Veterinär varnad efter felaktig avlivning

Sv: Veterinär varnad efter felaktig avlivning

Varför använda bultpistol om man inte är tränad i att skjuta hästar? Det finns liksom injektionsmedel:crazy:

Hua, jag blir så himla ledsen när jag läser sånt här. :cry:

/G

Exakt! Herregud, TRE gånger bultades den stackars ponnyn + att den fick halsen uppskuren och kunde ändå resa sig och gå! jag är mållös...

HUA!!

*tiosmåsketnatecken*

men herre gud...
man blir ju mörkrädd

MEN HERREGUD!!! :eek: hade han/hon gjort så hos mina hästar så hade han/hon fått höra både det ena och det andra.. Va ledsen man blir när man läser sådant här.. usch och fy.. :cry:

Varför använda bultpistol om man inte är tränad i att skjuta hästar? Det finns liksom injektionsmedel:crazy:
Kan vara så att hon inte hade med sig lämpligt preparat men däremot en bultpistol. En relativt nylig "dom" från ansvarsnämnden säger att vet inte får vägra avlivning vid akuta fall. När jag var färsk fanns alltid tillgång till fungerande nödslakt vid akutfall, det finns inte längre men de färska kollegorna är snarast sämre utbildade i avlivning än vad vi var.
PL

Stackars ponny!!!!! :cry::cry:

jag är ganska lättad över att två i min familj + min farfar har jaktlicens (heter det så?) och dom har lovat att ställa upp om jag skulle behöva avliva min ponny akut...

Ja, det stämmer. det är inte mkt till utbildning på häst, mer på ko som är lite annorlunda.Men jag kan inte fatta hur ngn tar på sig ett jobb som distriksveterinär om man inte kan hantera de här situationerna. Helt galet och skrämmande. Fasar för framtiden då det påstås att både ambulatoriska och idisslarmedicin ska läggas ner.

Kan vara så att hon inte hade med sig lämpligt preparat men däremot en bultpistol. En relativt nylig "dom" från ansvarsnämnden säger att vet inte får vägra avlivning vid akuta fall. När jag var färsk fanns alltid tillgång till fungerande nödslakt vid akutfall, det finns inte längre men de färska kollegorna är snarast sämre utbildade i avlivning än vad vi var.
PL

Ja tyvärr tror ju många att veterinärer enbart skall rädda djur men det är lika viktigt att kunna avliva dom.

Tråkigt när sådant här händer bara :(

PL

Lägg då till att vi i Sverige börjar få veterinärer som är utbildade i andra länder för de har inte klarat antagningskraven för vet skolan här. Har hört från en del att de som tar examen i Budapest har en stor teoretisk kunskap men inte så mycket praktisk sådan. Det tycker jag också är skrämmande.

Lägg då till att vi i Sverige börjar få veterinärer som är utbildade i andra länder för de har inte klarat antagningskraven för vet skolan här. Har hört från en del att de som tar examen i Budapest har en stor teoretisk kunskap men inte så mycket praktisk sådan. Det tycker jag också är skrämmande.

Inte speciellt skrämmande... Jag har aldrig hört talas om någon positiv korrelation mellan "klarar svenska antagningskrav" och "blir en duktig veterinär" :grin: Varför skulle den svenska utbildningen vara så mycket bättre?

Skillnaden mellan praktisk och teoretisk kunskap är enorm! Bara för att man pluggat ur en bok hur man ska göra innebär inte att man vet hur man gör, oavsett hur höga betyg man har. Kan man inte tillämpa den teoretiska kunskapen i praktiken så är den teoretiska kunskapen inte värd pappret man lärt sig den från.

hmm
har erfarenhet från ett par universitet utomlands, varav ett som du just nämnde (+ svenska). Kan tillägg att kraven där är ljusår högre än i Sverige, inte antagningskraven, nej, men kraven att klara sig igenom, både teori och praktik. I Sverige kan man ta sig igenom slö och likgiltig eller vara duktig, det väljer man själv. Hagyard i USA som är ett av de största ställena där veterinärer kan vidareutbilda sig har valt bara som jag vet (=de senaste åren) 3 färdiga veterinärer från Ungern bland de hundratals sökande de får. Tog 2 samma år. Tror aldrig ngn svensk varit aktuell:angel:
Det var OT men hur i h-e kan man ge sig ut och arbeta i fält om man inte kan bulta/inte har avlivningsvätska? Och som sagt, snart stänger huvudparten av stordjurspraktiken ner på svenska vet skolan...känns tryggt, eller?

Det tror jag inte vi ska vara rädda för!! Att antagningskraven är höga i Sverige har inget att göra med om man blir en duktig veterinär... det handlar ju delvis om att så många vill bli veterinärer och det är begränsat antal platser, därför triggas betygen upp!! Tycker tyvärr inte betyg från gymnasiet säger nåt om hur bra veterinär man blir!!

Fruktansvärt med ponnyn!! Undrar om man kommer över nåt sånt, den minnesbilden... usch o fy!! :cry:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 340
Senast: mmbot
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 838
Senast: Hoppsin
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (ATL) Veterinära ansvarsnämnden har varnat en veterinär sedan man funnit allvarliga brister i hans hantering och förskrivning av...
Svar
4
· Visningar
1 345
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 713
Senast: sajelka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka