Sv: Vetekli

Varför bör havremängden halveras när man ger kli?

Nu ger inte jag havre till "min" (foder-)häst, då han blir knäpp av det men vill veta i alla fall. :D

En gissning är att det beror på calcium/fosfor förhållandet, havre innehåller liksom vetekli mer fosfor än calcium.

En gissning är att det beror på calcium/fosfor förhållandet, havre innehåller liksom vetekli mer fosfor än calcium.

Aha. På så vis. Det är ju bra att veta, men man upptäcker nog det när man sedan fodrar med havre och kli samtidigt. ;):laugh: Jag kan ju tilläga att jag inte visste att så var fallet, lika så när det gäller betfor och kli.

Aha. På så vis. Det är ju bra att veta, men man upptäcker nog det när man sedan fodrar med havre och kli samtidigt. ;):laugh: Jag kan ju tilläga att jag inte visste att så var fallet, lika så när det gäller betfor och kli.

Jag vet inte om du läst mitt tidigare inlägg i tråden angående fosforen i vetekli, man måste tänka på att den till största delen inte är tillgänglig för hästen!

Klistar in från tidigare svar:
Nackdelar enligt Den Store Foderbog är:

Det låga kalciuminnehållet och det höga fosforinnehållet ger en obalans i fodrets kalcium, fosfor förhållande. 90% av fosforinnehållet i kli är bundet till fytin och otillgängligt för hästen. Fytin binder fodrets kalciuminnehåll och nedsätter ytterligare kalciumupptagningen i den samlade fodermängden. Det kan medföra tillväxtstörningar, ledproblem, eller mag-tarmproblem om man inte tillsätter förökade mängder kalcium till fodret.

Det är inga problem att fodra med vetekli, betfor och havre/korn samtidigt! Det viktiga ÄR att ha analys på sitt grovfoder och att utgå ifrån denna.

Vetekli har mkt bra dietiska egenskaper liksom betfor, Vetekli innehåller mkt B-vitamin också. Vetekli innehåller förhållandevis mkt fosfor(p), och Betfor Calcium(Ca). Ger man mkt spannmål får man kanske lite för mkt fosfor i foderstaten, vilket kan uppvägas av mängden betfor som man ger.

Vetekli är bra för magen, pälsen och hullet.

Jag ger ca 0.3 kg/häst och dag, ca 1 krafftskopa torr vetekli som blöts upp lte innan fodring.

Jag har analyserat grovfoder och räknar foderstater på alla mina hästar.
Dom äter lite oloka kraftfoder beroende på behov och arbete, dräktighet/digivning eller föl/unghästar. men Foderstaten komletteras ofta av Lucern som har ett högt Ca innehåll och då passar ett komplement av vetekli in.

Ännu bättre värden och dietiska egenskaper har vetegroddar, men de är betydligt svårare att få tag i, tyvärr:mad:

Du måste räkna på det utifrån din grovfoderanalys! Samt din hästs kroppsvikt/arbete/dräktighet etc. Går inte att svara så häst generellt på internet utan att ha sett din analys, vad du ger din häst för övriga fodermedel, din hästs arbete etc. Alltså: Frågan går inte att besvara på ett korrekt sätt! Men hypotetiskt skulle svaret på frågan kunna vara ja, om du har mina analysvärden, mina hästar och mitt dräktiga sto och mina uträknade foderstater utifrån vad mina hästar väger/ras/hull/temperament/arbete/tillägg för dräktighet/digivning etc etc

Men du måste ta en Hö analys och utifrån detta uppskatta din hästs vikt/arbete och därefter lägga på lämpliga kraftfodermedel utifrån de som saknas i din foderstat efter det att du lagt till den högiva du anser lämplig utifrån analysen och det arbete din häst beräknas utföra, samt ev hull, dräktighet, etc

Samma svar till dig som till ovanstående. Samt ett tips! Köp och läs böcker skrivna av bla Christina Planck om hästens näringsbehov och utfodring! Finns senaste uppdatering iform av ett mindre häfte också att komplettera med, Kanske finns att beställa via SLU.

Att man ska räkna utifrån sin grovfoderanalys det trodde jag dom flesta tog för givet. Men om vi leker med den tanken nu att jag räknat ihop en foderstat med just dessa fodermedel och att det stäömmer in på min häst. Alltså jag ger betfor, lusern och vetekli. Skulle dom då jämna ut varandra med sina värden? När det ena är för högt och det andra lågt i en grej så kan man plusa ihop dom och det blir bättre värden?! Eller?

Vet inte om det går att svara på egentligen, eftersom att jag inte har någon sådan foderstat och ej heller någon exempelgiva för detta. Men skulle de olika värdena i de olika fodren kunna väga upp varandra?

Fast det är klart, det finns ju olika lusern. Och säkert en massa olika märken av det andra också. De flesta har nog olika värden...!

Det blev komplicerat nu för min trötta hjärna.

Vet inte om jag ska ursäkta min fråga och låta oss gå vidare i vetekli-informationen...:bump:

Nackdelar enligt Den Store Foderbog är:

Det låga kalciuminnehållet och det höga fosforinnehållet ger en obalans i fodrets kalcium, fosfor förhållande. 90% av fosforinnehållet i kli är bundet till fytin och otillgängligt för hästen. Fytin binder fodrets kalciuminnehåll och nedsätter ytterligare kalciumupptagningen i den samlade fodermängden. Det kan medföra tillväxtstörningar, ledproblem, eller mag-tarmproblem om man inte tillsätter förökade mängder kalcium till fodret.

Det stämmer kanske men är det inte lite konstigt att man vid foderstatsberäkningar rekommenderas att ge hästen vetekli om fosforinnehållet är lågt?!?

är det inte lite konstigt att man vid foderstatsberäkningar rekommenderas att ge hästen vetekli om fosforinnehållet är lågt?!?

Jo, det är okunnigt att rekommendera det annat än i situationen med extrema absoluta halter av kalk (som man vill få ner). De som gör det har inte läst ”Den store foderbog” av Nanna Luthersson eller de studier hon baserar sig på. HH

så man måste alltså böäta vetekli innan man ger det till sin häst

*kl*

vad är det för skillnader på vetekli jämfört med krossad vete?
förutom just utseendet såklart, tänkte mer på näringsmässigt då :)

Vetekli är, precis som namnet säger, krossat kli (dvs skalet på vetekärnan). Krossat vete antar jag är hela vetekorn som man krossat..

trådkap..

är vetekli och riskli istortsett sammasak?:confused: eller kan man ge lite av båda? idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka