vet.undersökning. hur gör ni?

NightRain

Trådstartare
Pratade lite med en i stallet om vet undersökningar regelbundet varje år, hon tyckte att man skulle göra undersökning med böjprov etc ett par gånger per år bara för att vara säker.

Är bara lite nyfiken på hur ni gör?
åker ni å kollar genom hela hästen med böjprov osv "utan anledning " för att vara säker på att hästen är okej? Eller tar ni bara ut vet om de hänt något?
vad tycker ni man "borde"göra?

själv så gör jag inte böjprov osv(kanske man borde), men i samband med vaccin så låter jag vet snabbt gå genom rygg å tänder osv. Å har även massör ute flera gånger om året.

Tycker inte att man ska leta efter problemen. De kommer ändå.

Åker till klinik 1 ggn om året för att fixa tänderna på hästen och då kollar de över hästen lite allmänt snabbt, men inget djupgående.

Nej, Gud nej. Många anser dessutom böjprov som snudd på skadliga (det tror jag kanske inte på, men möjligtvis provocerande).

Problem får man ändå. Bättre isåfall att låta en ET känna igenom i förebyggande syfte.

Jag kollar min häst 1 gång/år oavsett om det behövs eller inte. Dock inte böjprov! Och utöver det givetvis när det behövs. Min häst är gammal och det känns som att en årlig koll är en bra investering.

Tänder kollar jag en gång om året.

Varför göra böjprov flera ggr om året om man inte tror det är något fel på hästen?
Totalt onödigt och bortkastade pengar. Hästar är dyra som dom är utan onödiga kostnader.

Jag kollar det som behövs när jag tror att det behövs och gör en grundlig undersökning då.

Jag tänker som sagt lite som ni, böjprov känns inte så jättebra om man inte tror de är nåt fel. :-/

Jag åker till vet för koll en gång om året, då blir det böjprov högt och lågt runtom. Även longering på sand och asfalt, rygg och tänder. Sen har jag en vet som är kiro som kommer ett par gånger om året. Skulle aldrig våga träna på år efter år utan den kollen, ibland blir det två gånger per år, vill upptäcka minsta lilla i tid, tror absolut att man vinner på det i längden.

Tycker det beror lite på vad hästen har för historik. En frisk häst som ägaren känner ser jag inte någon större vits med att kolla upp varje år. Iallafall inte sålänge ryttaren är en uppmärksam ryttare.

Förebyggande/underhållande arbete däremot tycker jag man bör göra minst iallafall en gång per år som tex kiropraktor osv. Då ser man ju också ofta om hästen har ändrat rörelsemönster och sådant som ofta tillslut leder till överbelastning och inflammationer.

För mig låter det lite onödigt på i övrigt friska djur.

Hade ut min et regelbundet i förebyggande och sedan veterinär om något skulle vara avvikande el om jag misstänkte fysiska problem.

Tycker dessutom att vid vaccinering och tandkoll att de alltid gör en ögonkoll på hästarna vad gäller hull, i många fall palperar igenom, hur de rör sig, ställer frågor om hästen osv. Det i sig blir en grundlig hälsocheck.

Hovslagare brukar se om hästen förändrat rörelsemönster och de ser ju hästen regelbundet

Att regelbundet uppsöka veterinär bara för att kolla om hästen är frisk och man inte har något problem tror jag inte är helt nyttigt faktiskt.. Dels för att man tar upp tid för faktiskt sjuka djur som behöver tiden mer och att man kanske oroar sig i onödan tänker jag. Vad är det man letar efter som kräver vetundersökning i förebyggande syfte, el vad är man tveksam till? Märker man inte när något avviker??
Det märks liksom när det börjar vara läge för vetundersökning men att slentrianmässigt göra det tycker jag är onödigt.

Senast ändrad:
En gång per år har jag för vana att göra en ordentlig hälsokoll, gärna innan vintervilan. Och då kollas tänder, ögon, rygg, allmäntillstånd, böjprov samt hästen visas i rörelse.
Jag gör det för att små saker är lätta att missa, men rätt som det är så har det utvecklats till något större.
Med tanke på hur många hästar som maskerar sin smärta och därmed tränas hårt ändå, så tycker jag att fler borde göra det.

Jag gör en hälsokontroll inkl böjprov 1- 2 ggr/år. Av främst två anledningar. Dels för att vissa hästar är dåliga på att säga till, och det är bättre hitta det när det är litet än när det är såpass att hästen säger till. Dels för att ha något att jämföra med. Om hästen ser ut som och känns som en miljon men är en grad halt ena vändan ner på böjprov t ex, då vet jag att det är DEN hästens normalläge. Så den gång den inte känns bra vet man vad man jämför mot.

Jag tar som sagt hellre tag i saker när de är små skavanker, ofta kan det ju räcka med att låta hästen vila t ex och inte behövas sprutas leder osv om det är något litet.

Lite beroende på häst så har de just nu återbesök hos hästtandläkare varje år, en har ett litet överbett o ses över, den andra är unghäst och har haft problem med tidigare inte borttagna vargtänder och ses över pga av det just nu.

Har en ET som kommer ut med lite olika intervall, hon är duktig och samarbetar med veterinären så vi diskuterar runt hur de känns o ser ut, kommer ut någonstans 3 ggr per år om det inte är något som behöver behandlas specifikt.

Sedan åker jag in med den ena till "vår" klinik två ggr per år om han känns fräsch och går igenom honom, han har pålagringar och har tidigare behandlats i två olika leder varsin gång.

Den yngre (ny för mig) kommer jag checka av framåt hösten när han är jämnare och mer tränad, bara för att ha någon sorts utgångsläge.
Med Vetcheck menar jag arbetsprov, böjprov, blodprov o att de kolla rigenom dem.

För mig är det naturligt att ha samarbete med experter och vi diskuterar mycket träning och hästhållning, skoning för respektive häst etc.
Jag ser det inte som att det är "fel" på hästarna utan ett normalt underhåll där man checkar av deras status och tänker långsiktigt.

Gör vetcheck en gång om året. Springer på löpargången, arbetsprov, tänder, vaccinationer och en fläskig vitaminspruta. Böjer gör vi dock bara i diagnosticerande syfte.

Pratade lite med en i stallet om vet undersökningar regelbundet varje år, hon tyckte att man skulle göra undersökning med böjprov etc ett par gånger per år bara för att vara säker.

Är bara lite nyfiken på hur ni gör?
åker ni å kollar genom hela hästen med böjprov osv "utan anledning " för att vara säker på att hästen är okej? Eller tar ni bara ut vet om de hänt något?
vad tycker ni man "borde"göra?

själv så gör jag inte böjprov osv(kanske man borde), men i samband med vaccin så låter jag vet snabbt gå genom rygg å tänder osv. Å har även massör ute flera gånger om året.

Jag gör ingen check om jag inte funderar på om det är något fel.
Jag anser mig rutinerad nog att märka skillnader i hästen. Är jag osäker checkar jag hellre en gång för mycket än för lite dock.
Min häst ses också regelbundet av tränare som känner oss båda väl och som har bra öga och känsla.

Jag rider dressyr med fokus på hållbarhet och jobbar med det och en del rehab.
Det blir inte slitage-ridning eller saker som gås med oupptäckt.
Jag är rätt kinkig med rörelsestörningar och muskulära spänningar.
Så just därför har jag inte någon känsla av att jag bör kolla mer.

Har bett kiro, sjukgymnast etc kolla någon gång om de ändå ska hit. De tycker inte det behövs IOM att det inte funnits ngt att behandla.

Jag kollar bara tänder regelbundet, och då, liksom vid vaccineringen, gör ju veterinären en snabb "allmäncheck" av hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
476
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka