Verona´s Gerswin RP 136

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _amanda_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 115
A

_amanda_

Ska betäcka mitt RP sto nu i vår/sommar.
sommaren 2007 hade jag en arabhingst att betäcka henne med. dessvärre tog det sig inte :(
Så i år gör jag ett nytt försök och ska byta hinsgt (INTE för att ja tvivlar på araben). Har blivit sugen på Gerswin, någon som har avkommor efter honom ? Ja tycker han ser väldigt snygg och trevlig ut. Och han har fina tävlingsmereiter.

Så vad tycker ni? Va med och skapa en diskution !! Vill höra all kretik ni har om denna hingst.

Sv: Verona´s Gerswin RP 136

Jag har ett Gerswin-barn, en treårig valack. Min avkomma är snygg att se på och mycket trevlig att hantera (det bör tilläggas att hans mamma var något speciell och mycket nervig). Rör sig bra gör han också. Han är dock lite försiktig av sig. Jag är mycket nöjd med hingstvalet.

Okej :) Jo mitt stor oxå väldigt speciell får jag säga, nervös och lätt stressad. Så jag letar efter en lugn och stabil hingst. De som får mig att tveka för gerswin är att han är ganska liten. Hade velat få en D-ponny, men väljer ja Gerswin kommer jag få en maxad C-ponny.

Det är svårt de här med att välja hingst. Har oxå kollat på Minotauros, han är ju större och skulle därför tillsammans med mitt sto ge en D-ponny. Mitt sto är 136.5 i mankhöjd kan jag ju också nämna. Så nu drar ja in Minotauros också, någon som har avkommor från dessa hingastr? vill höra kritik !!

Hej
Jag har en Minotauros-avkomma som blir två år i juni, alltså född 2006. Han har ett jättetrevligt temperament, som sin mor, fått beröm över hans attityd vi olika tillfällen. Han är fint byggd (tycker jag så klart ;) ) men han har inget "sött ponnyhuvud" - det märks där att hans far är halvblod, men det blir lite mer finmejslat bara han blir kvitt vinterpälsen. Mamman till honom är 137 cm, har okänd härstamning så jag vet inte vad som finns bakom henne, men avkomman kommer av allt att dömma hålla sig inom ramen för D-ponnyer i slutändan.

Han fick 39 p på fölvisning, 88878.

Här är några olika bilder på honom:

10 månader gammal

Drygt 11 månader

Denna bild är från sensommaren, som synes snorig och rinnig i ögonen pga en dunderförkyling han och hans hingstbeteskamrater råkade ut för.

2 månader

Har ingen bild som är bra på hur han ser ut idag, ska försöka fota när vinterpälsen har släppt - för just nu är han ingen supervacker syn.

I det hela taget är jag supernöjd över honom, ska bli roligt och se vad och om det blir något av honom i framtiden.

MVH annmik

Okej :) Jo mitt stor oxå väldigt speciell får jag säga, nervös och lätt stressad. Så jag letar efter en lugn och stabil hingst. De som får mig att tveka för gerswin är att han är ganska liten. Hade velat få en D-ponny, men väljer ja Gerswin kommer jag få en maxad C-ponny.

Det är svårt de här med att välja hingst. Har oxå kollat på Minotauros, han är ju större och skulle därför tillsammans med mitt sto ge en D-ponny. Mitt sto är 136.5 i mankhöjd kan jag ju också nämna. Så nu drar ja in Minotauros också, någon som har avkommor från dessa hingastr? vill höra kritik !!

Vi valde också Gerswin för att han har stabilt temprament och vår avkomma tycktes ärva mer av det än från sin mamma. Vårt sto var ca 145 cm och avkomman bör bli därikring han med (möjligen lite större, men växer inte över).

Hej

Gud vilken läcker avkomma du fick måste jag bara säga. otroligt söt liten rackare.. Vill gärna se lite mer bilder på honom längre fram :D Känner igen de där du säger om vinterpälsen... haha dom ser för roliga ut, riktiga yrväder. Min åring har oxå precis börjat tappa pälsen, så hon är heller ingen vacker syn ;) Men så är dom ju fortfarande "bebisar".

Vad har du för planer med honom då? Ska du ut och visa honom något mer? *nyfiken*

Har ingen avkomma efter Gerswin men har dock hanterat honom en hel del och han har ju ett underbart temprament som han verkar nedärva. Snygg är han ju dessutom :)

Lycka till med hingstvalet!

Jag tackar, fast utseende är inte hans starkaste sida ändå - det är utan tvekan temperamentet. Vi har fött upp en annan ponny för många år sedan och gjorde några missar med henne - därför så har jag varit noga med att att t ex denna ska kunna lämna de andra hästarna samt bli lämnad utan några bekymmer, han gör det lätt att uppnå såna "uppfostringsmål".

Hur som helst, planen är att visa på treårstest, därefter rida in - ja, det vanliga. Eftersom jag är kort i rocken så kommer det inte vara några problem för mig storleksmässigt.

Vad har du för typ av sto då?
Själv, om det blir betäckning detta år, så är jag jätteglad över att vi har ett sådant fint utbud av ridponnyhingstar nu - var på ASRP bruksprov och hingsttvisning i år, många gjorde starkt intryck på mig. Samtidigt blir det ju så svårt då!

/annmik

Jag har en 2 årig valack efter Gerswin som är supertrevlig!! Otroligt lätthanterlig men något försiktig..

Han rör sig mkt bra och har även visat sig löshoppa mkt bra.

Mitt sto är maxad C och det kommer nog den här också att bli.

I spöregnet, 1,5 år.
DSC00391.jpg

1 vecka.
CA2JSDM7.jpg

2 år
P1190274.jpg

Jag är supernöjd med min "hårfager"!!

Har bara sett trevliga Gershwin-avkommor, dessutom verkar han ge storlek efter stoet.

Sen gör det ju ingenting att han i helgen kvalat in till semifinalen i GP-ponnyn, så förhoppningsvis får vi se honom på Scandinavium i år...Supersnygg ritt med MW:s dotter Sophie i sadeln!

Men det där med exakt vilken mankhöjd/kategori avkommorna kommer att bli kan du nog inte vara helt säker på i förväg. Det KAN bli som du tror men det KAN bli helt asnnorlunda...

Intressant... den där nyheten hade jag missat :P hade varit spännande o se honom i scandinavium..

Vilken sötnos :) Lycka till med honom :)

Jo Jag är oxå "kort i rocken" som du uttryckte det. Till stor glädje, eftersom jag då alltid kommer kunna rida ponny. I dagsläget rider ja T.o.m maxad B Ponny utan problem. Så en av komma som blir D ponny hade varit väldigt passande me tanke på min egna storlek. Att ge sig upp på stor häst känns inte riktigt passande, ser inte riktigt bra ut om du förstår vad jag menar :)

Just nu har jag en åring efter E: Winsir (arabhingst) U: Expected Girl RWC8 (welsh cob) UE: Carolinas Foxglove RW74

Jätte trevlig individ som jag tänkt spara, visa på tre års test och ev 5-årschampionat. :) Ska även ställa ut henne till sommarn.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 007
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 954
Senast: sandrafors
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 696
Senast: kopparberg
·
Avel Jag funderar på att betäcka mitt ridponnysto med Gasque RP 165 till våren. Jag gillar det mesta hos honom och tror att det skulle kunna...
Svar
1
· Visningar
1 434
Senast: cikoria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka