Vet inte om vi ska ha föl????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cina 65
  • Startdatum Startdatum
C

cina 65

Hej.
Min väninna köpte för ca 10 mån sen en nordsvensk av ett försäljningstall och nu misstänker vi att hon är dräktig.
Hon har blivit jättetjock om magen och vi kan stå bakom henne och se hur magen flyttar sej från sida till sida trots att hon inte rör sej alls. Sen har hennes juver växt så dom hänger långt ner( man ser dom på långt håll) samt att igår när hon blev rengjord kom det mjölk från juvret men den var genomskinlig. Vi vet inget om sånt här någon av oss och hoppas vi kan få lite hjälp här samt råd om vad vi ska göra.

Tacksam för svar Cina:confused:

Sv: Vet inte om vi ska ha föl????

Ringde vetrinär som ska komma på onsdag men nu när det kommer vätska ur juvret vet vi inte om han hinner komma dit...

Är hon dräktig så ge henne massor med foder, mineraler och vitaminer. Nu är det ju lite sent i dräktigheten för att göra skillnad på fölet, men stoet behöver mer foder då hon ger di.

Se till att ni har någon van som kan hjälpa till vid förlossningen. De allra flesta födslar går bra, men ibland händer det värsta och då vill man ha någon i närheten som kan ta itu med det. Tiden är knapp när vi snackar förlossningar och på den tiden du springer in för att ringa veterinären har fölet eller stoet kanske redan dött. Så se till att ha en kunnig och erfaren person med.

Jag rekommenderar att läsa de sista kapitlen i boken "Att bli med föl". Den finns att köpa på de flesta ställen som säljer böcker, men du kan säkert få tag på den begagnat också ifall du letar.

Lycka till!

Vi ökade fodret till henne när vi började misstänka detta för n vecka sen, det som oroar mej mest är att vi inte vet om hon fått föl innan och nu är hon ju 16 år ........ kan ju bli problem har jag hört.

16 år är ingen större fara och det är antagligen det minsta ni ska oroa er för just nu.

Nej jag tror inte det, jag bor ju några mil från dom och vet inte, dom hade hört av en granne att det nog skulle ta några dygn till men jag vet inte om jag vill tro på för sist jag såg henne var hon även väldigt tung i andningen.

Tack det var ju skönt att höra, har du något råd hur vi ska klara detta på bästa sätt om nu inte vtrinären hinner komma??
Är det något som vi behöver ha hemma?

Är det någon som är hos stoet under natten?

AM

Nej tror inte det.
Jag bor inte där själv men dom vet inte om hon ska ha föl eller om hon bara e tjock, jag tror hon ska föla när som helst för inte ska väl magen flytta sej på detta viset om det är som hon är skendräktig??
Alltså, vi kan inget alls om detta och står helt handfallna men vill ju göra rätt om det nu är så.:confused:

Det borde finnas massor med trådar i detta ämnet om du söker.

Men några grejer du ska tänka på är:

-fölet kommer med båda frambenen först. Om bara ett ben kommer och sedan huvudet ligger det andra benet och tar emot, då får man sträcka in och lirka fram det benet. I detta läget finns det inte tid för att ringa till veterinär eller liknande, utan man tar saken i egna händer.

-det finns någonting som heter red bag delivery. Då kommer det inga framben eftersom fosterblåsan inte har spruckigt och dessutom blöder det så den är röd. Det kan även hända att fosterblåsan inte spruckigt även om det inte är red bag delivery, utan då får man sätta i tummarna och dra isär eller använda en sax eller kniv. Googla på red bag delivery så får du vet mer.

-normalt tar det kanske 1 timme från födsel till att fölet ställer sig upp. Låt det försöka själv och hjälp inte till för mycket. När fölet ställer sig upp kommer det att vilja dia, och ibland får man guida de rätt och ibland hittar de hur bra som helst själva, men här kommer vi in på nästa punkt:

-fölet behöver få i sig råmjölken så fort som möjligt, eftersom den innehåller anitkroppar mm som fölet behöver för att hålla sig friskt. Så se till att fölet får i sig mjölken inom några timmar från det att den föds. Skulle det hända någonting med fölet och det inte ställer sig upp, får man mjölka ur stoet och flaska fölet.

-Spraya fölets navel med utspädd jodopax, så att fölet inte får en infektion där.

-stoet ställer sig upp direkt efter fölningen och slickar på fölungen. Låt de vara ifred en stund och lära känna varandra.

-efterbörden kommer att hänga ut ur stoet och kommer att komm ut av sig själv. Dock är det bra för stoet om hon får röra på sig. Fölar hon i hagen sker det naturligt, men fölar hon i stallet vill du nog ta ut henne efter att efterbörden har släppt helt (det tar några timmar) och longera henne i någon minut så att livmodern drar ihop sig. Finns det efterbörd kvar inne i henne får hon akut fång och det vill man inte vara med om.

Några andra saker att tänka på är att vaka över stoet när hon föder, så att hon inte lägger sig nära stängslet ifall hon fölar ute, eller lägger sig med rumpan in i hörnet så att fölet inte kan komma ut ifall hon fölar inne. Ett tips om hon ska föla ute är att sätta på henne en reflexgrimma så du slipper leta i hagen ifall det är mörkt och hon ligger ner.

Viktigast av allt är dock att komma ihåg att behålla lugnet och ta det som det kommer. De allra flesta fölningar går hur fint som helst och det är inga fellägen eller andra problem. :)

Och vi på Buke finns här för att svara på alla frågor du har.

Tack för råden dom kommer säkert att vara till stor hjälp.

Kan man föresten se själv om stoet ska ha föl?
I så fall hur??
Jag är väldigt splittrad i denna frågan och tror det är så, men andra säger att det inte alls behövr vara så.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 872
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 693
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 224
Senast: Moa092
·
Avel Hej! För några månader sedan tog vi ett rektal palpation test samt ett blodprov för att se om vårat sto var dräktigt. Proven visade sig...
Svar
5
· Visningar
1 906
Senast: Tokyo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna