Vet besiktiga innan köp?

fejt

Trådstartare
Är på god väg att köpa en d-ponny från en mycket trevlig ridskola. Ponnyn är A1 försäkrad i folksam liv för 10 000 kr mer än vad vi köper den för + veterinärvård 50 000kr. Den är besiktigad ua för fem veckor sedan och vi kan ta över försäkringen. En mycket trevlig, välskött och harmonisk ponny. 10 år. Är det överkurs att göra en egen besiktning? Det är första gången jag köper häst och jag vill göra allt rätt men ändå inte överdriva. Vad tycker ni?

Sv: Vet besiktiga innan köp?

Absolut veterinärbesiktiga innan! På fem veckor kan det ju ha hänt mängder. Hästen kan stuka sig på väg in i boxen efter besiktningen, så snart blir den inaktuell.

Nu när jag försäkrade min nya häst så fick inte besiktningen vara äldre än 14 dagar.
Självklart skall man besiktiga hästen, gärna röntga ochså för säkerhets skull.
Man vill ju köpa en frisk häst.
Det är många hästar som ser friska ut men som inte går igenom besiktning.

Jag hade också besiktigat!!
Röntgat gjorde jag när jag köpte min nuvarande häst eftersom jag inte ville återuppleva det jag var med om med min första häst, som hade skador på skelettet vilket resulterade i en utdömning ett par månader efter köp. :cry:

Jag tog även över försäkringen på min nuvarande och då fick inte heller mitt besiktningsintyg vara äldre än 14 dagar...

Måste bara fråga varför ridskolan säljer ponnyn? Normalt sett så säljer man inte trevliga och harmoniska ridskoleponnysar som är fullt friska och hela. Man vill bara sälja dem som inte går att använda i verksamheten och denna ponnyn låter inte som en sådan.

Det finns ju fantastiskt snälla ponnysar som helt enkelt inte trivs med just ridskoleverksamhet. För mkt folk, många olika personer som ska pyssla etc. Kan vara så enkelt!=)

Varför inte? Det finns massor av skäl till att en ridskola säljer, allt från att de tycker att den ska pensioneras från verksamheten innan den lessnar, till att den kastar av barn på löpande band. Kanske ridskolan har för många ponnyer och behöver större hästar? Eller att den inte trivs, även om det är en bra ponny annars? Det kan ju vara precis vad som helst... Att i den korta text som TS skrev läsa mellan raderna att ponnyn inte verkar trevlig är väl lite att spekulera vilt kan jag tycka? Av köpeskillingen att döma skulle jag anta att det är en äldre ponny som ska gå i pension, men det kan lika gärna vara så att TS har skött den under många år och får köpa loss den billigt, det vet ju inte vi?

Jag hade besiktat ponnyn, på fem veckor kan det hända en del och det är absolut lika bra att ta det säkra för det osäkra!

Knapplånar mig själv, såg nu att jag hade läst fel - fattade det som att TS köper ponnyn för under 10 000 :o
Glöm mitt antagande om att hon får den billigt - det står ju ingenting alls om vad ponnyn kostar!

Nej, det är inte överkurs att besiktiga igen.

Sedan tycker jag att du ska läsa försäkringsvillkoren, att använda försäkringsbeloppet som "försäöjningsknep" är inte att rekommendera. Det har hänt att köpare inte fått ut hela livbeloppet när hästen dör pga att de köpt hästen "billigt". Försäkringsvärdet ska ju spegla vad hästen är värd.

Att besiktiga hästen garanterar inte att den är frisk och inte kommer att bli halt/drabbas av skodor de första månaderna.

Jag har haft 2 hästar som blivit utdömda bara några månader efter att de veterinärbesiktigats, en även röntgad. Den ena hade kraftiga broskförändringar i bakknäna som de inte hittade på besiktningen och den andra "överrörlig i ryggen", enkelt förklarat, som inte heller visat sig vid besiktningen. Besiktningarna har gjorts på klinik.

I mitt fall har det bara varit slöseri med pengar på besiktningarna.

Jag menar nu inte att du inte ska besiktiga hästen men en besiktning garanterar inte att hästen är frisk...

Om du bestämmer dig för att besiktiga hästen kolla då även tänderna, det ångrar jag att jag inte gjorde på min nuvarande häst.... massa problem som kostar mig 1000 kr i månaden...inte kul:(

Fast man vet ju iaf att hästen är frisk när man köper den. Sedan kan ju vad som helst hända (tyvärr).

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 199
Hästvård Efter flera månaders letande har jag till slut hittat en jättetrevlig häst som jag verkligen gillar. Vi besiktigade henne för två veckor...
2
Svar
29
· Visningar
8 332
Senast: citrus
·
Hästmänniskan Hej! Behöver hjälp med tankar kring ett ponny köp. Ponnyn ska användas som promenad ponny till en nybörjare. " Ridning" 1-3 dagar i...
2
Svar
29
· Visningar
2 752
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett sto som jag ska sälja i år och hon har en försäkring som ger mig ersättning (10 000:- endast eftersom jag inte tänkte köpa...
Svar
5
· Visningar
1 203
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka