Vetekli (igen..)

E

Egonson

Det ska alltså blötas. Men hur? Ska man låta det ligga i vatten några timmar, typ som betfor? Eller ska man blanda upp med vatten till en gröt, ska man skölja igenom med vatten (sila)?
Har läst gamla trådar men jag har inte hittat något bra svar.
:confused:
 
Sv: Vetekli (igen..)

hejhej...jag blötlägger det på samma sätt som betfor, dock i olika spannar. men det är jättefarligt om det inte är tillräckligt blött, hellre för blött än för torrt, annars kan det ju svälla i tarmarna på hästen och då blir det inte så roligt..//jessica
 
Sv: Vetekli (igen..)

jessica19 skrev:
det är jättefarligt om det inte är tillräckligt blött, hellre för blött än för torrt, annars kan det ju svälla i tarmarna på hästen och då blir det inte så roligt
Hmm... jag har precis lärt mig att det bara ska blötas... alltså så det blir fuktigt, just för att det dammar så mycket annars. Vetekli sväller väl inte? Eller?:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vetekli (igen..)

Vetekli ska bara blötläggas för att det är "dammigt", det sväller ingenting! Man bör vispa runt det lite, för att allt ska bli blött. Om man ger betfor kan blötlägga det ihop! :)
 
Sv: Vetekli (igen..)

Om man, som jag, inte ger betfor, kan man ändå låta vetekli + vatten stå några timmar innan utfodring?
Vi gör nämligen så att vi förbereder middagsfodret på morgonen så att det bara är att ge sen.
 
Sv: Vetekli (igen..)

Att man ska blöta vetekli är för att det dammar för mkt annars. Det behöver inte stå och "svälla".
 
Sv: Vetekli (igen..)

Jag brukar ta 2,5 dl vatten till 5dl kli. Det ska fuktas för att torrt kli kan fastna i matstupen på hästen och bilda en "propp". Det kan ges direkt, men blir inte dåligt av att stå heller.
 
Sv: Vetekli (igen..)

Jadå, det går jättebra att ha det stå ett par timmar blött!
 
Sv: Vetekli (igen..)

ha hellre en liten vattenkanna stående utanför boxen så att det bara är att hälla på vatten på fodret när man fodrar.. väldigt bra om man har en dammkänslig häst eller om man har foder som kanske dammar lite poch vill minimera risken för att hästen får problem med luftvägarna.
 
Sv: Vetekli (igen..)

Nä, vetekli är ju malt foder...det är inte samma som betfor...räcker om man fuktar...vad är det för råd att säga flera timmar. Har ni inte ögon att se med ? Känn, smaka och kolla...är rådet...eller så jämför ni betfor samt vetekli..häll upp lika mycket av varje samt häll på lika mycket vatten...då vet och ser ni..
 
Sv: Vetekli (igen..)

Kan man altså låta veteklin ligga i samma spann som blötlagd betfor över natten? Den blir inte dålig eller så då?
 
Sv: Vetekli (igen..)

jag skulle inte göra det då det inte behövs.. fodrar du bara med vetekli och betfor eller?
annars är det väl lätt att skriva vid boxen "lägg i vetekliet först och betforn över"
 
Sv: Vetekli (igen..)

Det är klart att du kan.
Om du bara blötlägger betfor till en häst, är det ju det enklaste.
Ska den delas till fler hästar är det nog svårt att se hur mycket kli det blir till var och en, så då får det bli en eken bytta.
 
Sv: Vetekli (igen..)

Jag ger både och nu men enligt min erfarenhet så blir inte all vetekli blöt även om man häller på det först med massor av vatten i betforen.
Jag vill helst ge vetekli och betfor till vintern (får se hur det blir) men det är inte säkert att han som släpper ut dom på mornarna vill hålla på och blanda min hästs mat :crazy:
 
Sv: Vetekli (igen..)

Blanda allt på kvällen då, så blir det enkelt för den som släpper ut.
Nu när det är såpass svalt ute kan fodret ligga i blöt rätt länge. Du kan ju lägga ett lock över om det fortfarande finns flugor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 346
Hästvård Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning. Köpte...
Svar
7
· Visningar
913
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 670
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp