Veterinär före alternativ behandling

the_connemara

Trådstartare
Ställde frågan mitt i en annan tråd men det är nog enklare att göra en egen tror jag. Vet dock inte om rubriken är helt korrekt?

Frågan gällde koll hos veterinär vs. kiropraktor/massör/ET mm alternativa behandlingar (om det nu kallas alternativa?). Om hästen är halt/skadad/dålig på någotvis är det förhoppnignsvis för de flesta självklart att man åker till veterinären och sedan, utefter vad veterinären säger, använder div andra metoder som komplement.

Men om man har en frisk och fräsch häst som fungerar problemfritt och som man bara vill rutinkolla, hur ska man göra då? Hur gör ni?

Om jag tar min unghäst som ex så har han vart på rutinkoll som 4-åring och som 6-åring i samband med att tänderna kollas (1 g/år). Däremellan har en kiro kollat honom en gång och en massörstudent masserat ett antal gånger när han var yngre (nu 7 år). Han har alltid varit problemfri både hos vet/kiro/massör och även ridmässigt/träningsmässigt.

Hur gör man med en sådan? Hade jag vart stenrik hade jag ju gärna åkt till vetten i tid och otid och komplementerat med div andra grejer för att ha stenkoll. Men om man ser lite realistiskt på det hela?

Jag hade tex gärna gjort en rutinundrsökning hos vetten 1 g/år i samband med tänderna och haft en kiro som kollade efter 6 månader igen. Lite massage däremellan. Men då kommar ju de flesta behandlingarna vara rätt långt ifrån vettkollen? Är det ok så länge man inte stöter på problem (ridmässigt/tävlingsmässigt/vad det andra behandlarna upptäcket osv)? Och vad är eg problem?

Senast ändrad:
Sv: Veterinär före alternativ behandling

Om jag har en häst som inte uppvisar skador eller misstänks vara sjuk på annat sätt, så anlitar jag det jag tror är behövligt för en rutinkontroll utan att börja med veterinär. Skulle min bedömning vara felaktig så är i så fall de jag brukar anlita såpass seriösa att de skulle hänvisa mig vidare till klinik om sådant behov finns.

Hästen :p Jag är iaf inget sådant proffs på hästar att jag ser/känner allt som kan bero på andra grejer än min kasshet som ryttare så jag har gärna koll mha experter på området :) Men man (elelr jag iaf) vill ju komma åt helheten "lite enkelt" utan att behöva åka till alla typer av behandlare varenda gång flera gånger i månaden om man säger så.

Frågan gällde koll hos veterinär vs. kiropraktor/massör/ET mm alternativa behandlingar (om det nu kallas alternativa?). Om hästen är halt/skadad/dålig på någotvis är det förhoppnignsvis för de flesta självklart att man åker till veterinären och sedan, utefter vad veterinären säger, använder div andra metoder som komplement.

Tyvärr inte en självklarhet med tanke på vad man kan läsa i många trådar här på Buke.

Men om man har en frisk och fräsch häst som fungerar problemfritt och som man bara vill rutinkolla, hur ska man göra då? Hur gör ni?

En årlig hälsokontroll hos veterinär där man kollar tänder och allmän status är väl utmärkt. Jag tycker också att regelbunden massage är bra i förebyggande syfte för att musklerna ska hålla sig mjuka och fina. Då kan man också tidigt upptäcka om hästen börjar sätta spänningar någonstans.

Liknande trådar

Hundhälsa I början av förra sommaren började min 1½ år gamla borzoi att slicka sig mycket om tassarna. I samband med att vi gjorde...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 448
Senast: Is
·
Hundhälsa Nu är jag nära paniken. Prinsessans juvertumörer växte och behövde åtgärdas. I samband med det blev veterinären upprörd över hennes...
Svar
18
· Visningar
2 959
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola

Hund, Katt, Andra Djur