Vetekli och linfrö

E

emci

Min häst har som följd av ehrlichios nu fått fång och får då gå i en liten hage. Han får bara äta hö och inget kraftfoder.
Eftersom han äter sitt hö dåligt så har han blivit hård i magen.
Fick då av veterinären rådet att ge vetekli och linfrö. Men jag glömde ju att fråga hur mycket man ska ge av vetekliet och linfröna? Nån som vet? Kan man överdosera?

Sv: Vetekli och linfrö

Vetekli max 0,1 kg /100kg kroppsvikt
ur Hästkunskap utfodringslära Ridfrämjandet

stod inget om linfrön

Sv: Vetekli och linfrö

Pelleterat linfrö kan du ge ca 100 gr, eller en näve.
Min gamla fick samma diagons i somras, men krävde 2 penicillinkurer innan hon började räta upp sig. Hon slapp dock fång, men det kan vara läge o fundera om erlichiosen har gett med sig eller om han behöver ytterligare medicinering? Dålig aptit är ett klockrent symptom...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Murray
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 163
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama