Veterinär kostnader

S

speeda

Hej, hur höga veterinär kostnader har ni varit med om?

Ska försäkra häst jag ska köpa nämligen, och funderar på hur högt ersättningsbelopp jag ska ta på veterinärvård.

Tacksam för alla svar. :bump:

Sv: Veterinär kostnader

senaste räkningen för mig o min häst va 220 € så att de kostar. lite jo=) har inte hunnit teckna försäkring på henne heller då vi måste göra böjprov först. har bara ägt henne 3 v.

Kl

14000 kostar spolning av en led på föl

55 tusen kostade att ha en fölmärr ståendes på klinik efter en spark på en has. 5 år sedan

44 tusen kostade att dra ut en unge på klinik. År 2001

Buköppning vet jag ligger på bortåt 90 tusen på klinik.. Två år sedan

En ögonkontroll på klinik ca 4000. 4 år sedan

Osv osv..
Försäkra max för veterinärvård.

AM

En bekants foderhäst fick buköppnas pga tarmvred, med den sammanlagda kostnaden för att öppna samt att hon fick stå på kliniken några veckor så gick det på 150.000:crazy: Det var en tvååring och hon var försäkrad i 120.000 vetvård. Ägaren tog lån på resterande belopp.

Nu min första häst, hon har ingen förskring eller jo hon har "Agria Katastrof", det var den ända som gick att teckna på henne pga hennes ålder (21 år, hon var 19 då jag tecknade Agria katastrof.). Hon vart vanvårdad 2006 (Samma år jag köpte henne. Hon hade precis börjat återhämmta sig då jag var och kollade på henne november 2006.) och då fodervärden som hade henne av förra ägaren betalade inte frösäkringen och den försvann..

Nu nydligen fick hon fång pga cushings syndrom.

Jag får ta veterinär kostnader ur egen ficka, ännu inte klar med alla besök hittilst har jag fått betala:

17 640.38:-

/R

Senast ändrad:

Ta du max på veterinärvård.

Man vill inte behöva ta bort sin älskling bara för att man inte har råd att hjälpa. Och det är inte säkert att man pallar för ett lån på typ 100 000:- bara för veterinärvård, då kanske man ändå inte har råd att ha kvar hästen, det skulle inte jag ha iaf.

Jag gillar både bälte och hängslen, bättre att betala lite mer i månaden, det är faktiskt inte särsklit mycket pengar.

Jag höjde just min Agriaförsäkring till 120 000 kronor. Det skilde nästan inget i premie så det var värt det helt klart. Mitt tips är att du funderar över hur du skall göra om veterinärvården överstiger ditt satta maxbelopp samt även att du kontrollerar hur stor skillnaden i premie skulle bli.

För mig var det definitivt värt de cirka 200 per år det kostade att höja vet. vården.

Jag rekommenderar att du tar det högsta vet.vårdsbeloppet. Sedan kan du ju välja om du vill ha fast eller rörlig självrisk m.m
Flickans ponny var inlagd på Strömsholm 2 dygn för 5 år sedan, då hade jag rörlig självrisk och fick lösa ut ponnyn för 7000:- trots direktreglering med försäkringsbolaget.
Det är svårt att välja försäkring, man får fundera mycket.

Höga tyvärr, det var 17 000 kr kvar av 120 000 kr. Nu tillhör ju inte det vanligheterna. Men som lite tankeställare så mitt sto fick operera en ink på ögonlocket. Ingalunda livshotande. Första operationen inkl nästan 2 v på kliniken, sen en vecka på konvalscentstall gick lös på 40 000 kr. Innan dess hade det kostat några tusen i undersökningar etc.

Sen gick alla salvor och mediciner lös på tusenlappar med (som också täcktes av försäkringen).

Det krävdes en andra operation några månader efter den första då det inte gick som det skulle med läkningen. Den operationen kostade med kringkostnader ca 20 000 kr. Plus ännu mer dyr medicin för tusenlappar.

Och hon skulle behövt en TREDJE operation med..

Så, där hade 60 0000 kr knappt täckt de två första op, och det ville till att inget annat hände på ett helt år. Den tredje operationen hade spräckt taket.

NU är inte heller det ovan ngt som hör till vanligheterna, men det många glömmer är att det kan bli svindyrt även om det inte är livshotande!

Att en buköppning utan problem kan kosta 60 000 kr vet de flesta, och där resonerar många som så att de inte skulle låta hästen genomgå det utan låta den somna. Men skulle de låta hästen med en ink på ögonloppet somna?

Så, MITT råd är att ta så hög veterinärvårdsersättning du har råd med! Jag har mina i högsta ersättning, och drar ner på livvärdet istället.

Kolla premierna - högre självrisk ger lägre premie, och det kan vara ett sätt att ändå ha en hög nivå på veterinärvårdsbeloppet.

Vi priorierar vård framför livvärde.

Nu min första häst, hon har ingen förskring eller jo hon har "Agria Katastrof", det var den ända som gick att teckna på henne pga hennes ålder (21 år, hon var 19 då jag tecknade Agria katastrof.).

Vad innebär Agria Katastrof?
Nyfiken eftersom jag är lite i samma sits. Kusen för gammal att försäkra och är bara livförsäkrad..

Kan bli höga kostander beroende på skadan. 60 000 kr för tarmöppning-- försäkringen skulle ta 40 000kr... "bara" 20 000 kvar.
Min häst klara sig från operation, men efter 3 dagar på djursjukhuset kosta det 19 500kr.... ingen semester de året!!!

Alt. är att välja lägre liv- och högra vet.vård så kan man komma ner i försäkringskostanden.

Senast ändrad av en moderator:

Vad innebär Agria Katastrof?
Nyfiken eftersom jag är lite i samma sits. Kusen för gammal att försäkra och är bara livförsäkrad..

Det går att läsa villkoren på Agrias hemsida. Men i korthet täcker försäkringen bara katastrofsaker. Om hästen skadas i trafikolycka, brand, blixtnedslag osv.

Min pålla fastande i eltråd i somras och slet av tåsträckaren. Hon stod på djursjukhus i 12 veckor och det gick på 100 000:-, Agria betalade utan att blinka! Sedan har hon kostat ytterligare ca 5000 sedan hon kom hem. Som tur var har jag henne försäkrad i 120 000 kr! Jag skulle definitivt rekomendera att du tar det högsta beloppet.

Fattar inte..
Vi har haft några tåsträckarhästar och dom har stått max en vecka på klinik.
(Både stora tåsträckare och sidotåsträckare avsliten)
Sedan har vi fått tagit hem hästen och fortsatt själva men vården..
Den vården har däremot tagit månader att pyssla med.

Varför i hela fridens stod din på klinik i 3 månader???

AM

Naffa - men 'ni' ju aningens mer rutinerade än genomsnittshästägaren, so to speak :angel: Kan inte det påverkat?

Kan ju varit komplikationer eller annat som gjorde att den fick stanna länge?

Ja det är väl som med människor, olika från fall till fall. Veterinärerna ansåg att Guardis läkprocess av både sår och senor skulle komma igång innan hon åkte hem (de tre tåsträckarna). Veterinärerna stod själva frågande till varför denna läkning inte kom till skott. Vi kom till en punkt där vet och jag inte trodde att det skulle gå, eftersom det inte blev någon förbättring och hon drogs med fruktansvärda infektioner i benet. Men under den tiden vi diskuterade att Guardi kanske skulle få sluta sina dagar, så började vet se en liten förbättring! Så hon fick komma hem i oktober (skadade sig i juli). Processen därifån har varit lång och mödosam, men nu har vi kommit till en punkt där det fungerar mkt bra! Såret är nu endast 1*1 cm och läker sakta men säkert. Senfunktionen är bra.

Om det var rätt bedömt av veterinärerna i Skara kan inte jag svara på, jag har aldrig varit med om denna typ av skada tidigare. Har era hästar repat sig efter skadan? Enligt vet blir ca 80% fullt återställda.

Ja men 3 månader????
Komplicerat brott eller stelkramp..ok.
Men tåsträckaren?

Bandagering är komplicerad, svindyr, men alla kan lära sig detta.
Och så åker man antingen in för kontroll eller annars kommer veterinär ut och lyser..

Såret kan behövas brännas senare om det bildas svallkött.
Detta är ju nackdelen med att man inte lägger om varje dag..

Ibland får jag liksom för mig att hästar kan få stå onödigt länge på klinik..av orsaken "bara för att..."

AM

Om det var rätt bedömt av veterinärerna i Skara kan inte jag svara på, jag har aldrig varit med om denna typ av skada tidigare. Har era hästar repat sig efter skadan? Enligt vet blir ca 80% fullt återställda.

Oj..såg att du svarat nu..

Alla våra hästar är fullt återställda. Även återgått till full träning.
Tåsträckor är litet mariga eftersom dom ska fixeras samtidigt som man har sårskador att jäklas med.

Just el-rep är jävliga. Ser ut som rena snitt till att börja med men sen ökar sårytan i kvadrat.

Hoppas det går bra med din pålle.

AM

Fast om det är svåra infektioner så är det ju inte läge att skicka hem hästen kanske?

Är ju så med alla operationer, när min dam oppade ögat skulle hon få komma hem efter max 5 dgr egentligen, sen ville de ha henne tills stygntagningen, dvs två veckor, eftersom det inte riktigt gick som det skulle. Den transplanterade huden började dö, kroppen stötte bort den etc.

Saker kan ju tillstöta som gör att de vill ha kvar hästen under uppsikt?

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
593
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: Amk
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31