VETERINÄR KUNNIGA HJÄÄÄLP!!!

ALL info om inflamationer i tarmar etc mottages med största förtjusning :), du får jätte gärna om du har lust kika runt lite, själv fick jag aldrig det latinska namnet så jag får inte så mycket napp på nätet.
Hästen är idag pigg och har fått GLIMTEN i ögat tillbaka :love:, bara det känns underbart :bump:. Jag gick runt i hagen idag och inspekterade bajshögar, man vill ju ha koll på konsistensen och då gick han efter och störade sig oavbrutet, puttar på en och drar i kläderna, sen när man vänder upp mot honom tittar han bort i horisonten och ser ut så här---> :angel: ;) :confused:, fattar IIIIngenting, samtidigt som han springer i väg och brallar loss så det står härliga till :love:. Allmäntillståndet är betydligt bättre, nu ska jag bara lyckas få i honom all mat han behöver+drickat.

Ok.. I´ll do my best! Det låter ju väldigt positivt att han är så pigg och glad. Det är ju faktiskt den bästa måttstock man har på hur de mår.

Återkommer när jag har kollat runt lite.

Får du mata honom med vad du vill? Linfrö och vetekli kan ju vara käckt om han har haft torr avföring.

I övrigt håller jag alla tänkbara tummar för er!

Ett långskott kanske, men är han kollad för Erlichia..? Satt och kollade på American vet journal och såg att erlichia av en viss sort är inblandad i Potomac horse fever som ger bland annat akut tarminflammation.. Det är givetvis mycket allvarligare än det din häst verkar ha men det skulle ändå kunna vara något att kolla upp. Även om jag är skeptisk till erlichia som diagnos verkar det finnas många skumma fall där den organismen trots allt är inblandad.

Skall snoka vidare lite till..

UPPDATERING för intresseklubben!
Har varit på återbesök och vägt lilla livet och han ligger nu på 719 kilo :bump:, dvs en vikt ökning på 28 kilo på 14 dagar :D, veterinären =glad, kristel=lycklig, hästen=bättre. Känns ganska bra måste jag tillstå!

Jag kan rekommendera eggersmans strukturmix, den har hjälpt många "maghästar"...flera stycken som varit som fågelholkar då dom märkt effekten, kolla om du har en åf i närheten...du kan även komplettera med mashen för ytterligare effekt.

Mängd per dag mellan tumme och pekfinger? Ska kolla upp åf, alla tips mottages. Tackar och bugar martha :bow:.

Jag har följt tråden intresserat men inte svarat för jag har inte haft så himla mycket att säga, ni verkar ju ha kört alla tester etc. Men SKÖNT att han är bättre och hade gått upp. Hemlagat gör underverk ;)

Vi fortsätter hålla tummar, tassar och hovar härifrån =)

Ja det är inte klokt vad konstigt det kan vara, tänk om man själv skulle gått upp i vikt som han och sen varit jublande lycklig :crazy:, tror att man skulle hängt sig på logen eller något då :)!

Re: VETERINÄRKUNNIGA HJÄÄÄLP!!!

Tassar, hovar och tummar kan göra underverk :bow:, tackar gör vi. OCH fortsätter att hålla våra här nere för Vision också.

ps.
COOL sjukhage han fick :)

Ja.. Inte hade jag blivit jublande glad inte. Men i rätt sammanhang så kan man bli glad över de mest skumma saker.. ;)

Jösses! Han har ju hämtat sig fort.. :D Jättekul! Han är verkligen söt.. Vill också ha en sån jättehäst någon gång :love:

Veckans uppdatering!
Var på återbesök igår och han har gått upp ytterligare i vikt nu, 14 kg på 1 månad :love:. Tog även en ny albumin och protein analys och idag fick jag svaret. Han har otroligt fina värden, ÖVER snitt denna gång och det känns så :love: :love: :love:. Ska tillbaks om 2 veckor för en sista koll så vi kan se om viktern stabiliserar sig nu.
Höll på att sluta illa dock för han hade "glömt" hur man gör när man går in i en transport när vi skulle hem, slet sönder tränset och kom lös. PARTY PARTY tyckte Trubbe och brallade loss på parkeringen och galopperade i full rulle på deras fina gräsmattor :crazy:. Efter rycket gick det bra att komma in i transporten igen.

Tackar för att du håller oss uppdaterade! Och himla skönt att det är så goda nyheter också :). Det låter ju verkligen som att faran är långt borta nu.

Tur att lastningsincidenten slutade bra. Jag hade onekeligen velat se spåren på gräsmattan..

Jo dom där spåren..... :crazy:. Jag fick ringa upp och be om ursäkt för min galna häst, men dom tyckte att det var helt OK, " Då har vaktmästarn ngt att göra på Måndag :)".
Jag fick dock last träna sen vi kommit hem till stallet och då var det samma dumheter där :confused:, skulle inte in och gick sidled och var allmänt knäpp. 3 personer, 2 linor, pisk att peta med + massor av tålamod och sen GRÄS :love: när han var i transporten. Gick av och på 8 gånger, sista gångerna utan tvekan, synd att man inte har egen transport så man kunde åka runt lite oftare, hade nog varit en fördel.

Skönt att de var förstående.. Sådant kan ju vara lite pinsamt :crazy:

Vi har inte heller någon egen transport, men för mig funkar det bra som ursäkt för att jag skall slippa tävla :o
Fast lite trist är det allt..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka