E

Em_E_liE

Jag skulle vara otroligt tacksam om ni här på buke kunde hjälpa mig med information ang. vetekli.

Jag vill veta allt! Och gärna era omdömen om det, för- och nackdelar.

Analys, eller "vanliga" värden på vetekli är också mycket intressant.

:bump:

Sv: Vetekli

Kan väl ge ett halvbra svar. Vet bara att det är bra för svårfödda hästar som behöver gå upp i vikt och även de lite "kräsnare" då det ska smaka bra. Annars så är det billigt och funkar lika bra som färdigfoder för hästar som behöver gå upp vikt, iaf av de erfarenheter jag har av det. Måste blötläggas...

Kanske är sånt som du redan visste, men det stod att du ville veta allt, så det här ganska duger :)

Nackdelar enligt Den Store Foderbog är:

Det låga kalciuminnehållet och det höga fosforinnehållet ger en obalans i fodrets kalcium, fosfor förhållande. 90% av fosforinnehållet i kli är bundet till fytin och otillgängligt för hästen. Fytin binder fodrets kalciuminnehåll och nedsätter ytterligare kalciumupptagningen i den samlade fodermängden. Det kan medföra tillväxtstörningar, ledproblem, eller mag-tarmproblem om man inte tillsätter förökade mängder kalcium till fodret.

Kan väl ge ett halvbra svar. Vet bara att det är bra för svårfödda hästar som behöver gå upp i vikt och även de lite "kräsnare" då det ska smaka bra. Annars så är det billigt och funkar lika bra som färdigfoder för hästar som behöver gå upp vikt, iaf av de erfarenheter jag har av det. Måste blötläggas...

Kanske är sånt som du redan visste, men det stod att du ville veta allt, så det här ganska duger :)

Hade hört en del förut. :D Men som jag skrev och du skrev, jag vill veta allt. :)

Ett bra tillskott i betforen till dräktiga ston. Håller magen igång. Vid fölning så brukar det vara ett uppskattat tillskott med kli nedrört i varm betfor, som en gröt. Jag ger det även för att tillföra lite mer fosfor då vi har mkt Ca i vårt grovfoder.

Ett bra tillskott i betforen till dräktiga ston. Håller magen igång. Vid fölning så brukar det vara ett uppskattat tillskott med kli nedrört i varm betfor, som en gröt. Jag ger det även för att tillföra lite mer fosfor då vi har mkt Ca i vårt grovfoder.

Hade aldrig hört att kli och betfor går bra tillsammans (kan man nog ändå lista ut då de flesta hästar verkar tycka om både betfor och kli), men har nog mer hört att kli kan vara istället för betforen...Kan det stämma?

Hade aldrig hört att kli och betfor går bra tillsammans (kan man nog ändå lista ut då de flesta hästar verkar tycka om både betfor och kli), men har nog mer hört att kli kan vara istället för betforen...Kan det stämma?

Det kanske är så att vetekli helst ska ges tillsammans med betfor eftersom det är ganska rikt på kalcium, med tanke på vad jag tidigare skrivit!

Det kanske är så att vetekli helst ska ges tillsammans med betfor eftersom det är ganska rikt på kalcium, med tanke på vad jag tidigare skrivit!

Ja, det är väl så. :laugh: Men har betfor lite kalcium då? Annars ökar ju kalciummängden ytterligare...Eller?:confused:

Nä, vetekli innehåller mycket fosfor men förhållandevis lite kalcium.

Jag ger vetekli på veterinärs inrådan mot kolik. Men med ytterligare ett anfall sen dess tror jag inte att det är hjälper i vårt fall. Hästen tycker det är supergott, det är billigt och passade bra in i foderstaten. Jag behövde inte köpa någon mineralblandning heller när jag gav både lucern, betfor och vetekli. Inte några stora mängder, men tillräckligt för att få balans i foderstaten.

Betfor innehåller en hel del Ca så ja det är en bra mix betfor o kli ur den synvinkel MEN då man inte enbart ger kli o betfor utan utgår från grovfodret så får man se om det blir för lite el mkt av något därifrån. För mitt ensilage så är det en bra mix med betfor o kli, sen häller jag dessutom ner kokta linfrön i "gröten", allt för att underhålla de dräktiga stonas magar så bra jag kan utöver stora mängder grovfoder o smaklig halm.

Jag ger vetekli på veterinärs inrådan mot kolik. Men med ytterligare ett anfall sen dess tror jag inte att det är hjälper i vårt fall. Hästen tycker det är supergott, det är billigt och passade bra in i foderstaten. Jag behövde inte köpa någon mineralblandning heller när jag gav både lucern, betfor och vetekli. Inte några stora mängder, men tillräckligt för att få balans i foderstaten.

Ge mkt vatten i betforen + kli och även linfrön, det tipset funkar på de kolikhästar vi haft i stallet. Oftast beror det på att de dricker för dåligt vintertid och står stilla under tjocka täcken i hagarna.Mindre tjocka täcken, mer grovfoder och vatten alt betforvatten samt kli o linfrön rekommenderar vår veterinär.

Var det jag som blandade ihop kalciumvärdet nu? Är det kli som innehåler lite kalcium och betfor har mer?

Kli innehåller mycker fosfor och betfor lite?

Eller?

Aha. Mot kolik. Tråkigt att det inte hjälpte för eran del! Men det måste alltså ha hjälpt någon häst mot kolik eftersom vet. ändå sa så. Eller?

Betfor innehåller en hel del Ca så ja det är en bra mix betfor o kli ur den synvinkel MEN då man inte enbart ger kli o betfor utan utgår från grovfodret så får man se om det blir för lite el mkt av något därifrån. För mitt ensilage så är det en bra mix med betfor o kli, sen häller jag dessutom ner kokta linfrön i "gröten", allt för att underhålla de dräktiga stonas magar så bra jag kan utöver stora mängder grovfoder o smaklig halm.

Det verkar ju ganske smart. Och de flesta hästar verkar ju tycka om det också, betfor och kli, linfrö vet jag inte. Men bra sätt att hålla igång magarna på alltså. :) Och självklart ska det passa in i foderstaten.

Vi fodrar just nu vetekli till kräsne fullblodsherrn, det går ner så smakligt är det.

MEN vi funderar på att byta till riskli faktiskt. Har hittat två olika leverantörer så här långt, och efter vad jag hört ryktesvägen är det verkligen ett bra fodertillskott.

Den analysgaranti jag sett anger tyvärr inte smrp. men ser ut så här
Max-E-Glo
Råprotein 13%
Fett 18%
Fett Fria fettsyror 4%
Växttråd 8.5%
Kalcim 1.5%
Fosfor 1.5%
Aska 12%

Jag har en liten fråga!

Finns det några hästar som blir pigga av vetekli? Precis som när man ger hästar havre, den energin. Bara en undran. Ni kanske inte alls vet, men vore ju bra om man kunde gräva och fundera lite grann på det....

Vad är det i kli som gör hästarna pigga?

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet att hästar som inte har lätt att lägga på sig ofta får lite finare hull med hjälp av kli.
Fodrar man med kli bör havren halveras. Viktigt att blötlägga kli ca 10 minuter innan servering, och ifall någon inte har koll på betforblötläggning så är det MINST 2 timmar och ABSOLUT MAX 24, helst inte mer än 12-16 timmar som gäller för att det inte ska vara torrt eller bli överjäst.

Varför bör havremängden halveras när man ger kli?

Nu ger inte jag havre till "min" (foder-)häst, då han blir knäpp av det men vill veta i alla fall. :D

Vi fodrar just nu vetekli till kräsne fullblodsherrn, det går ner så smakligt är det.

MEN vi funderar på att byta till riskli faktiskt. Har hittat två olika leverantörer så här långt, och efter vad jag hört ryktesvägen är det verkligen ett bra fodertillskott.

Den analysgaranti jag sett anger tyvärr inte smrp. men ser ut så här
Max-E-Glo
Råprotein 13%
Fett 18%
Fett Fria fettsyror 4%
Växttråd 8.5%
Kalcim 1.5%
Fosfor 1.5%
Aska 12%

Har du läst tidigare trådar om riskli? Tänkte på HHs varningar angående doping och riskli, tänkte om du tävlar ditt fullblod.

Riskli innehållet gamma oryzanol, det är det ämnet som gör att riskli är så positivt på en del hästar. GO är en antioxidant med steroidliknande egenskaper, därav den ökade muskeluppbyggningen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka