Veterinär Besiktning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Icsi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 729
I

Icsi

Kan hästar med eksem och mycket ''kli'' i man och svans inte bli godkända på veterinär besiktning?

Sv: Veterinär Besiktning

Det beror på vad du menar med godkänd.
Veterinären kommer ju att skriva in hur hästen ser ut för dagen i intyget. ÄR den sårig och har skadadhud kommer det att stå det i i intyget.

Jag menar att en häst måste väll bli godkänd i sitt veterinär intyg för att få säljas?

Veterinärbesiktningen går ut på att hitta eventuella anmärkningar på hästen.

Köparen bestämmer sedan utifrån veterinärbesiktningsintyget om denne vill köpa hästen eller avstå.

Eventuella anmärkningar kan bidra till att man inte kan försäkra hästen utan reservationer. D v s man får ingen ersättning (såväl veterinär- som livförsäkring) för något som rör den aktuella anmärningen. Det kan alltså bli OERHÖRT dyrt att äga en häst med besiktningsanmärkning.

I vissa fall kan köparen besluta sig för att ändå köpa hästen, trots att det finns anmärkningar. Då brukar man sänka priset lite för att kompensera för detta. Givetvis beroende på vad anmärkningen gäller.

Har hästen exem och kliat sig kommer veterinären att anmärka på detta. Få köpare är intresserad av en häst med exem då detta innebär mycket arbete, lidande för hästen och stora kostnader.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 614
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
982
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På fredagsförmiddagen var det besiktning för fälttävlanshästarna som ska starta under OS i Paris. Alla svenska hästar gick igenom...
Svar
0
· Visningar
138
Senast: Gunnar
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat