VETERINÄR KUNNIGA HJÄÄÄLP!!!

Rea

Trådstartare
Jag har min häst på klinik sen i tisdags för han har uppvisat difusa symptom på kolik och har ätit och druckit väldigt dåligt ett tag nu :(. Distriktaren kom ut förra veckan och gjorde en rektalisering och allt känndes normalt förutom att hästen hade väldigt torr och hårt avföring i tarmen, bukljud UA, ingen temp och puls helt OK. Hon drog även blod och analysen visade på en lindrig infektionsbild. Då han ej blev bättre över helgen och envist vägrade att dricka beslöt vi att åka till Hbg djursjukhus med honom.
Där har man efter en 18 timmar lång fasta gjort en gastroskopi som är UA man har slangat hästen med parrafin, dragit nya blod prover som visas sak samma som förra: lågt med vita och röda blodkroppar, albuminet ligger strax under gränsen till för lågt.
Idag har man gjort ett bukpunktat, jag var med och stolt kan jag säga att han skötte sig exemplariskt, och testresultatet visar UA :crazy:.
På Måndag ska man göra ett cylostest för att kolla upptaget av näring (?) och en ändtarmsbiopsi ska utföras imorgon, han ska stå uppstallad för observation under helgen.
Det enda man har kommit fram till är att han troligen har en infektion, men VAR :confused:.

Jag vill ha era tips, erfarenheter, tankar om detta, för jag sliter mitt hår nu, VARFÖR strular hästen?????

Var det inte en av dina hästar som dog efter omdiskuterat behandling av veterinär? Isof så hade du skrivit fel i det inlägget om att hästen hade försämrad koaguleringsförmåga (fast den inte hade det)..
Var det inte något annat strul med den oxå. Kommer inte ihåg :confused:

Kanske det som åsyftas?

Kan bara önska dig lycka till. har tyvärr ingne aning om frågan i sig :bow:

Han hade kolik och blev felbehandlad med följd att han dog, ja, men vilken är paralellen med att denne strular med maten och ite dricker :confused:?

Tankegången var väl "en till kolikhäst, gör de ngt fel?". För det skulle nog också vara min första tanke när någon har mer än en kolikhäst i stallet samma period.

Äckligt vatten eller nåt.

Du vet...

Tycker i såfall att det är en otroligt korkad tanke :mad:, förre hästen fick kolik pga att han inte fick röra på sig och stod i sjukruta, inte lätt att hålla magen igång då kan jag lova. Det var förvisso 7 månader sen så inte har det varit i samma period precis. Vattnet är analyserat och kommer från egen brunn och är godtjänt som dricksvatten.
Nä det vet jag inte men du kan gärna förklara vad DU vet...

Hon vet kanske inte vilken tidsperiod det rör
sig om och att ert vatten är analyserat visste
hon ju inte heller. Det var en klok tanke att se ett
samband om flera djur får samma symptom på
kort tid. Nu var det ju inte så, men jag
förstår inte varför taggarna åker ut så
himla fort på hästägare. Det är en fördom,
men hästfolk har inte rykte om sig att vara
särskilt hjälpsamma och trevligt. Det är positivt
när man blir motbevisad.

Fy vad oroligt.. :crazy: Min första tanke var att en ändrad blodbild kan ha många orsaker, inte bara infektion. Även en del smygande förgiftningar och andra saker kan ha den effekten. Fast vad det är mer exakt borde man nog kunna utröna om man tittar på vad som är förändrat. Personligen tycker jag att det låter märkligt med ett sänkt antal vita blodkroppar om det är en infektion, fast det beror kanske på i vilket stadie infektionen befinner sig i..

Ja, det var väl inte mkt till råd utan mest en luddig fundering kring att det nog kan vara bra att tänka lite kring eventuella alternativ till infektion som orsak till symptomen. Önskar att jag hade nåt konkret att komma med men i avsaknad av det håller jag alla tummar och tår för att han skall bli frisk.
/Inna

Taggarna åker ut för kapitlet med förra hästen är fortfarand inte avslutat och smärtar fruktansvärt ännu. Något som tyvärr är vanligt på de flesta forum är att man är skyldig tills motstsen bevisats och det är inte heller kul :(, två hästar upp visar, nej en häst uppvisar en lindrig kolik och den andre visar på diffusa koliksymptom (kolik= samlingsord för magåkommor), med ett halvår mellan.
Den ena uppstår pga "yttre" omständigheter och den andre har en infektionsbild enligt blodprover, ändå är flera inne på att "AHA, hon måste göra något fel.."
För att alla som nu kanske läser denna tråden inte ska undra eller TRO att vi (jag) gör ngt fel med hästarna så får jag väl säga så haä istället:
Med ovanstående information över min häst dvs aptitlöshet, vill ej dricka, Gastroskopi UA, Bukanalys UA, låga vita och röda blodkroppar, ingen förstoppning endast torra hårda bollar, så återstår frågan VAD kan det röra sig om.
Kan även passa på att be om ursäkt om jag uttryckt mig otrevligt men då även jag bli besparad små underliga komentarer :(.

Tack Inna :bow:!
Jo jag har också funderat kring dessa banor och börjar bli lite orolig :cry:, min "önskan" hade varit att man vid gastroskopin sett ett litet sår eller något i strupen som gjorde att han upplevde det jobbigt med mat och vatten. Typ "Ge 10 droppar i matten i 4 dagar så är det snart läkt", inte "Njaaaa, vi vet faktiskt inte alls vad det är mer än en diffus infektions bild :devil:".

Jag har tyvärr inga tips att komma med, vill bara säga att jag hoppas att man hittar vad som är fel på din häst, och att det är lätt att åtgärda!

Jag följer med tråden om din förra häst, det måste vara jättejobbigt att få "bråka" (stå på dig!) i efterhand för att få upprättelse, och sen dessutom ha en sjuk häst som man inte hittar felet på :(

Jag vill bara önska dig lycka till, och jag hoppas att din häst snart är frisk!

Nej, det är sannerligen inget roligt att inte få något svar.. :( Det är ju nästan alltid lättare att veta vad man har att göra med. Skönt att du har möjlighet att ha honom under uppsikt på klinik i alla fall. Alltid skönt att veta att det finns folk närvarande hela tiden.

Hoppas att det löser sig fort och håll oss gärna uppdaterade om hur det går.. *stor krya på sig kram till hästen din*
/Inna

Tja är det så konstigt att man undrar? Att du vänder alla taggar utåt direkt förstår jag men försök att tänka dig som åskådare istället för inblandad.

JAG skulle iaf undra om det vore mina hästar.

Och igen, tidsrymden har inte varit självklar om man inte lusläst alla inläggen i den andra tråden.

när dom tog blodprov kollade dom så att det inte rörde sig om blodförgiftning?

jag vet inte vad som är den klasiska symptomen på blodförgiftning är men jag hade en stallkamrat vars häst i början av sjukdomen visade difysa kolik symptomer, effter mycket om och men så visade det sig att det var blodförgiftning men då hade det gått så långt att det inte gick att räda hästen :(

jag håller tumarna för din häst och hopas att det är något litet som är lätt att åtgärda :)

Ber om ursäkt för mina taggar :o, det blir så ibland.
Tja, jag tycker kanske inte att det är konstigt att man undrar men jag tycker det är konstigt att man tror att vederbörande (jag) inte redan uteslutit alla tänkbara anledningar. För mig är det lika ologiskt att dra paraleller mellan dessa två fallen som det skulle vara ett dra likheter mellan tex Alexandras Vision och Kele, jag menar båda har problem med sina ben men inte fasen sitter jag på min sida om skärmen och undrar VARFÖR hennes båda hästar har klabb med benen. Tvärtom kan jag bara konstatera att hon och hästarna haft ett helvetes oflyt med skador och dyl, ALDRIG att jag skulle för en sekund ens tänka tanken att hon som matte till djuren inte gör allt man kan göra redan gjort innan man lägger ut sina tankar på forumet!
Den andra tråden om min häst som dog har legat ute sen i oktober och det står ju, OM det är så att man vill ha med sig värderingar från de olika trådarna när man väger in hur man svarar på andra trådar, så tycker jag att man ska läsa igenom igen just för att annars blir det helt fel.
Som i detta fallet, eftersom det handlar om HELT olika saker/symptom. Det enda som är samma är att jag äger/ägde båda och dom är/var hästar :D.

:eek: Jag ska ringa på lördagmorgon och höra med jourhavande om det är gjort, Tack för tipset!

Personligen skulle jag vara tacksam för
alla råd och tips, men alla är ju inte
likadana.
Jag uppfattade inte ovanstående anklagar
dig för att vara en dålig hästägare utan
bara ger ett tips som du kanske inte hade
tänkt på.
Sedan tycker jag inte att det är konstigt
att man drar paralleller när flera hästar
uppvisar samma symptom, även om orsaken sedan
kan vara något annat.

Det enda man har kommit fram till är att han troligen har en infektion , men VAR .

Jag vill ha era tips, erfarenheter, tankar om detta, för jag sliter mitt hår nu, VARFÖR strular hästen?????
Detta var grundfrågan!

hmm..den oxå?
"en till kolikhäst, gör de ngt fel?".
Detta var svaren jag inte riktigt kunne se som relevanta i det hela :rofl:, du kanske gör det men det gör inte jag.

Personligen skulle jag vara tacksam för
alla råd och tips, men alla är ju inte
likadana.
Varsågod, då får du dom av mig nu så kan du känna dig tacksam :devil: ;)

Förresten så är det såhär jag ser ut när jag har taggarna aktiverade
boese098.gif

, just nu ser jag ut så här
littleangel.gif

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka