L

Lindaslycka

Hur jag ska göra för att få min söta lilla häst att veta vad hon ska ha för avstånd till mej när hon går bakom mej. Det är skit jobbigt att va på promenad på en smal stig om jag går först på och plötsligt få en stor häst över sej..

Det e inte så att hon springer över mej hur som helst men hon e lite nojjig och blir rädd tittsom tätt. känns bättre om hon håller sej på rimligt avstånd så hon hinner bromsa sej innan hon kommer nära mej.'

Jag får henna att hålla sej på en meters avstånd i kanske 20 s sedan är hon och nosar mej i ryggen igen. visst det e jätte mysigt. men saktar jag ner så kommer hon alldeles för nära.

Vad ska jag göra :confused:

Sv: vet du

Använd grimskaftet som en svans. Då En häst närmar sig en annan och detta inte är uppskattat så viftar hästen som varning med svansen. Det ska du göra med grimskaftet. Så fort din häst lyssnar och saktar in/stannar så upphör du med viftandet. Om din häst inte lyssnar så får du gå vidare och ta upp din hand och tvärnita, kasta dig lite bakåt som en varning. Samma sak här; så fort hästen lyssnar så bli vänlig och neutral. Om detta inte fungerar så får du hota med en spark+grimskaft+hand+tvärnit. Bli vänlig direkt. Till slut behöver du bara göra en antydan till varning så lyssnar hästen. Lycka till!!!

Innan man börjar kräva saker av en häst måste man skapa sig en relation som bygger på förtroende och respekt, samt en bra kommunikation. Föreslår att du ska börja i den enden.
Jag behöver sällan 'träna in' ett kommando med min häst. Vi använder ett språk han redan förstår.

Det kan vara bra, innan kommunikationen är 100%-ig, att använda tex. ett spö för att förlänga din arm. Du kan be din häst att hålla undan med hjälp av din hand, men din arm är ju inte hur lång som helst vilket innebär att det blir problem nä du vill att hästen ska hålla sig på ett längre avstånd. Med ett spö nårr du att flytta bak hästen, och även att snabbt visa den tillrätta om den vill närma sig - utan att behöva gå nära hästen. Skulle du istället stanna hästen med armen och sedan gå bort så att den hamnar på rätt avstånd, så ger du helt fel signaler till hästen. När ni har en bra kommunikation och relation, behöver du bara höja handen för att hästen ska reagera.
Det är väldigt vanligt att hästar vill vara PÅ människan i många situationer och det kan bero på olika saker.

Du ska alltså inte slå hästen med spöt. Det ska bara hålla tillbaka den, precis som din hand skulle gjort. Sedan är det bra att berömma när hästen reagerar rätt på spöet - alltså saktar ner - genom att genast ta bort spöet och säga 'bra'. Man kan även gå fram till hästen samtidigt efter som att det är det den vill.

Kan du säga varför hästen vill vara på människan? Min vill det när jag leder honom, och jag tycker INTE om det... Känns hotfullt från hans sida...

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 846
Senast: Wingates
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 795
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama