Vetekli, bra för magen på vilket sätt?

Sv: Vetekli, bra för magen på vilket sätt?

kl
Nu blir jag alldeles förskräckt. Jag har betalat för professionella foderstater och har fått kli rekommenderat i det dagliga fodret. I foderstaten var det angivet i gram, men när jag kontrollvägde och översatte mängden till deciliter så fick min valack (650 kg) 9 dl/dag. Den här hästen har haft förstoppningskolik flera gånger.
Jag har dessutom ett dräktigt sto som får kli dagligen. Äsch, jag som tyckte det var så bra...Vad rekommenderar ni? Ska jag vända mig nån annanstans för foderstaterna?

HelenaHandberg skrev:
Flera studier har visat att vetekli varken är laxerande eller suger upp vätska. Många foderforskare avråder från dagligt intag av vetekli för växande hästar och fölmärrar pga av dess oförutsägbara påverkan på mineralupptaget. HH

Hur då oförutsägbar? Menar du att deras forskning har visat att det kan både förbättra och försämra mineralupptaget och att de inte funnit något mönster i det?

/Trissa, som ger vetekli till unghästen och dräktiga stoet... :crazy:

Hur mycket exakt i vikt fick du utav foderstatsräknaren att du skulle ha då?

9 dl på vetekli kan variera en hel del i vikt när det blir 9 dl så kan det skilja sig mellan 100 gram från dag till dag. Just pågrund av att det är så fluffigt så kan det lätt bli så att det blir mer vissa dagar å mindre vissa dagar.

Mitt fölsto får också vetekli för att det innehåller så mycket fosfor. Hennes foderstat är uträknad av en foderrådgivare. Jag tror inte att det är någon alls fara med att ge vetekli. Mitt fölsto ser jättefin ut i hullet och pälsen och fick ett piggt och friskt föl förra året och är nu åter dräktig. :love:

Nä det tror inte jag heller om man håller sig inom maxgivan så är det lungt.

Dock som andra skrivit så är det inte säker hur vetekli påverkar mineraluptaget.

Inte_Ung skrev:
Ojdå, och jag som använder det att blanda mineralerna i för att det blir en så fin gröt med vatten i.
Mitt ensilage har en hiskelig mängd kalk i sig men för litet fosfor, så jag måste komplettera med mineraler.
Och då så kände jag mig smart när jag blandade de Fosforrika mineralerna i det fosforrika kornkrosset och veteklin i stället för i kalkrikt lusern.

Hästarna får under 100g/häst kan det vara farligt ändå?

Du kan säkert tryggt ge dina mineraler blandat i vetekli. Det som fytatfosforn i vetekli gör är att binda vissa andra mineraler från växter (åtminstone kalk, zink och mangan, troligen koppar) så att man får ett mindre upptag i hästen av dem. Däremot tycks inte upptaget av mineraler med en annan kemisk form t ex från benmjöl eller snäckskal påverkas. HH

diabla skrev:
okej helena, vad tycker du att man ska använda istället då?

Det beror på vad man är ute efter för effekt.

Om du menar i syfte att reglera tarmen i allmänhet så har hö en bättre vattenuppsugande effekt än vetekli.

Om man vill stimulera tarm rörelserna är melass och melassen i betfor beprövat gm osmotisk verkan. Betfor medför också bra fibrer.

Vid sandkolik är loppfrön bättre än vetekli på att driva ut sanden. HH

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 262
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Efter att den mest hundkunniga i min familj gav mig rådet att posta en tråd här, så sitter jag nu o gör det! Jag har sökt men inte...
Svar
7
· Visningar
606
Senast: Docka
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: emptyrings
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel