Vetekli eller soja irriterad, lätt uppdragen!?

TinyWiny

Trådstartare
Kan vetekli och eller soja ge symptom som uppdragen buk, lösare bajs och irriterad häst?

Började ge vetekli och soja för ett tag sedan, var uppe i full dos vetekli för några dagar sedan (400 gram) sojan är ungefär 3/4 dos ännu (ca 125 gram, ska bli 200 gram)

Nu har en av hästarna visat sig irriterad, han som vanligtvis är världens snällaste ser irriterad ut ibland och lyfter bakbenet vid borstning under magen någon gång per vecka, kanske två dagar i rad:confused: han blir genast "generad" över sitt beteénde och vänder på huvudet mot en och ser olycklig ut:(

Han är även mer spänd över ryggen, eller egentligen ser hela hästen mer spänd ut.

Jag slutade ge sojan, han fick sista gången i förrgår efter en ny reaktion, han reagerar dagen efter jag har höjt sojan så det är därför jag gissar på den.

Erfarenheter?

Sv: Vetekli eller soja irriterad, lätt uppdragen!?

Har aldrig haft någon häst som reagerat på det viset av soja o kli, kan tyvärr inte hjälpa dig med det. Har du kollat upp så han inte ghar ont nånstanns?

Har dåliga erfarenheter av soja, dock ej exakt samma symptom. Olika hästar har fått olika biverkningar, mestadels i form av hudbesvär men också gallor och svullna ögon. Soja går bort helt för min del i a f.

Uppdragen buk kan vara tecken på smärta men också en förvarning om kolik så om jag vore som du hade jag omedelbart slutat ge soja och om det inte ger med sig, även skippat kli. Ibland får man söka andra foder, det är ju meningen hästen ska må bra och ha fördelar av tillskotten, inte må dåligt.

Jo jag har slutat med sojan och hoppas att hans symptom försvinner.
Det är ett helvete när kvoten på hö´t blir så låg som 2.9:mad:

Jag tänkte ge kli´t några dagar till och om det kommer tillbaka så får jag sluta med det med.

Jag har en f d kolikhäst och ger linfrökaka till honom som extra proteinkälla - har du provat det? Han är aldrig lös i magen eller uppdragen längre och verkar ta upp näring kanonbra nu - från att ha varit tanig och svårfödd är han nu en helt normalviktig häst som äntligen sätter muskler på rygg o rumpa.

Inget krångel heller med att lägga i blöt utan det ges torrt och bara 2 dl/dag ( 450 kg häst ca )

Ja jag ser ju att han har ont under magen, men han äter och skiter och rör sig så det är ju ingen "riktig" kolik även om jag har behandlat honom som om han har kolik, dvs kollar hur många gånger som helst och tempar, värme och vila osv.

Det märkliga är ju att det kommer två dagar och sedan är det borta, första gången trodde jag att han stått och blivit kall, han är ju lite klen:angel: så då trodde jag inte att det var sojan, jag kollade ju bara efter de symptom som Jeeves beskriver eftersom de är dem jag har hört talas om.

Om det kommer tillbaka igen utan sojan får jag ju givetvis kolla upp honom ordentligt, jag ringde ju vet. direkt första gången eftersom jag var rädd att det var någon fästing sjukdom, hon tyckte vi skulla avvakta och sedan var det ju borta.

Hans irritation och "stirrighet" kom inte första gången utan den kom senare.

Jag har en f d kolikhäst och ger linfrökaka till honom som extra proteinkälla - har du provat det? Han är aldrig lös i magen eller uppdragen längre och verkar ta upp näring kanonbra nu - från att ha varit tanig och svårfödd är han nu en helt normalviktig häst som äntligen sätter muskler på rygg o rumpa.

Inget krångel heller med att lägga i blöt utan det ges torrt och bara 2 dl/dag ( 450 kg häst ca )

Jo linfrökaka är super, det har han fått i två år nu, fast jag har bara vågat ge 1 dl/dag eftersom min "kvarngubbe" tyckte att jag skulle vara försiktig så att det inte slog över åt andra hållet.
Han får också en halv bakjäst om dagen för att hålla magen i form, han har ju haft lite regnskållor ibland och kombinationen jäst och linfrökaka verkar hjälpa.

Problemet är att han inte har fixat lucern så bra förut, men nu har jag köpt en annan sort så nu håller jag tummarna att han ska må bra på det och att det ska räcka för att få upp kvoten så att han håller hullet.

Det är en stor volym vetekli. På människa har man sett att vetekli kan klumpa ihop sig i tarmen och stoppa upp passagen. Vet inte om det beskrivits på hästar. OM hästens besvär skulle ha med fodringen att göra skulle jag sätta ett slant på kliet.

Soja och linfrökaka skulle jag inte tveka att ge kilovis av efter invänjning. 125 gram soja är snudd på försumbart.Vetekli i större doser är jag väldigt skeptisk till. HH

Det är en stor volym vetekli. På människa har man sett att vetekli kan klumpa ihop sig i tarmen och stoppa upp passagen. Vet inte om det beskrivits på hästar. OM hästens besvär skulle ha med fodringen att göra skulle jag sätta ett slant på kliet.

Soja och linfrökaka skulle jag inte tveka att ge kilovis av efter invänjning. 125 gram soja är snudd på försumbart.Vetekli i större doser är jag väldigt skeptisk till. HH

Vad jag har läst mej till så är maxdosen vetekli 400 gram/dag, är det fel?

Jag ger kliet väl svällt ihop med betfor, det sväller alltså i minst två timmar innan fodringen, kan det ändå stoppa upp?

Sojan menar många som jag har läst att det kan "knäcka" hästen eftersom det är så starkt?!

Kanske bättre att ta bort allt och börja om från början?

Hur mycket linfrökaka kan man ge till en 500 kg respektive 400 kilos häst?
Och hur mycket soja?
Hur lång invänjningsperiod använder du dej av?

Soja, är det fortfarande max 100g/100kg häst och mål? Eller kan man ge lite mer vid ett tillfälle? Säg 6-700 g till en häst på 550 kg.

Sojan menar många som jag har läst att det kan "knäcka" hästen eftersom det är så starkt?!

Det är nog ngt som många har fått för sig (som mkt annat när det gäller hästar). Jag antar att det ibland kanske kan bero på att man inte tänker på att det är koncentrerat så man ger för mkt på en gång eller vänjer in för snabbt.

Jag har läst 100 g soja per 100 kg häst per utfodringstillfälle.

Gammal tråd, jag vet, men jag letar svar på liknande...
Stallet har fått in uruselt hö i år och jag har hittills kompletterar proteinet med kraffts proteinpellets i stor giva(0,8kg) och vetekli i mindre (0,2kg).
problemet är att han inte äter pelletsen... måste blöta upp den med vetekliet och lite betfor för att han ska PETA i sig det...
bara svälld vetekli är mumms.:d
Har inte haft problem att få i han pelleterat foder tidigare.

Frågade igår på granngården om att byta ut pelletsen mot soja vilket dom inte alls rekomenderade pga av att det var svårt för hästen att tillgodose sig detta, dom tyckte i så fall att jag borde ha något mer i grunden, utöver hö, betfor, vetekli, dom rekomenderade lusern.
Om jag tillsätter Lusern kommer energin stiga så mycket att jag knappt kan ge honom ngt hö alls...

MEN om jag fodrade med proteinpelletsen så skulle jag inte behöva Lusern?
Kan tilläggas att dom inte hade min höanalys att rådgiva efter.
Fick aldrig någon klarhet i hur dom resonerade, kändes mest som att dom ville sälja sina dyra fodersorter...

Mina funderingar är:
Sojan, är det svårt för hästen att tillgodose sig den? För och nackdelar jämfört med Kraffts proteinpellets.

Vetekli som delvis protein och fosforkälla, för och nackdelar, maxgiva/dag?

Om jag nu kan få till foderstaten med hö, soja, vetekli, betfor (som eventuell smaksättare) i fallande ordning. Straxt över halva protein givan kommer att komma från hö. Är då detta vansinnigt?

Jag kan inte svara på alla dina frågor. Men soja är ett proteinkoncentrat som är lätt att ta upp för hästen. Men man kan inte ge för mkt på en gång och man måste vänja dem vi det annars hinner inte tunntarmen med. Det blir ett helt annat kilopris än andra proteinfoder och det innehåller dessutom proteiner med en för hästen bra sammansättning av aminosyror. Jag har läst att man kan ge 100 gram per 100 kg häst och utfodringstillfälle. Om man påstår att hästar har svårt att tillgodogöra sig det så vågar jag nog påstå att man inte riktigt har koll på hur det fungerar.
Lusern är naturligtvis bättre på många sätt efetrsom det är ett grovfoder.
jag ger lusern i första hand och om inte det räcker så ger jag soja.

jag ser nu att det står om vetekli tidigare i tråden. Läs gärna HHs inlägg om det. Hon om ngn har koll på hur det fungerar.

Senast ändrad:

Instämmer med föregående. Soja är ett prisvärt foder som de flesta hästar mår mycket bra av och har lätt för att ta upp.

Hästar som har proteinbrist brukar svara otroligt snabbt just på sojan. Jag brukar komplettera med lusern eftersom det känns som ett naturligare foder för hästen, men egentligen har jag aldrig haft några negativa effekter av sojan så jag tror att man kan ta ganska stor proteindel från sojan.

Om jag ska vänja in en ny häst så brukar jag nog vänja med ett par dl första dagarna, sen sakta öka. Men man behöver inte överdriva, har hört folk som invänjer med matskedar åt gången, det ska inte behövas.

Liknande trådar

Hästvård Min d-ponny valack född -99, okänd korsning har plötsligt blivit väldigt frusen. Han har bott här i snart tre år och har tidigare varit...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 315
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar