Veterinär får inte behandla .......

Sv: Veterinär får inte behandla .......

Läste inte hela artikeln, men man kanske kan skriva in i kontraktet (på boxen/lösdriftsplatsen) att stallägaren har rätt att tillkalla veterinär i akut fall till hästen?
Själv känner jag mej trygg då 'vår' veterinär 'känner' både mej och stallägaren och skulle absolut inte vägra om min stallägare kontaktade honom i akutfall för min häst.

Ja, jag har ju alltid sagt till min stallägare att är det något riktigt akut så det inte finns tid att vänta på mig så är det bara att ringa - inga problem vi har ju honom försäkrad.

Men man kan ju undra, i och med det som min vette råkade ut för, om veterinären kan godkänna det som jag och stallägaren kommit överrens om?

Det hela verkar ju lite "luddigt" och det finns tydligen olika åsikter

Men det måste ju funka om man skriver ett avtal/fullmakt att stallägaren har rätt att tillkalla veterinär mot ägarens bekostnad i akuta fall?

Nåt att tänka på att lägga till i kontrakt om man någon gång ska hyra ut stallplats kankse :)

Ja kanske, jag vet inte ..... Det borde ju gå.

Men man trodde ju att det inte var några problem eftersom ett djur inte ska lida i onödan. Men men ...... får nog ringa vetten och höra.

På alla stallar jag har arbetat eller haft min hast uppstallat, har detta varit med i kontraktet, at stallagare har rett att tillkalla vet mot agarens bekostnad, om denna inte ar at få tak på.. Aldrig varit någon som har satt seg imot detta...

Hm, satt och kollade på min veterinärs hemsida och hittade det här som gör mig lite fundersam: (artikel som kan ta en stund att läsa) http://www.equimed.se/aktuellt/Veterin%E4rer%20f%E5r%20inte%20ingripa%20akut.pdf

Hur ska man lösa det här egentligen? Om stallägaren t ex hittar min häst skadad och de inte får tag i mig - hur gör man då?

Det där är både bra och dåligt, hamnar man i den situationen att hästen behöver akut vård och dom ej får tag i mig, så önskar jag att stallägaren tar saken i egna händer och godkänner vård, hon känner veterinären väldigt väl det råkar vara Ursula Palm (från artickeln) och även hennes kollergor så jag tror inte det skulle vara några problem.

Sen har jag alltid telefonen på dygnet runt, samma med min pappa, har även angett min mammas nummer som oxå är på dygnet runt så någon bör dom ju få tag i...mina föräldrar brukar i regel veta var jag och min sambo är eftersom vi oftast lämnar hunden hos någon av dom så når dom oss ej på telefon så hittar dom oss ändå.

Jag vägrar aldrig vård av mina hästar vilket ALLA vet så skulle det vara så så ger jag "fullmakt" till den som är där vid tillfället att tillkalla veterinär oavsett kostnad, jag vill dock inte att dom avlivar mina hästar utan att jag är på plats om det ve och fasa skulle vara så illa.

Där jag stod innan, hade stallägaren kontaktat en veterinär och frågat hur det låg till. det råd hon fick av vet var att alla hästägare skrev en fullmakt och lämnade till henne som hon kunde visa upp om det var så att hon inte fick tag i hästägaren.

Så en fullmakt, med ditt namn, hästens namn och stallägarens namn och att stallägare får tillkalla bvet som får utföra akut behandling på hästägarens bekostnad om man inte får tag i hästägaren.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 459
Senast: Efwa
·
Hästvård 22-årigt sto, hoppad hela sitt liv på ganska hög nivå tills för några år sedan då ny ägare "skolat om" hästen till dressyrhäst...
2
Svar
23
· Visningar
4 222
Senast: Jenny85
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar