlivningar dagtid när det är flera som jobbar, det känns som det alltid händer på jourtid.
Jag hade varit med så många gånger på nöt att jag gjorde min första bultning solo, inga problem!

Så det finns många faktorer som lett fram till denna händelse.

Men något som man påpekar flera gånger är: djuret måste vara korrekt bedövat innan man avblodar, och åk aldrig från gården utan att ha kontrollerat att djuret är dött.

Det kanske är dags för hästägarna att framföra till SJV och SLU att de praktiska momenten i utbildningen inte får skäras ned ännu mer! De verkar nämligen inte vilja lyssna på stundenter och veterinärer.

Jag förstår hur du tänker och håller med delvis. Men "allmänheten" har ju lite svårt att bedöma hur mycket veterinärmedicinsk praktik som saknas och hur den kvalitetssäkras, jag tror ändå det är vårat bord. Jag tycker utredningen om veterinärprogrammet som gjordes av högskoleverket faktiskt var utmärkt, och att mycket skulle kunna styras upp efter de förslagen.

Kronoberglän... Undrar om det handlar om just den veterinären jag känner till.
Man kan ju "hoppas" i alla fall så det inte finns fler stolpskott.

Senast ändrad:

Kronoberglän... Undrar om det handlar om just den veterinären jag känner till.
Man kan ju "hoppas" i alla fall så det inte finns fler stolpskott.

Inte vidare konstruktivt och dessutom ganska kränkande att kalla en människa stolpskott.

KL

Skriver under anonymnt nick nu för att man inte ska veta i vilken stad det hände.

Jag hade min häst i samma stall när det här hände. Det är ganska bra beskrivet i artikeln hur det gick till, hästen fick ingen avlivningsvätska innan och det var en väldigt olämplig veterinär. Jag förstår inte hur hon kan få vara ute och arbeta på egen hand. Det är skrämmande och jag är glad att hon iallafall fick en anmärkning. Men hjälper det nästa häst? Jag förstår inte hur andra kan ursäkta henne och säga att det är sånt här som händer. Det ska inte få hända. Om det är sådana här veterinärer vi ska ha bara för att de ska få lära sig då är det något som är fel.

Det är självfallet lika hemskt när liknande händer vid slakt av andra djur.
Och det är ju säkerligen så att det sker hundratals misstag på slakterier och gårdar i sverige varje dag. Men det mesta får man ju aldrig nys om, och jag har svårt att tänka mig att det ofta inträffar något så allvarligt som detta. Det är inte ett misstag det här specifika fallet handlar om, det är minst 4 stycken...

Håller med dig till fullo!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 340
Senast: mmbot
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 838
Senast: Hoppsin
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (ATL) Veterinära ansvarsnämnden har varnat en veterinär sedan man funnit allvarliga brister i hans hantering och förskrivning av...
Svar
4
· Visningar
1 345
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 713
Senast: sajelka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka