Veterinärräkningar för foderhäst

Det är alltid en risk att investera pengar. Särskilt om man inte lägger sig vinn om att kontrollera skicket på varan.

Jag vidhåller att besiktningen visar en ögonblicksbild. Hur rättvisande beror på veterinärens skicklighet. Det är samma sak med en bil. Den kan rasa på vägen hem från bilprovningen.
Har man inte röntgensyn så går det inte att kontrollera en hästs inre. Och nej, alla led och senskador syns inte med blotta ögat oavsett hur skicklig veterinären är.
 
Har man inte röntgensyn så går det inte att kontrollera en hästs inre. Och nej, alla led och senskador syns inte med blotta ögat oavsett hur skicklig veterinären är.

Mycket, om än inte allt, går att få fram symptom på. Svårböjd t ex betyder absolut defekt in i min bedömning. Däremot säger det inget om vad som är fel, bara att något inte är som det ska.

Det går alltid att fördjupa en undersökning med UL, röntgen etc om man önskar. MEN det en veterinärbesiktning visar är fortfarande en ögonblicksbild av skicket på hästen. IDAG, JUST NU, är hästen symptomfri. Vilket kan vara intressant att veta, särskilt om hästen redan är igång på en nivå man är intresserad av att hålla.
 
Mycket, om än inte allt, går att få fram symptom på. Svårböjd t ex betyder absolut defekt in i min bedömning. Däremot säger det inget om vad som är fel, bara att något inte är som det ska.
Säg det till dom hästarna som inte visar symptom och där det inte syns utåt. Tro det eller ej så kan en häst gå igenom ett böjprov utan synliga problem. Det finns hästar som biter ihop väldigt när det kommer till att visa obehag. Sen finns det även friska hästar som ogillar böjprov som är svåra av den anledningen.
IDAG, JUST NU, är hästen symptomfri. Vilket kan vara intressant att veta, särskilt om hästen redan är igång på en nivå man är intresserad av att hålla.
Symptomfri ja, men inte frisk. Och det är en frisk häst man vill köpa. Har sett för många i stallen jag stått på som tävlat på en relativt hög nivå, hästen börjar visa symptom på att något är galet, dom sänker nivån tillfälligt men hästen är ännu igång fullt ut och säljer den för alldeles för hög summa. Det är fult som attan men det är så många gör och dom felen går långt ifrån alltid att upptäcka på en vanlig besiktning.

Så det är långt ifrån säkert att köpa en häst även om den är i full kondition. Man kan inte lita på någon när det gäller hästköp, då är man jäkligt naiv om man ska tro att hästen klarar nivån dom säger att den ligger på konditionsmässigt. Dock så kan man ju minimera riskerna när man köper häst dock och det gör man ju självklart genom att köpa en häst som iallafall inte varit avställd ett år.

Så nej, en besiktning utan röntgen osv skulle jag aldrig göra, jag hade tur när jag köpte min förra häst, sån tur lär jag inte ha igen. Har sett såpass mycket nu också att en besiktning inte säger ett dugg om hästens friskhet. Bara att den för dagen inte är halt.
 
Men vad är det du vill ha fram? Att ingen någonsin ska besiktiga för det är bara bluff och båg?

Jag tycker inte en besiktning är onödig. Jag tycker det visar precis det som går att visa - hur hästen f n mår. Det visar besiktningen. Vill man veta mer får man t ex röntga.
 
@Grazing

Nu består en häst av betydligt mer än ben. Hjärta och lungor tex, hade inte jag valt att besikta utan bara röntga den häst jag skulle ha köpt hade jag stått med en häst som har hjärtfel, ett ganska allvarligt dessutom.
 
Men vad är det du vill ha fram? Att ingen någonsin ska besiktiga för det är bara bluff och båg?

Jag tycker inte en besiktning är onödig. Jag tycker det visar precis det som går att visa - hur hästen f n mår. Det visar besiktningen. Vill man veta mer får man t ex röntga.
Verkligen inte. Men man ska vara medveten om riskerna. Att påstå att man besiktigar och sedan är allt som det ska är fel. Att påstå att en besiktning säger att hästen är frisk är fel.
 
@Grazing

Nu består en häst av betydligt mer än ben. Hjärta och lungor tex, hade inte jag valt att besikta utan bara röntga den häst jag skulle ha köpt hade jag stått med en häst som har hjärtfel, ett ganska allvarligt dessutom.
Klart man ska besiktiga hästen. Varför skulle man inte göra det?

Men att påstå att en besiktning säger om hästen är frisk eller inte, så är det inte. Möjligtvis bara att hästen för dagen är symptomfri för tillfälligt. Sen vad det finns för förslitningar osv har man ju ingen aning om.

Det är en risk att köpa häst helt enkelt och det går aldrig att försäkra sig om att den man köper är frisk. Det bästa är att ha hästen på foder ett år och träna och rida som man vill för att se om hästen håller för det, men det är ju inte många som lämnar hästar på foder längre, speciellt inte dyrare hästar.

Men det jag menar är att en vanlig besiktning inte behöver säga ett dugg om hästens hälsa vad gäller förslitningar och skador.
 
Klart man ska besiktiga hästen. Varför skulle man inte göra det?

Men att påstå att en besiktning säger om hästen är frisk eller inte, så är det inte. Möjligtvis bara att hästen för dagen är symptomfri för tillfälligt. Sen vad det finns för förslitningar osv har man ju ingen aning om. Det är en risk att köpa häst helt enkelt och det går aldrig att försäkra sig om att den man köper är frisk.

Men det är det ingen som påstått heller.
Även om du röntgar från topp till tå kan hästen bryta benet i hagen dagen efter
Som lovis skriver, att köpa en häst är en risk, alltid.
 
Men det är det ingen som påstått heller.
Även om du röntgar från topp till tå kan hästen bryta benet i hagen dagen efter
Som lovis skriver, att köpa en häst är en risk, alltid.
Fast jag pratar inte om olyckor nu utan förslitningar och skador som hästen har som den ändå kan vara symptomfri med för tillfället men som dyker upp efter ett tags arbete. Oavsett hur skicklig veterinären är så kan man aldrig vara helt lugn bara för att hästen gått igenom en besiktning.

Jag hade inte köpt häst igen utan att röntga hästen, även om inte ens det behöver betyda något. Och om man hittar något är det ju inte heller säkert att det påverkar hästen ens så risken finns ju även att man missar en trevlig individ på det sättet.
 
Fast jag pratar inte om olyckor nu utan förslitningar och skador som hästen har som den ändå kan vara symptomfri med för tillfället men som dyker upp efter ett tags arbete. Oavsett hur skicklig veterinären är så kan man aldrig vara helt lugn bara för att hästen gått igenom en besiktning.

Fast om hästen har en förslitningsskada och det uppkommer efter ett tags arbete , då har ju hästen vilat ett tag innan besiktningen. Något som enligt försäkringsbolaget faktiskt inte är tillåtet men trix som många oseriösa hästförsäljare använder sig av. Eller så har den varit smärtlindrad under besiktningen.

Så för att vara riktigt säker räcker det inte att röntga utan man ska ta ett blodprov oxå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp