Veterinär jä***!

snurran

Trådstartare
Ja, min lilla vovve fick ju blodöra för ett tag sen.
I helgen fick han dessutom väldigt ont i sitt öra så jag ringde veterinären.
Hon sa att jag skulle ge hunden av ett läkemedel som jag hade hemma, ett med kortison i och så skulle jag avvakta till dagen efter för att se om det blivit bättre med örat.
Det finns en nackdel med helkroppsbehandlande kortison... kroppens vävnader blir mycket känsliga för åverkan.
Summan av kardemumman var, att när vovven petade, inte klöste, kliade eller rev PÅ örat så sprack det -INNE i örat!
Dock verkade det skönt för vovven då all tryckande vätska rann ut, men gissa om jag blev rädd!
Nu är då det åtgärdat, dock inte av veterinären jag talade med först men av en annan.

Varför fick jag inte veta detta innan jag trattade i hunden tabletterna? Då hade jag inte gett dem åt honom.
Nåja, jag lärde mig ju något nytt och lär ju inte kontakta den veterinären igen...

Hur mår vovven nu då? I bland börjar man tvivla på vissa veterinärer. Har själv råkat ut för en veterinär som sa att min förra vovve ej hade fel på höfterna med när jag körde till Hbg djursjukhus vissade det sig att han hade pålagringar på höfterna. :cry:

...för att en veterinär vet att folk inte vill åka in till klinken och betala en massa pengar utan höra att man kan ge dem något man har hemma.

Varför åkte du inte in? Klart att en diagnos per telefon är mycket osäker!

/Jonaz, vet stud

Jag tror inte att kortison verkar så
fort att det var orsaken till att det
sprack upp. Personligen tror jag att
det hade spruckit i alla fall, men jag
säger inte att jag har rätt.
Hur länge hade du gett kortison?
Sa den andra veterinären att det var orsaken
till att det spruckit upp?

Eftersom jag är utan bil på helgen och det är 8mil till närmsta veterinär så kunde jag inget göra...
Annars hade jag inte tvekat en sekund att fara in.

På måndag morgon fick vovve träffa sin veterinär, men då hade ju värsta smärtan försvunnit och det enda som återstår nu är att hålla örat rent och avvakta.

Idag är svullnaden nästan helt borta och han är åter sitt vanliga jag, dvs att han skiter totalt i vad man säger åt honom... :)

Jodå, nu mår han riktigt bra. Nästan helt återställd och intresset att vilja jaga renar är tillbaka :D

Gav kortisonet lördag kväll och söndag morgon hade örat spruckit...
Nej, det inte den andra veterinären som sa att det spruckit utan en läkarstuderande (hundar och människor är däggdjur, så våra kroppar reagerar ganska lika på vissa läkemedel, bla kortison). Däremot sa den andra vet. att kortisonet faktiskt kunde vara en bidragande orsak, men sa även som du, att det kunde ha spruckit ändå...

Men nu är ju vovven mycket bättre och det ser jag som det viktigaste. Jag är bara glad att han inte har ont längre..

Skönt att höra att han mår bra. Blodöra är inget kul, mina föräldrars dobermann fick det 2 ggr på vardera örat... mindre kul. :(

Läkare är jättebra på människokroppen, men man får absolut inte lita blint på att de kan om djur. Många djur funkar annorlunda på många sätt.

Jag tycker bara att det är trist att höra att allt är veterinärens fel. Visst kan det inträffa, helt klart, men oftast är det faktiskt inte så. Som i det här fallet.

Hoppas att han bli bra din hund!

/Jonaz

Inte för att verka gnällig eller så... men detta är första gången jag har blivit sur över resultatet av en veterinärs råd/ordination.
Jag är oftast nöjd med de veterinärer jag har att göra med.

Just denna gången så var det ju olyckligt det som hände och ffa när hunden hade så himmelens ont...

Det är klart att det finns skillnader, annars skulle man väl inte dela upp medicin i human och vet ;)
Men läkemedel som tex steroider, NSAID's och antibiotika borde väl funka ungefär lika på djur som människor?

De olika läkemedlen har väl visserligen ungefär samma funktion hos djur och människa men biverkningarna är väldigt olika även mellan olika djurslag, och det är det som läkarna inte har koll på. En läkare har lika lite rätt att behandla ett djur som en veterinär har att behandla en människa. Det finns massor av skillnader även om vi alla är däggdjur.

Får jag fråga.. Var det veterinärens första råd att du skulle ge hunden detta läkemedel eller ville h*n att du skulle komma in först?

Det var veterinärens första råd -ja.
Det andra var att jag skulle komma in på måndagen.
Hunden hade så ont på lördagen att jag gjorde ALLT jag kunde för att han skulle slippa lida...

Jag förstår att du blev rädd när hunden blödde men jag kan inte se varför du ska skylla på veterinären. Corticostereoider har olika styrka och det är vid långtids behandling som normal vävnad kan bli svag. Örat hade förmodligen spruckit oavsett kortisontabletterna. Dessutom så släppte smärtan för hunden när örat sprack och trycket försvann. Hunden hade ju haft blodöra ett tag om jag förstod det hela rätt. Du kanske skulle ha kontaktat vet lite tidigare och inte väntat till helgen?

Jag tycker det verkar som vissa gärna skyller allt på vet. Jag får den uppfattningen att denna vet inte hade så många alternativ annat än att försöka hitta ett sätt att minska smärtan för hunden med vad du hade till hands. Vad tycker du att hon skulle ha gjort för att inte bli kallad jä*** veterinär? :confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Har en snart ett årig jack russel tik... köpte henne som 14v valp och ngr dgr efter hemkomsten så fick hon oerhörd klåda i öronen... hon...
Svar
11
· Visningar
5 652
Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 612
Senast: Fibusen
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 481
V
Hundhälsa Nu behöver jag eran hjälp här, kära bukefalister:) Har en rottis hane på 11månader, som för drygt en månad sedan fick ett sk...
Svar
10
· Visningar
2 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka