Vetehalm med ax som foder?

S

styggasyster

vi har fått så jättebra värden på vårt hö/hösilage i år att hästarna inte får i sig tillräckligt med strå när dom fått tillräcklig med näring
så vi har fått rådet att blanda ut med halm
men det finns ju knappt halm att få tag på ........
Nu har vi iaf hittat jättefin vetehalm men det sitter ax kvar på dom flesta stråna
har du provat att ge det eller vet du nån ?
vi har en fånghäst så jag vill inte riskera nåt nytt trassel

Sv: Vetehalm med ax som foder?

Om kärnan är kvar i axet så blir det ju samma sak som att fodra med halm och vete. Men om det är utan kärnor så är det ju bara halmen kvar även om man kan se axet.
Om kärnorna är kvar tror jag inte att det är något lämpligt foder alls av två anledningar. Dels så har något gått snett vid tröskningen så halmen håller nog inte den bästa kvalitén och dels så blir det ju ett väldigt ojämt foderintag med vetekärnorna, inte bra för fånghästar precis.

Sv: Vetehalm med ax som foder?

tack det låter vettigt och logiskt ska kolla om kärnan är kvar innan vi börjar fodra med det

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Min häst skulle ioförsig kunna äta tills han dog bokstavligt talat om han fick äta bara hö. Men nu är det så att han är extremt lättfödd...
2
Svar
29
· Visningar
3 421
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Sedan november 2011 har vi fodrat våra hästar med horsehage. Dels pga av att vi inte har varken förvaringsplats eller möjlighet att...
Svar
2
· Visningar
1 044
Hästvård Nu blir jag snart galen på min häst. :D Han går hemma i sin vinterhage i sommar då vi inte har tillgång till bete på hemma plan och vi...
Svar
12
· Visningar
2 602
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka