Sv: Veterinär kostnader
Höga tyvärr, det var 17 000 kr kvar av 120 000 kr. Nu tillhör ju inte det vanligheterna. Men som lite tankeställare så mitt sto fick operera en ink på ögonlocket. Ingalunda livshotande. Första operationen inkl nästan 2 v på kliniken, sen en vecka på konvalscentstall gick lös på 40 000 kr. Innan dess hade det kostat några tusen i undersökningar etc.
Sen gick alla salvor och mediciner lös på tusenlappar med (som också täcktes av försäkringen).
Det krävdes en andra operation några månader efter den första då det inte gick som det skulle med läkningen. Den operationen kostade med kringkostnader ca 20 000 kr. Plus ännu mer dyr medicin för tusenlappar.
Och hon skulle behövt en TREDJE operation med..
Så, där hade 60 0000 kr knappt täckt de två första op, och det ville till att inget annat hände på ett helt år. Den tredje operationen hade spräckt taket.
NU är inte heller det ovan ngt som hör till vanligheterna, men det många glömmer är att det kan bli svindyrt även om det inte är livshotande!
Att en buköppning utan problem kan kosta 60 000 kr vet de flesta, och där resonerar många som så att de inte skulle låta hästen genomgå det utan låta den somna. Men skulle de låta hästen med en ink på ögonloppet somna?
Så, MITT råd är att ta så hög veterinärvårdsersättning du har råd med! Jag har mina i högsta ersättning, och drar ner på livvärdet istället.