Vet du något om minisker?

A

AxoQueen

Hej!

Mitt halvblodssto har efter titthålsoperation befunnits ha dåliga minisker i bakknäna. Hon har egentligen rätt dåliga prognoser, men det är ju alltid värt att höra om någon har liknande erfarenheter och tips på någon form av motion man kan göra som är mer skonsam för bakknäna. Hon är ridhäst, men jag håller på att köra in henne med förhoppningen att hon ska hålla för lättare motion. Är det någon som har någon liknande erfarenhet?

/Kristin :bump:

varför inte kontakta en sjukgymnast med idrottsskador som specialitet, meniskskador är ganska vanliga på fotbollsspelare tex och inom humanvården har man nog stor kunskap om hur man arbetar och tränar med skadade menisker. mykcet går ju faktiskt att översätta till hästarna :D

Det var en bra idé :) En skillnad är dock att på människor kan man ta bort miniskerna, det kan man inte på hästar, för knäleden sitter så hårt ihop.

/Kristin

Hej!

Vi har en islandshäst som fått en spricka i menisken.
Equterapeuten som vi hadé hos oss rek.
BioGlucomin som är avsätt till hårt tränade hästar , samt äldre hästar med slitna leder.( Köp den dyra som kostar mer än 300 kr.)
Komplettera med kiselgur...

Prova!!
Lycka till med pållen, hör av dig om du undrar något.

Sam

Har funderat på detta. Har dock hört att det hjälper mest på ledbrosk...

/Kristin

Mycket möjligt att det gör..men jag kan berätta om det blev något bättre när vi nu har använt det flitigt på vår häst.

Men det var bara ett förslag :)

Sam

Jag har haft problem (lite än) med mina menisker och är opererad 3 ggr... det är tydligen vanligt bland ryttare åxå... :crazy:

jag har en häst emd en mycket gammal meniskskada
För att kuna ge några rd måste man veta var den sitter.Min sitter på ytterkant hb och är inte speciellt stor och påverkar inet hästen jättemycket,men man bör inet göra meniskbelastande arbete.
Du kommeratt märka på din häst om dne får problem.Känn igenom all aleder och knän,carpus etc så duvet om den kompensationsbelastar och hinner fånga upp problem i tid,.Dessutom så ta aldirg för givet attd en är dum,trög i munnen,stel,ojämn etc,fler hästar än man tror har ont!

Jag skall börja kör amin och livet ser lljust ut för honom(han är redan inkörd o mkt körd,men skal nu inte ridas så mycket)

Du måste prata ordentligt ed dina veterinärer exakt vila rörelser du kan göra,hur mycket belastning,hur mycket bärighet(lång,kort osv) hur mkt påskut som dne kan tåla och hur du märker problem snabbt.
Din nyckel tilld et hela är duktiga veterinärer.

Ställ 1000 dumam frågor,lär dig så mcyekt du kan om leder och knän osv så duvet vad du jobbar med.själv läser jagjust nu delar av veterinärmedicinen och det fins bra böcker,engelska ch tyska,på nätet.

Thina

Mensiken består oxå av brosk, Den skiljer sig från ledbroslen då det är en annan typ av collagentrådar som håller ihop det hela, men grundsubstansen, alltså Glucosamino glycaner, keratan sulphat och condroitin sulphat är det samma,

alltså borde ett glukosamin preparat kunna hjälpa lite, läs innehållsförteckningen och jämför innehållet av glucosamin med priset...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat