Veterinär eller equiterapeut?

T

Tess82

Jag tänkte att jag skulle kolla igenom mitt varmblod. Inte för att jag ska sälja utan vill bara kolla att hon är fräsch.
Vem får man ut mest av...vet eller equiterapeut?

Sv: Veterinär eller equiterapeut?

Om det hade varit jag så skulle jag först ta ut "min" ET. Jag har väldigt stor förtroende för henne och hon skulle garantera se på hästen direkt om inte allt var som det skulle och sedan i fall det behövdes boka tid på klinik för undersökning av veterinär.

För mig konstig frågeställning. Det går väll inte att jämföra en veterinär och en ET:confused:

Etiska regler för professionella Equiterapeuter
1. I en likhet med gällande förbundsstadgar skall alla Equiterapeuter vara ansvarsförsäkrade. Försäkringspremien skall betalas via förbundet, och skall vara kassören tillhanda senast av styrelsen fastställd förfallodag.

2. Equiterapeut har tystnadsplikt.

3. Equiterapeut är skyldig att föra journal.

4.

Equiterapeut får endast behandla tillstånd inom hästens rörelseapparat, vilka bör föregås av en veterinärundersökning.

5. Equiterapeut skall endast utföra behandling på grundval av fastställd diagnos.

6. Equiterapeut skall ej ge behandling med terapeiformer som ej ingår i förbundets utbildningsplan.

7. Equiterapeut har fullt ansvar för utförd behandling, så även för eventuella medhjälpare.

8. Equiterapeut har vid förekommande felbehandlingar egen rapportskyldighet till disciplinnämnd. Disciplinnämnd skall erhålla erforderliga journaler och handlingar senast två veckor efter anmaning.

9. Equiterapeut bör ej uppsöka virusdrabbade fall.

10. Equiterapeut skall uppträda på ett för förbundet föredömligt sätt och skall i alla stycken vara solidarisk med sin yrkeskår.

11. Equiterapeut skall i samband med behandling följa gällande dopingregler och informera hästägare/tränare om desamma.

VID ÖVERTRÄDELSE AV DESSA REGLER KAN EQUITERAPEUT PÅRÄKNA EFTERGIFT
I DEN OMFATTNING DICSIPLINNÄMND FINNER LÄMPLIG.

För mig konstig frågeställning. Det går väll inte att jämföra en veterinär och en ET:confused:

Det beror väl lite på vad man är ute efter?

Har man en sjuk/skadad häst är det alltid veterinär först som gäller men om man har en frisk häst som man vill kolla igenom för säkerhet skull så är jag övertygad om att en duktig ET kan konstatera att hästen är fräsch.

Är hästen inte skadad eller halt så skulle jag tagit ut en ET, annars vet.

Ja jag är bara ute efter att se att hon inte är stel i muskler etc.

Då skulle jag säga att en ET är ett bra val.
Sist jag hade ute "min" ET, bara för att kolla för säkerhets skull, så sa hon, efter ha tittat och klämt både här och där, att hästen var i jättefin form och jag behövde inte ens betala för besöket. Då blir man väldigt glad.

Vet du vilken ET du ska anlita, har du egna eller andras erfarenheter och referenser?

Ja jag är bara ute efter att se att hon inte är stel i muskler etc.

då tycker jag absolut att en equiterapeut är det bäst valet. Dem är ju väldigt duktiga på muskler och rörelse apparaten. Men om hästen är halt eller sjuk så ska man alltid ringa en veterinär men är det muskel problem eller liknade så är et jätte bra!

ET.

Om något problem upptäcks vid ET´s undersökning bör dock veterinär kopplas in för att få en korrekt diagnos.

Men för att känna igenom stelhet, snedhet, skillnader i muskulatur osv tror jag faktiskt att en ET eller kanske massör är bäst lämpad.

Mvh Judas...

ET.

Om något problem upptäcks vid ET´s undersökning bör dock veterinär kopplas in för att få en korrekt diagnos.

Men för att känna igenom stelhet, snedhet, skillnader i muskulatur osv tror jag faktiskt att en ET eller kanske massör är bäst lämpad.

Mvh Judas...

Tillåt mig att småle, det fetmarkerade.:rofl::rofl::rofl:

Det beror väl lite på vad man är ute efter?

Har man en sjuk/skadad häst är det alltid veterinär först som gäller men om man har en frisk häst som man vill kolla igenom för säkerhet skull så är jag övertygad om att en duktig ET kan konstatera att hästen är fräsch.

Om jag känner att hästen inte är fräsch, så konsulterar jag först och främst en veterinär. Hur vet man att hästen är frisk om den inte känns fräsch?
Känns den däremot fräsch så behöver man väll ingen som bekräftar detta:confused:

ET.

Mvh Judas...

Alla veterinärer är inte kassa på att upptäcka och behandla detta.

Om jag känner att hästen inte är fräsch, så konsulterar jag först och främst en veterinär. Hur vet man att hästen är frisk om den inte känns fräsch?
Känns den däremot fräsch så behöver man väll ingen som bekräftar detta:confused:

Hästen kan ju ha småskavanker som man inte behöver anlita veterinär till men som en ET/ massör kan släppa spänningar på, helt enkelt om den sitter fast någonstans.

Om du har en låsning/spänning i nacken/ryggen, går du till läkare & får recept på muskelavslappande eller till en kiropraktor & får "grejjerna" på plats igen?

Förhoppningsvis känner man sin häst utan & innan, och vet vad hästen behöver för dagen.

veterinär först och ET sedan. En seriös ET vill ju att hästen ska kollas igenom av en vetrinär först.

En kiropraktorutbildad vetrinär:idea: Ja kanska inte så bra svar då dessa inte finns så många av. Såg att du bor i en annan del av sverige än jag...Men i Gbgs trakten finns en vet med kiropraktor utb.

Brukade kolla upp min häst någongång om året med dels vet och fysioterapeut. Men vetrinären brukade inte hitta något (o glad är väl jag för det) medans fys brukade hitta lie smått o gått. Åtgärdades inte det så kanska vet fått mer att göra...:o

Då min fys. inte hade tid med min häst sökte jag efter ett annat alernativ och hittade denna vet som då kan kolla upp båda bitarna:banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
349
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
707
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
821
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka