Vete till häst

L

Legacy

Skulle behöva lite information om vete som fodermedel istället för korn.
Tack!

Sv: Vete till häst

Man brukar inte direkt använda vete som hästfoder mer än i form av vetekli. Så jag tror inte det finns så många som har erfarenhet av det. Använd sökfunktionen för det fanns en tråd innan om att fodra med vete.

Det går bra att fodra med vete.
Det innehåller ungefär som havre, litet mera energi och litet sämre kvalitet på proteinerna.
Det är väl litet lågt på lysin för att användas till föl och unghästar.
Men det blir som en kladdig, klistrig gröt i munnen om hästarna fodras med det outblandat.
Jag har haft det som del i min sädkross och blandat med uppblött lusern, det har fungerat bra.

Jag ger det till mina. En tredjedel havre, en tredjedel korn och en tredjedel havre. Gärna krossat alltihopa. Men jag har bara unghästar. Vete har gott om B-vitamin i sig. Fått det rekommenderat av en som har uppfödning sedan iaf 25år. Hans hästar är utfällda och i kanon skick redan i mars, så jag försöker snappa upp allt han kan om fodring. Vilket är ganska bra när man har hästar som vanligtvis ser ut som brunbjörnar under vintern. Relativt mycket protein i om jag fattat rätt.. Jag ska försöka få tag på mera info om det när jag får tag på honom igen.

Jo men andelen essensiella aminosyror är mindre.
På Svenska - den sortens proteiner som det först blir brist på är det inte så mycket utav.

Bra förklarat! Ok, med det är "bättre" proteiner i kornet och havren?

Ja proteinerna är bättre i korn och havre.
Bäst i havren och nästan lika bra i korn.
Men inte så bra i vete.

Vete har dessutom mindre med B-vitaminer än havre och korn.

Så m jag fodrar vete istället för havre/korn till hö, vad borde jag komplettera med??

Det beror på hur ditt hö är.
Är höet dåligt så kanske du behöver ge mera vete än du behövde ge havre.
Det är inte tomt på de viktiga aminosyrorna utan bara mindre av det.

Soja och Krafft Protein kan vara bra om höet ligger lågt på protein.
Eller OlgaKlaras favorit - Myoplast.

Toppen tack, soja finns att tillgå. Men vilka mängder borde vara normalt? 3kg vete 0,5kg soja?? Andra hästar i stallet står på ca 1kg om dagen, men det verkar lite mycket, eller?

Svårt att veta.
Är det en unghäst?
Hur mycket protein är det i grovfodret?

Kanske behövs det inte alls.

Hmmm, mindre B-vit i vetet? Är det inte mera B-vit? Om man läser på veteklisäckarna som fanns för några år sedan så var det mycket mera B-vit i det? Varför har man vetefodermedel i foderjästen? Är det för att dryga ut den? Du verkar ha koll på detta.;)

Om det är så att det inte är så mycket B-vit i vetet, så har jag ingen förklaring varför uppfödaren till en av mina som alltid har blanka, fina utfällda hästar redan i mars medan alla andra hästar inte fäller förrän i maj, juni.. Men i år fodrar jag som han och får då se om det blir skillnad på hästarna med.

Vetekli innehåller oerhört mycket B-vitaminer.
Men vetekärnan gör inte det.

Det är olika delar av vetet.
Kli eller kärna.

Man har vete i saker ofta för att klistra ihop dem.

Var har du fått B-vitaminuppgifterna ifrån? För de siffror jag hittar säger inte så... (iofs så är det inte så relevant kanske eftersom B-vitamin inte i regel är något problem).

B-vitamintillskott har i regel inte så stor effekt på fällning (även om vi gärna vill tro det...). Skulle tro att din uppfödare helt enkelt är en duktig foder-/häst-människa som har en bra utfodrings- och uppfödningsstrategi, och att det är förklaringen till de blanka pälsarna.

Jag hoppas på det. Men eftersom han inte heller analyserar fodret så är det svårt att påvisa vad det är. Men det ska bli spännande att se vad som händer i vår, när jag har följt hans rekommendationer.

Det vore spännande att analysera vad hans rekommendationer innehåller.
Så att man skulle kunna återskapa det även med andra fodermedel.

Enl honom ska man bara ge foder till hästar som ser vad det är. Alltså inga blandningar, musli eller pellets.

Hans rekommendationer till ardenner är en tredjedel av vete, korn och havre kross. Mängden är upp till 20liter om dagen, beroende på arbete och hingst eller sto. Hingstar som ska visas som 3åringar får full ranson, delat på tre ggr. Betfor, inte mer än ca 0,5-1liter/dag till unghäst. Mycket hö, alltså fri tillgång. Mineraler, blandat med lite kalk enl tillverkarens rekommendationer. Selen, ex tokosel en gång i veckan. E-vitamin och Bryggerijäst.

Unghästar ska ha mycket protein och lite kolhydrater, alltså betfor, medan gamla tvärt om.

Sen är jag inte säker på hur foderstaten anpassas efter mindre hästar. Detta beräknas på djur omkring 1000kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
120
Senast: ako
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 055
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar