Vete som foder

C

cassy

Jag undrar om det är ngn som vet vad vete har för verkan som foder? Bra eller dåligt?

Sv: Vete som foder

Jag undrar om det är ngn som vet vad vete har för verkan som foder? Bra eller dåligt?
Taget från http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder

Kan man ge hästar vete ?
Visst kan man det till en viss del. Vetekärnan är hård och svårtuggad och måste stöpas, grovmalas eller krossas. Det blir lätt "klistrigt" när hästarna tuggar vete och de tycker inte att det är speciellt smakligt i större mängder, det begränsar givan till prestationshästar där det ju är viktigt att de finner kraftfodret smakligt. Till föl och unghästar bör inte vete var alltför stor del av kraftfoderdelen eftersom lysinhalten är låg.

Vetekli ska vara bra för att få upp hullet.
Man ska tydligen inte ge så mycket, då det innehåller stärkelse.

nej det innehåller inte spes mkt stärkelse. det är däremot rikt på fosfor så man får ge kalk om man ska ge större mängder kli.

alla mina hästar älskar vetekli, det är dagens höjdpunkt när frukostgröten serveras!

Jaha,det var ju bra att veta,att det är rikt på fosfor.Vad ger man som kalkrikt foder?

Ger min vetekli pga fosfor- fattigt foder.
Hon tycker om det. :p

Hade ingen aning om att det var kalk i betforn..Nu får jag nog läsa på lite..

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 005
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V