Veterinär på precisionskörning

Anna_

Trådstartare
Idag publicerade jordbruksverket nya föreskrifter för tävling med djur, dessa börjar gälla redan 1 juli 2010.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c8000663/2010-045.pdf

En glad nyhet för arrangörer och fattiga kuskar är att det inte längre finns något krav på veterinärbesiktning vid tävling i precisionskörning, oavsett nivå.

5 KAP. VETERINÄR MEDVERKAN VID OFFENTLIG TÄVLING MED DJUR
4 § Vid tävlingsformer med låg djurskyddsrisk krävs ingen veterinär närvaro.
5 § En indelning av tävlingsformer i olika riskklasser finns i bilagan till dessa föreskrifter.

Bilaga
Följande tävlingsformer klassas som en låg risk från djurskyddssynpunkt
• dressyr- och precisionskörning vid körtävling,

Däremot kan ju detta ställa till det för många arrangörer, om man måste mocka ur hela ridskolestallet och gömma krubborna innan man får ställa dit tävlingshästar...

3 KAP. ARRANGÖRENS SKYLDIGHETER
6. att inhysningssystem som används i samband med tävlingen inte innehåller gammalt strömedel, foderrester eller gödsel,
8. att permanenta anordningar för utfodring och vattning såsom krubbor och vattenkoppar gjorts oåtkomliga för gästande djur

Sv: Veterinär på precisionskörning

Yes vad skönt! Vi hade lätt klass tävling i söndags och då krävdes vetrinär och en kostnad på 120:- för 16 portar. Precisionen var dessutom direkt efter dressyren där dressyrdommaren är skyldig att plocka bort ev. hästar som inte går rent.

Det här var glädjande! För mig som tävlingsdebuterat i år har jag frågat mig varför veterinärbesiktning behövs för dressyr och precision i lättklasstävlingar. Det är ju redan dyrt som det är med transport av häst + vagn m.m

Intressant det här. Knepigt bara att dom alltid ska ändra reglerna mitt i säsongen o ffa nu innan semestern, kan tyckas ganska oschyst mot arrangörerna.
Att minska ner på veterinären är väl bara positivt, då det är en kostnad som kan skena lite onödigt mycket till en tävling.

Men det här med att desinficera gästboxar o göra permanenta krubbor o vattenkoppar oåtkommliga :confused: Kommer att bli otroligt intressant om man tar vår anläggning (Hippologum i Umeå) som nu har ett speciellt stall för gästande ekipage, tävling och träning, med fasta krubbor och vattenkopppar i boxar och spiltor. Ska dessa måsta monteras bort? Borde det inte räcka med att desinficera dem oxå?
Att måsta mocka ur boxarna o desinficera dessa innan tävling låter väl eg ganska klokt om än det kommer att tillföra en massa merarbete innan tävling för arrangören.

Mmm ska bli intressant o se hur dessa nya regler ska tas till av alla arrangörer/klubbar oavsett gren.

Ja det generera väl bara extra kostnader antar jag. Körningen som är så billig gör det väl inget om vi drabbas av extra kostnader :angel:

Ja precis det sprutar ju bara pengar runt vår gren :angel:
Men iof den tid och de pengar vi lägger på veterinären kan vi nu lägga på att sanera stallet innan tävling istället!! :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka