Vetekli och melass?

crolin

Trådstartare
Hur mycket brukar man normalt ge av vetekli och melass?
Vad är förmycket?
Vet ni nått annat foder man inte få ge mer än en viss mängd får ni gärna berätta det också.


(Jag håller på att lära mig att räkna på foderstater så det gäller ingen speciell häst)

//carro
 
Sv: Vetekli och melass?

maxgivan av vetekli är 100 g/100 kg häst pga där är en sån hög fosforhalt.
 
Sv: Vetekli och melass?

Spannmål tex havre eller korn bör man ej ge mer än 200 g/100 kg häst varje utfodringstillfälle. Både pga av att hästens magsäck är liten och pga av att spannmål innehåller mkt stärkelse.

Vetekligivan är inte begränsad endast pga fosforinnehållet utan också pga att det sväller i magen.

Betfor har jag för mig att man inte ska ge mer än 400 g /100 kg häst och dag annars kan de bli lösa i magen.

Melass har oxå en begränsning pga sitt höga kaliuminnehåll, men jag minns inte hur mkt man kan ge.
 
Sv: Vetekli och melass?

tack

En fråga till;
Är det farligt att ge förmycket smältbart råprotin?
 
Sv: Vetekli och melass?

Ca 20% över det vanliga är inte farligt. Men det beror ju oxå på vad du har för häst. Det normala är ju en Smbrp/MJ kvot på 6 men vissa hästar behöver en på 7-8 för att sätta muskler och hålla hullet. På ponnyer kanske man ska tänka sig för innan man går långt över en kvot på 6.
(gäller ridhästar)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 676
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
499
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp