Vetbesiktning på 1-årig shetlandsponny?

A

Apollo02

Jag går i köpetankar om en 1-årig shetlandsponnyhingst. Hästen är enl uppgift inte gjord särskilt mkt med, har gått på lösdrift sedan han skildes från mamman. Frågan är om man ska göra vetbesiktning på denna hästen innan ev köp? Tanken är om köpet blir av att hästen ska användas till körning och arbete på marken när tiden är kommen. Hur gör ni med orörda unghästar? Hur skulle ni gjort med hästen ifråga?

Hästen kommer inte köpas in för en större summa om det är väsentligt.

Jag vet inte heller om hästen är försäkrad (vilket jag i och för sig tror att han är), om den inte skulle vara det så är ju en vet undersökning tvunget för att försäkra in han?

Sv: Vetbesiktning på 1-årig shetlandsponny?

skall man inte försäkra hästen för är de över 20 tusen så behövs ingen veterinärbesiktning. Ja vet inte om ja hade besiktigat vad kan dem göra lixom böjprov mm gör man ju inte oh nä ja hade inte gjort de. Om de inte handla om massa pengar men då hade ja nog hellre röntgat. lycka till med köpet:)

Jag vet.besiktigade inte min shettis vid köp och hon försäkrades ändå. Har vet.vårdsförsäkring (ej livförsäkring) på henne.

Det lutar åt att det inte blir någon vet besiktning, skulle det visa sig att han har nått fel så är det troligen något som inte ägaren vetat om heller. Är en bit att köra med så jag tar nog med mig transporten direkt, och vetbesiktning på en helg är ju inte så lätt att få till ;) Så får jag hellre vetbesiktga honom när han kommer hem till mig om det behövs för försäkringen.

Jag köpte en 2-års hingst i vintras, som inte var mycket mer hanterad än hyfsat ledvan. Honom gjorde jag en gårdsbesiktning på, trots mina och stallägarnas (där han stod inackorderad) kunskaper (snart färdig vet. och välkända avelsmänniskor). Jag anser att alla hästköp bör följa efter en besiktning, så grundlig som man anser det vara värt. Lita inte på att säljarna har kunskapen till att se problemen. Sen är det ju inte bara en fråga om hästen ska gå igenom eller inte, du kan även få tips på vad du bör tänka på med hästens benställning, särskild skötsel som anses behövas osv. Se det som ett utmärkt tillfälle att diskutera din blivande häst med en utbildad och kunnig person! :laugh:
Ps. Böjprov görs inte på unghästar.

Liknande trådar

Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 952
Senast: Pallen
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 153
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 322
Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min...
2
Svar
32
· Visningar
2 762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat