Veterinär eller inte?

Lona

Trådstartare
Vid en sårskada, när bedömer ni att det behövs sys eller annan veterinärvård?
Vi dividerade i stallet igår eftersom en av hästarna sannolikt fått en spark och ett jack på nosryggen. Jag hade tagit ut vetten om det var min häst, ägaren valde via telefon att inte göra det och idag är han bättre men han kunde nog behövt smärtstillande om inte annat. Infektionsrisken är ju dessbättre inte så stor så här års.

Sv: Veterinär eller inte?

Är skadan äldre än ett par timmar så är det ju knappt lönt att sy såvida den inte är gigantisk.
Jag har alltid lite smärtstillande hemma och har jag inte det finns det nästan alltid djävulsklo och vanliga värktabletter så just på den fronten klarar jag mig.

Jag tar egentligen bara ut veterinären för akuta åtgärder jag inte kan göra själv annars åker jag hellre till kliniken.

Om jag trodde att det skulle behöva sys hade jag ringt veterinären, och rådfrågat om inte annat. Har det gått så lång tid att det inte kan sys hade jag nog antingen tagit hand om det som ett vanligt sår, eller ringt och rådfrågat även då - beroende på hur det ser ut.

Jag bor dryga 5 mil från veterinärstationen och de tycker det är hemskt långt att åka hit så de kommer inte gärna ut... :confused: (Då ringer jag ändå grannkommunen eftersom den distriktare som tillhör min kommun finns 15 mil bort... Privata finns inte.)

Jag bor ju väldigt nära Ultuna så det är inga problem att ringa hit ambulatoriska, men det ska till ett rejält sår då som sitter knasigt/farligt nära led eller ögon typ. Annars tvätta med tvål o vatten och hålla koll.

Jag hade ringt och rådfrågat veterinär utifrån hur såret såg ut, men spontant så känns det som det är väldigt svårt att sy ett sår på nosryggen, huden är för tunn och det finns inget annat än ben under, stor risk att det bara trasar sönder mer istället.

Smärtstillande känns som en underlig fråga vid den typen av sår, är skadan så stor att hästen inte ens vill äta bör den absolut in till klinik, men annars hade jag bara hållit såret under uppsikt och petat minsta möjligt i det. Överdriven sårvård är av ondo och gör mer skada än nytta.

Om såret är djupt eller brett eller riskerar att bli ful ärrvävnad av så tar jag ut veterinär för att sy, hände när min häst rivit upp världens rivsår ovanför ögat en gång, en annan gång på ett ben där det var som en flik. Annars småsår eller sånt som inte verkar 'sybart' sköter jag själv.

Hej!

På sårskador tar jag ut veterinär när jag inser att jag själv inte kan ta hand om det. Dvs om det är ett riktigt smutsigt sår, sår som behöver sys eller lednära sår som kan ha hamnat i leden.

Annars brukar jag oftast inte störa. Jag kan ringa och rådfråga, vi har tom en man kan skicka bilder till!

Sår i ansiktet har jag fått lära mig läker snabbt och lämnar oftast inga fula ärr eller andra problem.

/Lavinia, som tog ut veterinär för sår i höstas... Vet. höll med om att det var rätt gjort!

Sår som har fickor är jag försiktig med och vill gärna ha kollat så det kan sättas drän om det behövs. Sitter det på svåra ställen tar jag också ut, men mycket klarar jag själv.

Angående smärtstillande så tror jag att han hade redigt ont, inte för att själva såret var så stort men träffen i sig var nog inte att leka med. Han åt/äter, men långsammare än vanligt. Han var helt klart allmänpåverkad i torsdags.
Nu ett par dagar senare är det egentligen inte såret vi är bekymrade över utan ögat en bra bit därifrån som är lite svullet och att han inte vill öppna det helt hela tiden. Han KAN öppna det men frampå em sjunker det ihop.
Får se hur han ser ut på måndag, ögon skall man ju vara rädd om även om han redan är blind på det ögat (vilket antagligen är anledningen till att han blev träffad, han såg nog inte sparken komma så att säga).

*KL*
Tack för era svar :) !

men alltså.... först skriver du om ett sår på nosryggen och nu är det alltså ögat som är påverkat? jag hade definitivt tagit ut vet om det varit ögat och att han är påverkad och inte kan öppna det/står och kisar! Blind eller inte - kan bli stora problem om han är sparkad så att ögat tagit skada.

Ja men det står ju "ögat som är en bra bit därifrån" - från såret alltså. Är det då inte svullet till å börja med är det nog inget man tänker på.

Jag tar ut vet om det är lednära sår, sår som behövs sy, eller om hästen verkar ha ont. Annars klarar jag mig. Kan klippa hudflikar osv om det hänger hud eller blir små fickor, sånt har jag inget problem med.

Nej, det var inte svullet från början. Hans ägare var ute idag, det är hennes beslut. Han är dock pigg och glad nu, det var i torsdags när han precis fått smällen som han var allmänpåverkad, annars hade jag givetvis ringt vetten oavsett vad ägaren sade.

Sår som jag tycker ser ut att behöva sys eller sår som ser infekterade ut, skulle föranleda veterinärkontakt. Jag har som tur är, aldrig behövt ta den hjälpen.
Rengöring med vatten och tvål, luftning. Så lite interferens som möjligt men noggrann övervakning är hur jag i övrigt tar hand om sår.
När det finns en torr sårskorpa, rör jag inte såret. Däremot kollar jag så det inte blir värmeökat eller för mjukt som tecken på abscessbildning.
Sårskorpan får vara i fred även om det fastnar lite skräp på ytan. Jag tycker att det är onödigt att öppna såret igen när det har torkat.

I den situation du beskriver, är det ju inte ens säkert att det svullna ögat har med sparkskadan att göra.

så det går inte att ringa veterinär i ett senare skede, om hästen inte vill öppna ögat?

Klart smärtstillande kanske hade vart snällt direkt efter sparken men det kanske man hade kunnat få på recept utan att ta ut vet (?) ... Jag menar inte så konstigt hästen är allmänpåverkad efter en spark på huvudet. Även hästar borde väl kunna få liknande vår hjärnskakning.
Räcker ju med att hästar slår i sitt egna huvud i diverse saker å ser groggy ut för att man ska förstå det, men jag hade nog inte heller tagit ut vet på det du beskriver.

Allt som rör ögonen kontaktar jag veterinär för omedelbart, hade inte spelat ngn roll om hästen var blind på ögat eller inte. Att ringa och rådfråga går alltid, men ögon ska man se upp med.

Såret i sig tror jag inte det finns ngt skäl till oro för, men ögonproblem tycker jag absolut ska kollas upp.

Vid en sårskada, när bedömer ni att det behövs sys eller annan veterinärvård?
Vi dividerade i stallet igår eftersom en av hästarna sannolikt fått en spark och ett jack på nosryggen. Jag hade tagit ut vetten om det var min häst, ägaren valde via telefon att inte göra det och idag är han bättre men han kunde nog behövt smärtstillande om inte annat. Infektionsrisken är ju dessbättre inte så stor så här års.

:rofl::rofl:
Nu förstår jag äntligen det fetstilta i startinlägget och vart du ville komma..

Svaret är naturligtvis att det endast är veterinären som kan bedömma om det behöver sys eller annan veterinärvård ska utföras.

Så vida nu inte veterinärer i denna tråd har svarat (vilket inte framgår) så är tråden som sådan helt oförstående förutom trådstartarens egen uppvisning av god hästkunskap. Jag hade tagit ut vetten om det var min häst

Jag förstår inte många av dagens hästägare och deras direkta delgivande av empati för att inte störa veterinärer främst på jourtid.

:Jag förstår inte många av dagens hästägare och deras direkta delgivande av empati för att inte störa veterinärer främst på jourtid.

Tja, det är ju.. omtänksamt på sitt sätt, men det är ju det de är till för. Att störas, alltså, och bedöma en skadas allvarlighetsgrad.

Jag tycker att det vore förnuftigt att kontakta veterinär när man
1) är osäker på om det behövs veterinärvård
2) säker på att det behövs veterinärvård

Man kan inte se på ett sår om det finns fickbildningar eller om något vitalt skadats. Och man kan inte säga att ett sår som är äldre än några timmar (eller vad som nu skrivits i tråden) inte KAN sys, klart det kan! Det räknas däremot inte längre som ett rent sår och kan kräva dränering och ibland kompletterande medicinsk behandling.

Många sår kan behöva rensas upp, hudflikar klippas bort osv för att underlätta läkning. Sådant är inte heller lätt att bedöma.

Tja, det är ju.. omtänksamt på sitt sätt, men det är ju det de är till för. Att störas, alltså, och bedöma en skadas allvarlighetsgrad.
Många sår kan behöva rensas upp, hudflikar klippas bort osv för att underlätta läkning. Sådant är inte heller lätt att bedöma.

Min uppfattning är att det är bättre att kontakta veterinär en gång för mkt än att leka själutnämd expert som i grunden avspeglar sig enbart bero på ekonomiska aspekter för stunden.

Anser du själv att det är förknippat med god hästvård, framför allt håller sig inom svensk djurskyddslag att leka självutnämd veterinär???

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 125
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 668
Senast: Reville
·
Hästvård Kompisen har sina hästar i ett stall där stallägaren inte bryr sig om sina hästar o kompisen är inte jätteerfaren hästägare heller. igår...
Svar
7
· Visningar
2 620
Senast: Centaur
·
Hästvård Veterinären kommer ut på måndag, men ibland känner man ju att det saknas info/vissa grejer utesluts liteväl fort, så tänkte fråga er VAD...
Svar
1
· Visningar
681
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka