N

nixa 324

hur mycket vetekli ska man ge liten häst för viktuppgång tro?

Sv: vetekli

Vetekli är inte det första man tänker på om man vill få upp hästen i vikt. Det är framför allt en källa för fiber och fosfor. Börja alltid med att öka grovfoder (hö/ensilage/bete) om hästen orkar äta mer.

Pållen äter inte tillräckligt med grovfoder.
Detta var på inrådan av veterinär.
Glömde bara fråga hur mycket.

Kan vara bättre att ge ex lusern som också är grovfoder. Det kan du ge hur mycket du vill av.
// Linda

Man ska bara ge 100 g oer 100 kg kroppsvikt och dag pga högt fosforinnehåll, så det blir inte så mkt. Tror du måste lägga till andra fodermedel också för att få nån större effekt.

Skulle man verkligen kunna ge 1/2 kg per dag till en häst på 500 kg?
Tycker det låter mycket?
Han äter självklart inte bara vetekli....;)

Jodå det kan man, men då får man lägga till lite foderkalk eller ha ett mineralfoder med hög kvot. Eller så kan det jämna ut sig om man fodrar med mkt grovfoder och lucern och väldigt lite spannmål i övrigt:)

Vetekli innehåller ca 8-9 Mj och 100-110 g smrp per kilo. En liter väger nånstans mellan 300 och 600 gram, beroende på hur finmalet det är. Så om du skulle ge 1 dl om dagen skulle hästen få i sig 30-60 g vetekli, vilket ger ca 0,3-0,6 Mj ungefär, och typ några gram smrp. Jämför det med hästens dagsbehov så ser du hur pyttelite det är.

Det är så lite att jag har svårt att tänka mig att man kan se någon skillnad i hullet. Däremot innehåller det en del b-vitamin, där kan man möjligen få en liten effekt. Magen är det ju också bra för.

Men som godis är ju någon dl uppskattat. Väg vad en dl väger så får du en bättre bild av lagom stor dos, ämter man allt i liter och dl är det lätt hänt att man fodrar alldeles för snålt och hästen tappar vikt trots att man tror att man ger så mkt mat. :)

Liknande trådar

Foder & Strö SAMMANSÄTTNING Kornflingor, snittad lucern, snittat varmluftstorkat alphö, äppelmäsk, majsflingor, äppelsirap, vetekli, majsgroddar...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 992
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka