VETERINÄR KUNNIGA HJÄÄÄLP!!!

*SUCKAR TUNGT*
Jo jag skulle fått hämtat honom i dag men det gick inte för dom skulle köra ytterligare tester på tisdags morgon, jag har varit uppe och hälsat på honom och det är ingen skönhet längre precis, mager och ser rent ut sagt för djävlig ut, revbenen kan man spela på och höftknölarna petar ut en i varje vecka :cry:. Det lilla fett han hade på kroppen har han tappat och ryggmusklerna, ja var är dom tro, inte på Trubbe ialla fall. Tog tillfället i akt och schamponerade honom riktigt ordentligt idag och han skakade som ett litet aspeläv, min lille 700 kgs häst var så ynklig så ynklig...
Posetivt är att magen verkar fungera mycket bättre och han har i helgen visat som dom sa "rikligt med intresse för vattenhinken", han har både druckit och sparkat ut hinkar på löpande band så dom fick koppla på vattenkoppen igen. Den har ju varit avstängd så dom skulle kunna mäta hur mycket han drack. Jag har lagt in en tråd under foder om tips till foderstat så han kan bli lite tjockare igen och även om någon har bra tips på hur magen kan hållas smord skulle jag bli tacksam.
Läget är under kontroll men jag är inte lugn på lååååånga vägar, tack för att du tänker på oss, det värmer
schla24.gif

Det kan inte vara kul att se sin häst sådan.. Men himla skönt att han har börjat dricka igen! Matvägra kan de ju göra ett tag utan att de far allt för illa av det, men man har ju så mycket mindre spelrum när det gäller vätska.

Vad är det för prover de har tagit på honom och har ni blivit något klokare på vad det beror på?

När det gäller mat har jag hört att Krafft rehab kan göra underverk. En häst (stort halvblodsto med fullblodsinslag) i grannstallet stod på det under sin 6 månaders boxvila och tappade inte nämnvärt i varken hull eller muskler. Och det trots att hon blev deprimerad och åt dåligt periodvis. Kan vara värt att kolla vad vetrinären tror om det, för det gäller ju att det är något som magen tål också..

*Fortsätter hålla tummarna*
Kram Inna

Förresten vad är det för häst du har?

kolikundersökning
rektal- tarmar
Fibrinogen
Parasitologi
Tandrasp
Buktpunktion
Gastroskopi
Sondering
Leukocyter
Histologi Biopsi rectum
Xylosbelastning
Ja det var en sammanfattning av hans journal som jag fick idag, FÖR JAG HAR HONOM I STALLET NU :love: :love: :bump:. Känns så djäkla skönt att kunna pilla på totto när jag vill. Han har kissat i sin box och den mängden motsvarar vad han kissade på 3 dagar innan han åkte upp till Hbg, så även om man inte hittat något så har han kommit igång betydligt bättre än innan, maten sitter gjuten och han mumsar så nöjt så för tillfället i boxen :love:. Kan inte påstå att jag känner mig lugn men jag är lugnare. Köpte på mig en säck Rehab så jag ska köra på det ett tag framöver nu och se om vi lyckas hitta lite hull. När jag hämtade honom idag så vägde jag honom och då har han gått ner ytterligare sen han kom dit, närmare bestämt 27 kg :cry:, inte konstigt att han skakade så när jag badade honom igår, han har absolut inget underhuds ett kvar.
Min häst är värdens finaste häst e. Trombon 704 ue. Pontus 497 född 96, så han är ett stooort Svhbl på 178 och utav den grova typen, ska lägga in en bild så du kan titta.

Så skönt att han är hemma igen!!!!!!!!!!!

Vilken stooor kille förresten :D. jättefin! :bow:
OCH...ja det finns ett litet sånt ;). Var i hela fridens namn bor du??? :confused: Känner Mer än väl igen bakgrunden på andra bilden....jag har ju min lilla Lucky ute på foder...:angel:

Vilken fin grabb! :love: Tyckte inte att han såg så stor ut på bilderna, men är du 180 cm lång så förklarar det ju det hela :idea:

Det var ju väldigt skönt att du har fått hem honom! Och med alla de proverna tagna så skall det ju mkt till att de skall ha missat något väsentligt. Och det låter ju i ärlighets namn som om det är lugnt nu *tror stenhårt*. Även människor kan ju drabbas av odefinierade virus som man blir hängig och kass av. Tråkigt bara att hästarna inte kan tala om vad det är fråga om..

Tyckte inte att han såg ut att vara så tung i typen förresten.. Såg ut att vara en proportionerlig häst. Vad har du honom till? Dressyr.. hoppning..?

Ja han är fin min Trubadur :love:.
Han ser faktiskt inte så stor ut när man ser honom utan det upplever man först när man står nära, då ser man TYDLIGT att detta är en stor häst, ser kul ut när han sträcker ut huvudet genom skötardörren på transporten. Man blir rädd att det ska fastna :D, han har verkligen ett x-full huvud modell större. Han har hoppar och gått dressyr med förra ägaren men ännu har jag inte hoppat honom utan vi rider runt i vår lilla skog och har det gudagött, lite jobbig är jag ju dock eftersom jag inte tycker att "nu skiter jag i formen och springer som jag vill-formen" är ett trevligt sätt att rida på. HAN tycker dock detta :rofl:, så vi filar lite på dressyren så gott det går och just nu går det inte så bra för han tycker att det är superkul med allt annat, tugga på träd, studsa för fasaner, titta på kossor, drakblåsa på annat folk, bralla i skritten utan förvarning etc, en levnadsglad kille med andra ord. Vi börjar så smått att hitta en acceptabel nivå på ridningen och när lydnaden väl sitter där så ska vi hoppa lite "riktiga" hinder, han har ett gott hjärta och vill väl. Små små stockar i skogen hoppar han som om det vore värsta OS-banan och då kan man inte anklaga honom för att inte lyfta på bakbenen vilket han annars har lite svårt för :).
Tanken med honom är att iframtiden ska han vara duktig skogsmulle som går lätta dressyrklasser och hoppar naturhinder med matte på ryggen.
MEN jag höll ju på att glömma!!!!!!!! Han är inkörd också och det är ju ett jätte trevligt sätt att umgås så det kommer att bli en hel del körning, speciellt nu efter sjukhus vistelsen för med ytterligare 27 kg minus så passar inte sadeln sådär super duper, selen är dock ok.

Har du fått några svar på proverna ?

Jag såg på Djurjukhuset (eller nåt sånt veterinärprogram( en ponny som hade magsår, kan det vara någon sån infektion som har spökat ?

Eller så är det bara en sån diffus hängighet som vi alla kan drabbas av rätt som det är utan att det egentligen finns någon diagnos. Huvudsaker ärn att pålle blir frisk igen.

Det låter som en härlig häst.. :) Och som ett skönt hästliv att få göra lite av varje. Det är så jag tänker mig att ha min häst också. Fast inte körningen dock, tror jag.. Kan alldeles för lite om det själv och så hade vi en riktigt otäck körolycka i stallet i lördags. :crazy: Fast det gick bra till slut.. Tack och lov!

Lycka till med tillfrisknandet!
Kram Inna

Alla tester tagna visar negativt, dvs inga konstigheter, man har gjort en gastroskopi utan att hittat ngt. Vi väntar på ändtarmsbiopsi och xylosbelastningstestets resultat fortfarande. Jag tror att han fått som du säger eninfektion av något slag och om man börjar tappa kraft och matlust så är det nog lätt att det blir en ond cirkel, dvs, lite mat och dryck=ännu mindre kraft och ork som i sin tur gör att man orkar ännu mindre osv. I natt har han druckit vad jag vet 10 liter OCH varit på vattenkoppen :bow:. Har varit i stallet 5 ggr redan och ska dit nu så snart maken kommer hem så jag slipper kuska ut med ungarna, vi ska tömköra idag så lilla magen och tarmarna får jobba lite lite lite.

Fina foton :love: :love: :love:. Hoppas allt går bra och att han äter o dricker som han ska nu hädanefter. Kramisar från mig o Power

Har varit där uppe nu och han har redan klämmt 10 liter :bump:, tricket som gjorde susen var att lägga ett äpple i hinken, SKITKUL tyckte Trubbe så nu har han gett sig fan på att få tag i det :D. Har pysslat lite extra idag, kallt som attan och nu värker kroppen som sören, influensa är underbart. Tycker han ser mindre eländig ut idag faktiskt, bufflig så det är riktigt irriterande och äter med god aptit, dumma totton slet loss sin krubba och spelade boll med den när jag kom in i stallet så visst är han på god bättringsväg. Det gjorde nog susen att du kom och hälsade på i Hbg, folk måste trott att vi var helt rudis. Aldrig har en häst haft 4 pers på besök ien spolspilta förr. " Ja, hej vem är ni?" " Jo, jag är förra ägaren, han är förra ägarens sambo, hon är nya ägaren och den andra bruden är hagkompisens matte som förresten ligger på operation just nu!". Snacka om familjen Adams :D, kul var det iallafall att träffa er.

Usch har du åkt på den satans influensan?? Inte kul ju.... Ja visst måste det sett kul ut med så mycket besökare till en sjukling på djursjukhuset, men klart att han ska ha besök, han var ju djursjukhusets finaste häst :love:ju trost att han var mager, benig och kantig. Kul att han börjar dricka igen, synd att det inte är sommar för han älskar att stå o hålla i vattenslangen så det sprutar vatten i munnen samtidigt :confused:.... hur det nu kan var så kul att dricka på detta sättet. Men då dricker han som en hel kamel.... fråga inte hur boxen brukade se ut efter det :angel:.... Han är allt bra lustig den där hästen men på ett positivt sätt som tur är. :love: Undra hur han varit om han varit människa... en blandning utav Mr Bean och Arnold Schwartzenegger och Julio Inglesias... dvs klumpig, lite trög, fumlig.... stor stark massiv.... kvinnotjusare med långa ögonfransar och en gentleman, allt detta i ett o samma format :idea:, tänk så "bra" det kan bli i bland :D :rofl: :angel:.

Undra hur han varit om han varit människa... en blandning utav Mr Bean och Arnold Schwartzenegger och Julio Inglesias... dvs klumpig, lite trög, fumlig.... stor stark massiv.... kvinnotjusare med långa ögonfransar och en gentleman, allt detta i ett o samma format :idea:, tänk så "bra" det kan bli i bland :D :rofl: :angel:.
Så sant så sant, huvudet på spiken :D!

Veterinären ringde igår kväll kl 20:00 för att meddela resultatet av xylosbelastningen :(, hästen påvisar avikelser under det normala och detta betyder troligtvis att han har en inflamation i tunntarmen, worst case senario är det en diffus tumör i tarmapparaten. Han ska nu "gödas" fram till nästa vecka och då ska jag upp med honom igen för vägning och har han då tappat ytterligare så ska medecin sättas in (combysin???), 20 tab dagligen i 1 månad och undertiden vägning en gång i veckan, ökar han inte rejält så sätter man in kortison under en längre period och hoppas att det blir bra. FAN!

Aj faan! Det var inget kul.. Har aldrig hört talas om något sådant. Borde de inte upptäckt en tumör vid de tidigare undersökningarna..? Men å andra sidan var det ju det värsta scenariot och alldeles säkert inte det troligaste. Om du vill kan jag luska lite på pubmed och se om jag hittar nåt i vet. tidskrifterna. Kan ju finnas något publicerat om liknande fall.. Och du.. Tappa inte hoppet alldeles, för det är mkt som man kan fixa även om det tar lite tid..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka